Selamat Datang ke ruangan informasi cahayamylife.com! Semoga bermanfaat untuk semua~

29 Januari 2010

Tangisan Rindu


Diceritakan oleh Nabi Muhammad S.A.W. bahawa Nabi Syuaib Alaihissalam sering menangis sehingga kedua-dua belah matanya telah buta. Lalu Allah mengembalikan penglihatannya dengan penuh kasih sayang.
Kemudian dia menangis lagi dan terus menangis sehingga lah matanya buta untuk kali kedua.Lalu Allah kembalikan lagi penglihatannya. Kemudian dia masih lagi menangis dan terus menangis.dan buat kali ketiganya Allah kembalikan lagi penglihatannya lantaran buta akibat tangisannya itu.
Kemudian Allah bertanya, "Wahai Syuaib,mengapa kamu sering menangis? Jika kamu rindukan syurga, Kuhalalkan syurgaKu untukmu.Dan jika engkau takutkan neraka, maka Aku mengharamkannya untukmu"
Nabi Syuaib menjawab,"Ya Tuhanku, bukan kerana semua itu tangisanku ini.Tetapi tangisan ini adalah tangisan 'syauq'( rindu ).Hatiku terikat dengan cintaMu dan tangisanku ini adalah kerana mahabbah(cinta) kepadaMu."
Allah berfirman:"Kerana ini lah Aku menugaskan KalimKu, Musa bin Imran selama sepuluh tahun melayanimu.Siapa yang rindu kepadaKu, semua makhluk akan rindu kepadanya."
read more "Tangisan Rindu"

25 Januari 2010

Wuduk Juga Penawar


Pada suatu hari, Junaid Al-Baghdady sakit mata. Dia pergi berubat dengan seorang tabib yang beragama Nasrani. Tabib itu menasihatinya supaya jangan dibiarkan matanya terkena air.Pada mulanya dia hanya mengikut kata tabib itu.Namunsetelah tiba di rumah, baru lah dia teringat bahawa setiap kali hendak solat perlulah berwuduk dahulu.Padahal wuduk itu memerlukan dia membasuh muka nya.Namun, dia yakin bahawa Allah yang menjadikan penyakit dan Dia juga yang menyembuhkan.Maka, dia berwuduk tanpa ragu. Selesai solat, dia pun tidur.Click Me Anehnya matanya semakin sembuh.Pada tika itu dia terdengar satu suara," Junaid menjadi sembuh matanya kerana keyakinan dan keredaannya kepadaKu.Andainya seluruh ahli neraka meminta kepadaKu sebagaimana keyakinan Junaid, akan ku kabulkan permintaannya",jelas suara itu.
Tabib yang melihat mata Junaid yang telah sembuh secara drastik itu pun bertanya, "Mengapa tiba2 sahaja mata engkau telah sembuh?".Maka balas Junaid, "Aku berwuduk.Aku basuh muka dan mataku".
Setelah melihat peristiwa ajaib itu, tabib yang beragama Nasrani itu pun menyatakan hasratnya ingin memeluk agama Islam. Dan kemudian dia telah mengucapkan dua kalimah syahadah.Kemudian dia berkata, "Itu adalah ubat dari Tuhan yang telah mencipta penyakit.Dia yang memberikan penyakit dan Dia juga lah yang mencipta ubatnya.Aku juga sebenarnya telah menghidap penyakit iaitu penyakit hati(rohani) dan Junaidlah yang menjadi tabibnya".
read more "Wuduk Juga Penawar"

17 Januari 2010

Aktiviti Lagi..

Syukur ke hadrat Allah s.w.t. kerana kita masih lagi diberi peluang untuk bernafas dan terus menjalankan tanggungjawab yang masih belum selesai di muka bumi ini.Amin, amin, amin.. Actually, ni post yg dah lama tertaip tapi terlupe nak post,,huhu..Aasiiff Jiddan..Toyyib. 16 Januari yang lalu telah berlangsungnya satu majlis yang diberi nama Arabic Grammar Workshop di bawah anjuran Quranic Language Department dan kerjasama Language Enhancement Programme. Bengkel ini bermula dari:
8.00 am : Sesi pendaftaran
8.30 am : Ketibaan VIP.
Ucapan Perasmian dr Dr. Madihah Kama.
9.00 am : Workshop bermula.1st session - Speaker : Ustaz Azlan Shaiful Baharom
11.30am : Grouping.
12.15pm : Majlis penyampaian cenderamata.
12.30pm : Lunch time.
2.00 pm : 2nd session - Speaker : Ustaz Nur Khamimi.
4.00 pm : Majlis penyampaian cenderamata.
4.15 pm : Majlis berakhir.
Ni yang secara rawak sahaja. Tak berapa teliti lg. Walaubagaimanapun, kami barisan commitee pulang dalam lebih kurang 5petang.Maaf sangat2 sebab saya tak dapat sediakan hatta sekeping gambar sekalipun sepanjang majlis tu berjalan disebabkan beberapa masalah teknikal.
Walau bagaimanapun, pada pukul 6.30 petang, sebahagian pelajar UIA Nilai telah menyertai Konsert Amal Nazrey Johani Tour De Tahfiz di Kolej Universiti Islam Selangor. Tujuan konsert ini adalah sebagai sumbangan kepada pembinaan Kompleks AlTahfiz Bayu Shahadah, Ranau, Sabah itu nanti.Click Me~ Sebagaimana kita tau mengenai pendidikan Agama Islam di sana tersangat kurang. Dengan pembinaan Tahfiz ini nanti mampu melahirkan generasi yang bisa menaikkan martabat dan menjadi perisai Islam. Diawal program kami disajikan dengan 10 persembahan dari artis2 nasyid seperti All One, As saufi, Algebra, Hijjaz, Saujana, Suhaimi Saad, Nice, Nahwan Nur, Devotees, dan Nazrey Johani sendiri.


Kemudian kami disajikan dengan Video Lakaran Bangunan Kompleks Bayu Shahadah itu. Sama2 kita doakan kejayaan niat murni beliau.Click Me~
Kepada yang sudi untuk memberi sumbangan:
Bank Islam : 12038010098575
Alhamdulillah..cukup sampai di sini sahaja.Salam muhibbahClick Me
read more "Aktiviti Lagi.."

14 Januari 2010

Penghuni Syurga


Di dalam kitab Al-Multaqith diceritakan, bahawa sebagian bangsa Alawiyah ada yang bermukim di daerah Balkha. Ada sebuah keluarga yang terdiri dari sepasang suami isteri dengan beberapa anak wanita mereka. Keadaan keluarga tersebut serba kekurangan.

Ketika suaminya meninggal dunia, isteri beserta anak-anak wanitanya meninggalkan kampung halamannya pergi ke Samarkand untuk menghindari ejekan orang di sekitarnya. Kejadian tersebut berlaku pada musim dingin. Saat mereka telah memasuki kota, si ibu mengajak anak-anaknya singgah di masjid, sementara dirinya pergi untuk mencari sesuap nasi.

Di tengah perjalanan si ibu berjumpa dengan dua kelompok orang, yang satu dipimpin oleh seorang Muslim yang merupakan tokoh di kampung itu sendiri, sedang kelompok satunya lagi dipimpin oleh seorang Majusi, pemimpin kampung itu. Si ibu tersebut lalu menghampiri tokoh tersebut dan menjelaskan mengenai dirinya serta berkata, "Aku mohon agar tuan berkenan memberiku makanan untuk keperluan malam ini!" "Tunjukkan bukti-bukti bahawa dirimu benar-benar bangsa Alawiyah," kata tokoh orang Muslim di kampung itu. "Di kampung tidak ada orang yang mengenaliku," kata ibu tersebut.
Si tokoh itu pun akhirnya tidak menghiraukannya.Click Me~ Seterusnya dia hendak memohon kepada si Majusi, pemimpin kampung tersebut. Setelah menjelaskan tentang dirinya dengan tokoh kampung, lelaki Majusi lalu memerintahkan kepada salah seorang anggota keluarganya untuk datang ke masjid bersama si ibu itu, akhirnya dibawalah seluruh keluarga janda tersebut untuk tinggal di rumah Majusi yang memberinya pula pelbagai perhiasan serba indah.

Sementara tokoh masyarakat yang beragama Islam itu bermimpi seakan-akan hari Kiamat telah tiba dan panji kebenaran berada di atas kepala Rasulullah SAW. Dia pun sempat menyaksikan sebuah istana tersusun dari zamrud berwarna hijau. Kepada Rasulullah SAW. dia lalu bertanya, "Wahai Rasululah! Milik siapa istana ini?" "Milik seorang Muslim yang mengesakan Allah," jawab baginda. "Wahai Rasulullah, aku pun seorang Muslim," jawabnya. "Cuba tunjukkan kepadaku bahawa dirimu benar-benar seorang Muslim yang mengesakan Allah," sabda Rasulullah SAW. kepadanya. Tokoh di kampung itu pun bingung atas pertanyaan baginda, dan kepadanya Rasulullah SAW. kemudian bersabda lagi, "Di saat wanita Alawiyah datang kepadamu, bukankah kamu berkata kepadanya, "Tunjukkan mengenai dirimu kepadaku!" Kerananya, demikian juga yang harus kamu lakukan, iaitu tunjukkan dahulu mengenai bukti diri sebagai seorang Muslim kepadaku!"

Sesaat kemudian lelaki muslim itu terjaga dari tidurnya dan air matanya pun jatuh berderai,Click Me~ lalu dia memukuli mukanya sendiri. Dia berkeliling kota untuk mencari wanita Alawiyah yang pernah memohon pertolongan kepadanya, hingga dia mengetahui di mana kini wanita tersebut berada.

Lelaki Muslim itu segera berangkat ke rumah orang Majusi yang telah menampung wanita Alawiyah beserta anak-anaknya. "Di mana wanita Alawiyah itu?' tanya lelaki Muslim kepada orang Majusi. "Ada padaku," jawab si Majusi. "Aku sekarang menghendakinya," ujar lelaki Muslim itu. "Tidak semudah itu," jawab lelaki Majusi. "Ambillah wang seribu dinar dariku dan kemudian serahkan mereka padaku," desak lelaki Muslim. "Aku tidak akan melepaskannya. Mereka telah tinggal di rumahku dan dari mereka aku telah mendapatkan berkatnya," jawab lelaki Majusi itu. "Tidak boleh, engkau harus menyerahkannya," ujar lelaki Muslim itu seolah-olah mengugut.

Maka, lelaki Majusi pun menegaskan kepada tokoh Muslim itu, "Akulah yang berhak menentukan apa yang kamu minta. Dan istana yang pernah kamu lihat dalam mimpi itu adalah diciptakan untukku! Adakah kamu mahu menunjukkan keislamanmu kepadaku? Demi Allah, aku dan seluruh keluargaku tidak akan tidur sebelum kami memeluk agama Islam di hadapan wanita Alawiyah itu, dan aku pun telah bermimpi sepertimana yang kamu mimpikan, serta Rasulullah SAW. sendiri telah pula bersabda kepadaku, "Adakah wanita Alawiyah beserta anaknya itu padamu?" "Ya, benar," jawabku. "Istana itu adalah milikmu dan seluruh keluargamu. Kamu dan semua keluargamu termasuk penduduk syurga, kerana Allah sejak zaman azali dahulu telah menciptakanmu sebagai orang Mukmin," sabda baginda kembali.
read more "Penghuni Syurga"

10 Januari 2010

Arabic Essay Writing Workshop


Semalam telah berlangsungnya satu program di bawah QLD (Quranic Language Department) dan dibantu oleh LEP (Language Enhancement Programme). Hanya 10orang commitee sahaja yang terlibat dalam mengendalikan program ini. Alhamdulillah segalanya berjalan dengan lancar.Click Me~ Malam sebelum majlis itu, kami menghadapi masalah pengambilan peserta. Camne ntah aku boleh tersilap pandang. Adeh, nasib baik leh settle terus malam tu. Thanks Madi, Zu, Kak Aina, n Kak Fadh. Without u all, I tak tau la sempat ke tak settle kan bende tu..huhu. Tula hikmah nye bile bekerjasama. Sesi pendaftaran bermula pada jam 8.30pagi.



Kemudian, acara diteruskan dengan perasmian dan sesi workshop dikendalikan oleh penceramah, Ustaz Rozuki. Pelbagai tips2 telah disumbangkan kepada para peserta.









sebelum program bermula








aktiviti berkumpulan

Majlis berakhir 1.30 petang. Dan kami yang commitee2 ni lewat sket kot..Besela tu..
Next week de lagi program macam ni tapi title lain plak.. Tunggu je la kalo aku rajin upload.huhu..C ya!! والسلام
read more "Arabic Essay Writing Workshop"
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP