Selamat Datang ke ruangan informasi cahayamylife.com! Semoga bermanfaat untuk semua~

21 Februari 2010

Pertandingan Amal Islami Peringkat Sekolah 2010

بسم الله الرحمن الرحيم.السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Alhamdulillah bersyukur kita ke hadrat Allah S.W.T. kerana dengan segala limpah kurnia-Nya dapat ana meneruskan penulisan yang tak seberapa nak smooth ni la kan.Thoyyib, hari ini ana ingin menceritakan serba sedikit mengenai program yang telah berlangsung semalam bermula jam 2.30petang dan tamat pada 5.35petang. Pertandingan Amal Islami Peringkat Sekolah di Sekolah Rendah Agama Nurul Ehsan ini diadakan bagi membuat pemilihan untuk dibawa ke peringkat daerah.Pelbagai acara yang dipertandingkan antaranya, bercerita tahap 1, hafazan tahap 1 & 2, tilawah, nasyid bagi setiap kelas tahap 2, muhawarah tahap 1, khat bagi semua peserta yang tidak terlibat acara lain, khutbah, syarahan bahasa arab, pidato dan sebagainya. Tujuan program ini diadakan adalah untuk mencungkil bakat pelajar yang terpendam ataupun untuk mengasah bakat mereka disamping meningkatkan keyakinan diri mereka dalam melakukan aktiviti selain proses pengajaran dan pembelajaran (PNP). Disini terdapat beberapa keping gambar yang dapat ana sertakan sekali sepanjang perjalanan program semalam.

Nasyid (P) 6 Ahmar

Hafazan tahap 1

Khat

Peserta bercerita tahap 1

Nasyid 6 Ahdhor ( Sesi latihan dibantu oleh bekas pelajar dan peserta nasyid peringkat sekolah dan daerah 2009 )
Rasanya setakat ini sahaja yang dapat ana coretkan hari ini. Fasyukran ala kulli hal..

read more "Pertandingan Amal Islami Peringkat Sekolah 2010"

06 Februari 2010

Sembuhnya Kaki Yang Patah


بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العلمين. والصلوة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين. وعلى اله وصحبه أجمعين
Dari Amr bin Malik, katanya: "Telah bercerita kepadaku seorang lelaki, saya kira dia termasuk salah seorang daripada sepuluh orang yang dijamin Nabi akan masuk syurga. Lelaki itu berkata: "Kami ada mempunyai satu kumpulan yang ramai anggotanya. Bukan hanya jumlahnya yang ramai, tetapi kami mempunyai peralatan serta persiapan lengkap. Kami mempunyai banyak binatang untuk tunggangan, mempunyai pedang, panah, dan sebagainya. "Setelah disusun rancangan serta persiapan yang rapi, kami semua bersetuju untuk berangkat memerangi musuh-musuh Islam. Kami berangkat meredah padang pasir yang luas. Di tengah perjalanan, tiba-tiba salah seorang anggota kami terjatuh dari kudanya yang menyebabkan tulang pahanya patah. Kami pun cukup risau memikirkannya, apalagi perjalanan mesti segera diteruskan supaya sesuai dengan jadual yang kami rancang. Akhirnya kami biarkan dia di tempat itu bersama kudanya dengan maksud akan kami jumpai semula setelah selesai menggempur musuh."Rupanya setelah kami pergi dia berserah kepada Allah seraya membaca sepotong ayat QuranClick Me~:
فَإِن تَوَلَّوا فَقُلْ حَسْبِىَ الله لآ إلهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ العَظِيمِ
Ertinya: Maka jika mereka berpaling, katakanlah: "Cukuplah Allah bagiku;tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal( berserah ), dan Dia adalah Tuhan yang memiliki Arasy yang agung." ( التوبة : 129)
"Tidak lama setelah dibacakan, rasa sakitnya beransur hilang. Katanya dia berdiri dan menggerak-gerakkan kakinya untuk memastikan sama ada kakinya sudah sembuh atau sebaliknya.Sesudah jelas tidak ada rasa sakit lagi, dia naik ke atas kudanya kemudian berjalan mengikuti jejak kami. Akhirnya dia dapat menjumpai dan turut perang membantu kami"
read more "Sembuhnya Kaki Yang Patah"

04 Februari 2010

Tour De Gombak!!

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Very thankful to Allah على نعمته..Today I wanna tell all of u about the event that held on 31 January 2010 at IIUM Gombak. 'Annual Grand Dinner' BARSS ( Bachelor of Arabic Students Society) في Gombak.بدأ هذا البرنامج حوالي في الساعة الثامنة مساءا

And the participants almost 120 students. All participants r come from BAR students. But, only two of them are from BEN students. So nice i guess.huhu. I think I dont wanna mumble too much.hehe.





read more "Tour De Gombak!!"
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP