Selamat Datang ke ruangan informasi cahayamylife.com! Semoga bermanfaat untuk semua~

29 Jun 2010

Award from ninie@rinie




Assalamualaikum wbt.Apa khabar kengkawanku.hee~ (Posting kali ni perlu penggunaan aku & ko selesa untuk sahabat, ninie-maaf didahulukan yer)
Nampak kan award kat atas tu? Saiz medium kawe letak.hee. Hah, award ni aku dapat time aku habis kelas pada 29 Jun 2010 bersamaan hari Selasa. Thanks yer ninie a.k.a Rinie.Actually, memule die blogwalking ke blog cahayamylife ni, die tak pasan pun ni aku.Pastu aku tegur la tanya pasal balik.Baru die pasan itu Hayati.Kawan study circle and kawan kepada kawan dia.haha. Pening~ Biasa gak balik dengan dia dan Amira. Perjalanan dari Nilai ke Klang bukannya dekat sangat tau. (Kalau naik kereta jangan cite! Sejam pun sampai daa..)
Tapi nak sampai rumah dia tu bukan setakat ke Klang je.Kena ke Kuala Selangor.Jauh beb! Itu lah namanya ujian dalam jihad (hebat orang menuntut ilmu ni eh). Ok2, teruskan dengan soalan2 bagi award ini.
Write 5 interesting facts about the person who gave u this award
aku bagi mana yang mampu la yer ninie:
- menariknya die tak suka coklat.mesti korang pelik kan ada girl tak suka coklat.Tapi memang die takleh suka coklat.Kalau makan, memang cari padah.haha (Opps..saya terkecuali ok! Lain kategori)
- talkative kot.haha.sebab kalau bercakap memang sangat bnyk dan laju macam train.wahaha.Lagi2 bila ko tengah bercerita dengan Mira.Sori!
-friendly.
-aku rasa ko suka lagu indonesia kot.
-sememangnya kuat berangan! (aih, cakap orang lebih cik cahayamylife ni.adeh..)
-cool

Jot down 10 interesting facts about yourself and your hobby
aik, aku pun kena gak ke? takde yang menarik r.hobby pun aku tak dapat detect lorh.but aku try je yer.
-aku suka coklat tapi aku tak makan.
-aku suka minum teh tapi aku tak minum.adeh..
-aku tak suka ubat klinik yang permanent kena makan.so, aku buang dalam tong sampah.wahaha. (setakat ubat time demam and batuk sume tu no hal la..)
-macam ko gak, aku suka nyanyi!
-yang sama macam ko, hate smokers tapi bukan la interesting.cuma tu syarat2 mak aku untuk bakal menantu die.wahaha.sebab kalo terbau asap lelama, aku rasa tak lama lagi melayang la.hee~
-aku suka berada di dunia aku sendiri.( Sorry la jiran2 dan kawan2ku.perkara tu tanpa disedari.jangan takut eh.wee~ )
-tak suka benda yang terlalu abstrak tapi selalu berfikir sehingga teramatlah abstrak.
-aku suka on9 tapi cepat boring pada mana2 laman sosial.Tak kisahla facebook ke shtyle.fm ke tagged ke friendster ke flixster ke myspace ke (yang merah tu sudah ditutup, yang hijau tu tak penah bukak lagi untuk tahun ni.dan kalau takleh guna dah lagi bagus!)~xmenarik pun~
Pick your most 10 deserving recipients and describe them
alamak, soalan ni yang payah sikit ni.nanti aku tag orang eh.aku kene bw dulu la cmni.cuma beberapa orang kawan blogger tu dah ada dah dalam otak aku ni ha..

Okeyp, finally siap gak.wahaha.
read more "Award from ninie@rinie"

Sabar je la

Assalamualaikum wbt.

Nampaknya dah lama sangat ana tak buat posting pasal tazkirah.Bukan apa, ketandusan idea.Dalam fikiran ni dok pikir assignment kitabah.Yang ana risaukan nak cari website arabic punya untuk publish article ana. Adeh..agak menguji di situ.Apa boleh buat..sabar je la..
Dan sememangnya kita ni, tak kira lah tua atau muda, miskin atau kaya (wah, ada bunyi2 lagu raya la..)asal ada yang ditimpa musibah je, mesti kita guna word 'sabar yer'..Tak guna? eleh, konon advance sket la..Everything will be fine.chewah, keluar org putih pulak. Yang paling bagus, ana tak tau sesuai ke tak, 'Ishbiri..Innallaha maas sobirin'.[Opps..baru ingat.bila cakap arab ni, ana penah pi test kalam ataupun speaking-org putih kata-.Examiner tu suh bagi ayat if kawan kita kehilangan ayah.Fuh, mencurah2 beb..Darah gemuruh yer..bukan idea.haha.menanti idea, tapi tak mai. Ana pun main tibai, Takziah..Ustazah yang examine ana tu terkejut la..Apa boleh buat ustazah, cuaknya terlebih sangat.Hee~] Hah, sambung.. Kalimah tu mudah je kita sebutkan. Apa orang kata? Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. ( Betul ke? ) Hah, tak payah ambil contoh jauh2.Saudara kita yang sedang berperang berhempas pulas mempertahankan agama kita, kita kat sini baru je tengok video klip tang depa kena seksa tu dah rasa semacam je, apa lagi depa yang tanggung derita tu.ye dak?Melihatkan kanak2 yang menahan sakit saat dijahit kepala tanpa bius gara2 kehabisan bekalan ubat, sangat menyakitkan. Ya Tuhan..permudahkanlah.
Kita lihat istilah sabar dari pandangan orang2 yang kita kenali ini:

Abu Zakaria Ansari berkata, “Sabar merupakan kemampuan seseorang dalam

mengendalikan dirinya terhadap sesuatu yang terjadi, baik yang disenanginya mahupun yang dibencinya.”
Abu Ali Daqaq mengatakan, “Hakikat sabar ialah keluar dari suatu bencana sebagaimana sebelum terjadi bencana itu.”

Imam al-Ghazali mengatakan, “Sabar ialah suatu kondisi jiwa yang terjadi kerana dorongan ajaran agama dalam mengendalikan hawa nafsu.”

Jadi, jelaslah bahawa sabar itu merupakan satu perisai untuk kita terus teguh menghadapi sebarang ujian dari Allah sememangnya sebagai bukti kasih sayangNya kepada kita. Jiwa tak mudah gelisah, mengubah pendirian, tidak sehingga mampu membahayakan diri. Ya, sehingga sanggup bunuh diri. Chewah, dah macam orang jepun lak.(Kesian orang jepun disalahkan.haha) Tapi memang biasa kita dengar cerita orang jepun ni workaholic but bila bisnes down je, pi cari jambatan, i jump sorang2.wahaha.Tapi, sape mereka tu.Mereka bukan kita.Bukan seagama dengan kita.Takkan kita pun nak jadi seperti mereka.Di mana keimanan.Kan kita semua tahu rukun iman yg keenam..
Tahu tak bahawa sabar itu hanya dikurniakan kepada manusia..Kenapa? sebab manusia ada hawa nafsu dan akal. Haiwan pulak cuma ada nafsu tapi tanpa akal.So, kita dikurniakan sabar untuk menyeimbangkan keadaan diri kita. Bila kita tak dapat kawal nafsu dan amarah, ibarat tanpa sabar.dah sama macam siapa tu? Opps..tak cakap.hee~
Ambil sikit kata2 dari Mat Lori.

"Sirah para anbiya’, ulama kaya dengan kisah-kisah kesabaran insan-insan pilihan Allah (seperti kisah yang diketahui ramai tentang ketabahan nabi Ayyub a.s. tabah menghadapi pelbagai ujian). Bagaimanapun, bagi orang-orang awam (kebanyakan) bilakah kita mengetahui bahawa kita telah mampu dengan izin Allah bersabar menghadapi ujian yang besar. Seorang alim ditanyakan apakah tanda-tanda bahawa seseorang itu telah mencapai tahap kesabaran yang tinggi jawab beliau: apabila hamba Allah tersebut telah sampai ke satu tahap di saat hebatnya musibah di mana kebanyakan orang akan cenderung untuk berkata mampukah lagi aku bersabar? Namun biarpun di saat yang getir sedemikian dia masih mampu reda dan sabar, maka itulah satu tanda dia mencapai tahap kesabaran yang tinggi."


Agak2 di mana kita?Hmm..
Actually ana tetibe dapat idea pasal sabar ni sebab tadi nak baca berita harian online.tunggu punya tunggu, pas 10 minit keluar ini



haha..bayangkan betapa hebatnya broadband ana ni.then reload la lagi.Tunggu2.akhirnya keluar juga ini

Sungguh, memang kesabaran la menggunakan syabakatul intarnit ni..huhu. Apa2 pun bersyukur le dapat gunakan lagi.hee~

p/s: even penah setengah jam menanti.
Jangan ada yang terguris hati yer.Maaf didahulukan.
read more "Sabar je la"

25 Jun 2010

Kena tinggal lagi

Assalamualaikum sahabat2 sekalian.Sihat?? Moga sihat hendaknya ye.Kenapa title tu camtu eh? Sebab baru tadi cik cahayamylife kol mak and bising sangat2.Pelik gak.Sejak bila la rumah kuberubah menjadi highway.Rupanya mak dan adik dah sampai di Tol Jalan Duta. Naik kereta pak cik.Pergi mana? Balik Kelantan!! Huwaa..Every year I kena tinggal u. Setahun sekali tapi jumpa Tok Ayah bbrape tahun sekali.Huhuhu. Tiap kali family balik Kelantan konpem kawe tgh exam or class.Sodih bonar neh. Mula la menyesal tak cakap dengan mak semalam yang class untuk Sabtu pagi esok dah cancel.Sebenarnya kawe ni antara dua nak balik ke dok minggu ni.Memang minggu ni patotnya balik rumah, tetapi bila memikirkan date due assignment tinggal beberapa minggu je lagi, tu yang jadi berbolak balik tu.Then, tetibe rasa beruntungnya tak tahu pasal tu semalam.Kalau tak, sempat lagi balik tadi dan kesannya kerja kuterbengkalai.Oh My Lord! So, alhamdulillah semuanya berjalan baik tapi tadi kena gelak ngn mak, my uncle and aunt.Pasalnya kena tinggal lagi.Adeh..nak balik sendiri time cuti, bahaya meh.


Inilah kampungku yang semakin membangun [Gua Musang]

Zaman dulu:kami tunggu keretapi yang akan bawa kami sehingga di hadapan rumah mek.

p/s:

1.Mesti ramai yang baru tahu cik cahayamylife ni asal dari Kelantan.(Tapi darah jawa tu ada eh.hee~)
2.Hmm..esok budak2 Uia ni nak gi konsert amal Al-Quds di KUIS tu.Ni pun cahaya tolak.Sebab banyak sangat masa kat konsert tu nanti.Kawan2 yang pergi tu hati2 yer..

read more "Kena tinggal lagi"

24 Jun 2010

Monica's Second Giveaway

Okeyh, giveaway seterusnya dianjurkan oleh Monica sempena hari ulangtahun kelahirannya yang lalu pada 11 Jun 2010. Baru 19 tahun.Muda lagi.hee.
syarat-syaratnya ialah:
  1. wajib ada blog. [For sure!]
  2. buat 1 post mengenai giveway ini.[done!]
  3. letakkan banner di atas di dalam post anda serta di sidebar blog anda..jangan lupa linkkan banner tersebut..[done!]
  4. follow blog ini.[done!]
  5. selesai semua syarat-syarat di atas,linkkan post anda di comment box saya..[sejurus entry ini dipost.]
TARIKH TUTUP : 6 JULY 2010..
PEMENANG : terdapat 4 pemenang dan setiap pemenang bakal memenangi keychain seperti dalam gambar di atas..btw,pilihan hadiah akan ditentukan oleh saya sendiri dan pemenang akan dipilih melalui cabutan bertuah..
[credited: Monica]
read more "Monica's Second Giveaway"

Contest Blog Ustaz Love

Huhu..nampaknya kali ni ana buat posting dua kali la.Kali ni kena buat jugak la.Untuk kali kedua nya ana menyertai contest dari blogger.Kali ni contest yang disediakan oleh Ustaz Love.Baru semalam ana kata ok untuk ustaz adakan contest disebabkan ustaz terlalu memikirkan bagaiman sambutan dari pihak blogger yang lain.Akhirnya muncul jua contest ini. Dan tempohnya hanya tinggal seminggu.So, baik ana buat hari ni sementara tengah free.Best tau hadiahnya. Hmm..ana rasa better ana paste kan syarat2 ustaz di sini.Mohon izin ya..
1. Ada 2 kategori.. lelaki dan wanita. Sila nyatakan jantina (hehe). Terbuka kepada follower blog Ustaz Love atau bukan follower.

2. Buat satu entry tentang contest ini di blog anda. Kemudian letakkan banner di atas dalam entry tersebut dan link kan ke entry contest ini.

3. Kemudian.. nyatakan secara ringkas... "Saya sukakan blog Ustaz Love kerana..." (tak melebihi 20 perkataan) di dalam entry anda.

4. Kemudian komen di entry ini dan letakkan link ke entry yg anda telah buat.

5.Tarikh tutup penyertaan adalah pada 30 Jun 2010.

6. Keputusan akan diadili berdasarkan slogan terbaik.

7. Selamat ber'contest'
[credited:blog Ustaz Love]

So, slogan yang saya mampu buat 5minit yang lalu adalah:
Saya sukakan blog Ustaz Love kerana proses input berlaku mubasyarah tika penumpang ini mendarat di setiap inci perisian penuh manfaat.

Maaf yer ustaz.Macam tersurat dan tersirat jer.Tapi itulah yang ana rasa.Syukran ala kulli hal.
read more "Contest Blog Ustaz Love"

23 Jun 2010

Award from Ili





aLhamdulillah, dapat jugak ana update.Fuh, bergaduh sekejap dengan line tadi. Mujur takde yang cedera.haha.Betul2 teruk la broadband sekarang ni yer.Apa2 pun sekurang2nya masih boleh digunakan.hee..Ok, kali ni posting pasal award.
Kali ni cahayamylife dapat award dari ILI. Blog dia ni simple je.Ada gambar kepala paip lagi tu, ala2 ada perumpamaan Air dicincang takkan putus.

Nampak kan?hehe. Ana kenal owner blog can ili be akmal tu bila beliau ziarah blog cahayamylife ni dan mengajak ana untuk join contest Siapa Nak Topup. Ana pun explore la syarat2 dia dan ana tak berapa berani nak mencuba disebabkan ana takde gambar2 yang best pun.huhu.Tapi ana dah pernah tolong siarkan contest tu di dalam blog ana ni bulan lepas.Walaubagaimanapun dah tamat pun contest tu.Ana suka benar kawan dengan beliau ni.Even baru je kenal kat contest tu terus berkawan.Speaking negori je ha.Beliau sangat menggemari warna hijau sebab kesemua blog beliau mesti ada colour hijau dan beliau juga mempunyai bisnes bakery beliau sendiri.Kalau teringin nak wat tempahan ke leh la jenguk blog beliau di sini yer.
Ok lah, ini sahaja posting kali ni.Sekian.
read more "Award from Ili"

22 Jun 2010

UPSR dan PMR akan dimansuh


[*pic credited:Pak Cik Google]

Konsensus Bebas tidak setuju UPSR, PMR dimansuh 2010/06/22

KUALA LUMPUR: Konsensus Bebas hari ini tidak bersetuju dengan cadangan supaya Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dimansuhkan. Bercakap kepada pemberita di bangunan Parlimen, Ahli Parlimen Bagan Serai, Mohsin Fadzli Samsuri, yang mengetuai sidang media bagi konsensus itu berkata peperiksaan awam UPSR adalah sebagai kayu pengukur tahap pencapaian persekolahan bagi Tahun Enam manakala PMR adalah bagi tahun kesembilan persekolahan.
"Lebih daripada itu, peperiksaan awam berkenaan adalah kayu pengukur untuk keberkesanan pembelajaran antara daerah dan negeri serta antara latar belakang sosio ekonomi sekolah.
"Rasional bahawa peperiksaan UPSR dan PMR mendorong kepada sistem pendidikan yang menjuruskan kepada peperiksaan tidak boleh dinafikan tetapi pemansuhan peperiksaan itu bukanlah penyelesaian terbaik dan hanya sistem pendidikan yang memberi penekanan seimbang antara pencapaian akademi dan aktiviti kokurikulum yang dapat membentuk ke arah satu sistem pendidikan yang holistik," katanya. Beliau berkata, kaedah latihan perguruan dan silibus pembelajaran perlu dikaji semula bagi membentuk sistem pendidikan yang holistik. Selain itu, Mohsin Fadzli berkata Konsensus Bebas berpendapat sistem pendidikan di negara ini seolah bergantung kepada citarasa Menteri. "Dasar pendidikan berubah mengikut perubahan penjawat portfolio Menteri Pelajaran. Oleh itu, konsensus bebas menyarankan kepada kerajaan bahawa satu dasar pendidikan yang berjangka panjang, konsisten dan berkesinambungan perlu digubal," katanya. Sidang media itu turut dihadiri Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim; Wee Choo Keong (Wangsa Maju), Zulkifli Noordin (Kulim Bandar Bharu) dan Tan Tee Beng (Nibong Tebal). Konsensus Bebas ditubuh oleh lima wakil rakyat itu yang dahulunya daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR). Sementara itu, Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua, dalam satu lagi sidang media berkata memansuhkan peperiksaan tidak akan mengubah kualiti pendidikan sekiranya tiada perubahan terhadap sistem pembelajaran dan pengajaran yang ada pada masa ini. "Bagaimanapun, kami ingin mengucapkan terima kasih kepada Timbalan Perdana Menteri (Tan Sri Muhyiddin Yassin) kerana turut menyatakan bahawa kementerian mahu mendapat maklum balas daripada orang ramai bagi membantu memperbaiki sistem peperiksaan awam, sebelum memutuskan perkara itu," katanya. - BERNAMA

Ujian khas mungkin diwujudkan untuk masuk asrama penuh

2010/06/22

PUTRAJAYA: Satu ujian khas mungkin diwujudkan bagi kelayakan memasuki sekolah berasrama penuh untuk menggantikan peperiksaan awam Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR).

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata ujian khas itu tidak akan diwajibkan tetapi terbuka kepada pelajar yang ingin memasuki sekolah berasrama penuh.
“Ujian khas sebegini pernah dilakukan dahulu bagi kemasukan ke Maktab Melayu Kuala Kangsar,” katanya kepada pemberita selepas menerima lawatan anak-anak dan pengasuh Asrama Anak Yatim Johor di Aceh, Indonesia di sini hari ini.
Beliau berkata ujian khas itu akan diselaraskan dan tidak dilakukan oleh sekolah berasrama penuh.

Katanya, ketika ini begitu ramai pelajar yang mendapat keputusan yang cemerlang tetapi tidak mahu memasuki sekolah berasrama penuh dan mahu kekal bersekolah harian.

Beliau berkata, banyak cara boleh digunakan bagi dijadikan mekanisme kelayakan ke sekolah berasrama penuh dan tidak menolak kemungkinan UPSR diubahsuai sebagai ujian khas itu.

Ditanya sama ada kedua-dua peperiksaan awam itu akan dimansuh atau salah satu sahaja, Mohd Puad berkata maklumbalas masyarakat amat penting.
Katanya, kementerian ketika ini telah menerima respon yang positif daripada banyak pihak termasuk daripada tokoh pendidik.

“Ada yang mengatakan ia sesuatu yang sudah dinanti-nantikan. Kita harap setelah mendapat maklum balas yang menyeluruh, keputusan boleh dibuat dalam masa dua tiga minggu ini, sama ada kita akan memansuhkan dua peperiksaan ini tahun hadapan atau dua tahun lagi,” katanya.

Katanya, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang juga Menteri Pelajaran dijangka menjawab perkara pemansuhan ini di Parlimen setelah isu tersebut dibangkitkan oleh Ahli Parlimen Hulu Terengganu, Mohd Nor Othman, ketika membahaskan Rancangan Malaysia ke-10 (RMKe-10) baru-baru ini. - BERNAMA

Tempoh mansuh UPSR, PMR belum ditetapkan: Muhyiddin 2010/06/22

PUTRAJAYA: Tiada penetapan tempoh masa berhubung keputusan sama ada untuk memansuhkan atau mengekalkan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran, berkata kerajaan tidak perlu gopoh dalam membuat sebarang keputusan.
Katanya, beliau masih menunggu dan meneliti maklumat balas yang mula diterima daripada pelbagai peringkat masyarakat dan pihak yang berkepentingan berhubung perkara itu.
"Bila kita dah berpuas hati, kita akan maklumkan keputusannya," katanya kepada pemberita selepas merasmikan persidangan Perkhidmatan Pendidikan 2010 di sini hari ini. Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kenyataannya sebelum ini yang mengajak pakar pendidikan dan masyarakat memberi respon tentang cadangan pemansuhan UPSR dan PMR. Muhyiddin berkata, setakat hari ini, respon yang diterima adalah baik. "Ada yang bersetuju kedua-dua peperiksaan itu dihapuskan, ada yang mahu tinggalkan satu peperiksaan sahaja. "Apa-apa pun, kita akan menunggu selepas kita berpuas hati apabila semua pihak dapat menyuarakan pandangan," katanya. Muhyiddin berkata maklumat yang diterima akan dikumpul dan perbincangan akan dilakukan di peringkat kementerian, yang membabitkan pihak yang berkepentingan. - BERNAMA

Pemansuhan UPSR, PMR tidak jejas kemasukan pelajar MRSM 2010/06/22

BANGI: Pemansuhan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR), jika dilaksanakan, tidak akan menjejaskan kemasukan pelajar ke Maktab Rendah Sains Mara (MRSM). Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, berkata ini kerana pengambilan pelajar tingkatan empat ke MRSM sebelum ini membabitkan ujian khas manakala pengambilan bagi pelajar tingkatan satu juga akan menggunakan kaedah sama mulai tahun depan.
"(Ujian khas) ini akan terus digunapakai," katanya kepada pemberita di sini hari ini ketika diminta mengulas cadangan kerajaan untuk memansuhkan kedua-dua peperiksaan itu.
Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, kelmarin berkata dua peperiksaan itu mungkin dimansuhkan kerana pembelajaran ketika ini lebih berorientasikan peperiksaan sehingga tujuan utama memberi pendidikan holistik tidak dapat dilaksanakan sepenuhnya. MRSM mengambil kira-kira 9,000 pelajar baru setiap tahun. Terdahulu, Shafie melancarkan penjenamaan semula Kolej Poly-Tech Mara (KPTM) di Kampus KPTM Bandar Baru Bangi di sini yang turut dihadiri Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Joseph Entulu Belaun, dan Pengerusi KPTM, Datuk Sohaimi Shahadan. Mengulas mengenai penjenamaan semula KPTM yang juga institusi pendidikan di bawah Majlis Amanah Rakyat (Mara), Shafie berkata ia selaras dengan usaha kerajaan untuk melahirkan modal insan berkualiti di bawah Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMKe-10). Selain memperkenalkan logo baru, penjenamaan KPTM antara lain merangkumi pengenalan kursus baru yang mengikut kehendak pasaran selain memfokuskan kepada subjek keusahawanan. - BERNAMA
[*credited: Berita Harian]

Hmm..bagi saya takde masalah pun kalau UPSR dan PMR dimansuhkan disebabkan bagi kemasukan ke SBP akan diadakan ujian khas dan MRSM pula dah sememangnya ada pun.Ingat lagi dulu saya kena exam di Convent School, Klang. Boleh tahan la. Tapi lagi bagus macam tu, memang untuk yang berkelayakan je dan semestinya yang berminat untuk menyambung pengajian di situ. Membuka peluang kepada yang berminat dan memberi ruang kepada yang ingin memilih untuk menyambung pelajaran di sekolah harian.Masing-masing tak rugi.Takde la banyak sangat kes mak ayah naik turun pejabat nak buat rayuan untuk anak2.Tapi pelajar yang dah memang di'offer' pula, tak mahu terima.Lebih selesa bersekolah harian.Lagipun, kita perlu juga buat perubahan, takkan nak sama je dari zaman ke zaman. Ni pun salah satu cara meningkatkan kualiti sistem pendidikan dan tahap generasi kita.

p/s: Tapi, untuk pusat2 tuisyen sekarang ni kena ubah la pulak, fokus kepada SPM dan general la gamaknya yer..
read more "UPSR dan PMR akan dimansuh"

20 Jun 2010

Kita Ni Mudah Terdedah Dengan HIV ke?


Berikut adalah artikel yang perlu diambil perhatian sekiranya anda belum membacanya. Sila baca artikel berikut mengenai orang yang HIV positif seronok menyebarkan virus HIV.

Ianya pernah ke udara di dalam Televisyen Thai di mana pesakit HIV ditangkap & didakwa, tapi apa gunanya, beliau telah merosakkan ramai orang awam yang tak berdosa. Jadi sila berhati-hati. Beberapa tempat berbahaya dan kebarangkalian menemui jarum penyuntik yang telah digunakan penagih.

1. Di kawasan pantai. Apabila anda berjalan di pantai sila pakai selipar atau kasut, ada penagih dadah yang melakukan aktiviti di tepi pantai dan menimbus jarum penyuntik di dalam pasir. Penyuntik ini kemudiannya terdedah akibat ombak.

2. Di kawasan permainan kanak-kanak. Satu lagi kawasan pilihan penagih.Terdapat kes di Australia di mana kanak-kanak yg tak berdosa telah tercucuk jarum penyuntik apabila beliau turun daripada papan lunsur & kemudiannya didapati HIV positif.

3. Di panggung wayang. Sila pastikan kerusi yg anda duduki. Kes yang terjadi apabila seorang perempuan duduk di kerusi beliau dan terasa sesuatu benda mencucuk. Beliau berdiri dan mendapati ada penyuntik dan nota berbunyi “Welcome to the real world, you are now HIV positive’ . Doktor telah memeriksa jarum tersebut & mengesahkan ianya terdapat virus HIV. Ianya berlaku di Hawaii jadi berhati-hati.

4. Di Georgia & Florida , ada kes menunjukkan pesakit HIV meletakkan penyuntik di dalam tempat mengembalikan syiling, mesin air minuman, jadi pastikan bila anda membeli air atau kandi, perhatikan betul-betul tempat mengembalikan wang syiling, mungkin terdapat jarum penyuntik di dalamnya.

5. Di restoran Burger King, pesakit HIV yang juga pekerjanya meletakkan sedikit darah di dalam burger & mencampurkan dengan mayonis dan salad. Ianya seperti sos. Jadi cuba jangan pesan burger dengan mayonis & sos. Order di tempat lain.

Ini adalah nyawa anda. Sila ‘forward’ maklumat ini sebanyak mungkin kepada orang lain, especially orang yang anda cintai, anak anda dan sesiapa saja!

Dr Muhd Hishamuddin bin Abdul Halim
Professor & Head
Chemical Pathology Department
School of Medical Sciences
Universiti Sains Malaysia
Kubang Kerian

[credited:email]
p/s: Ana tak pasti la terdedah ke tak kat Malaysia ni.Tak tau la kalau ada yang sanggup buat macam tu.Kalau ada pun ana yakin bukan orang kita la tapi kene sentiasa berjaga2 juga.Lagi2 yang suka pergi ke overseas tu. Sekarang ni tak payah tunggu buat hubungan pun dah free2 boleh dapat HIV.Kalau tengok cerita KETIKA CINTA BERTASBIH, mesti korang tau macam mana si suami Anna Altufunnisa tu boleh suspek benda tu.Tapi tu cerita la dalam bahagian 1. Bahagian 2 dah jadi lain la plak.Argh, yang penting korang lebih arif bab ni.kan...
read more "Kita Ni Mudah Terdedah Dengan HIV ke?"

12 Jun 2010

Selamat Sudah Majlis Kami


بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Kaifa halukum jamia'n? Alhamdulillah setelah seminggu tak ber'update' blog ini, akhirnya bersih dari sawang-sawang!! wawawa.Apa yang terjadi hari ni? huhu.Hari ni dah selesai satu majlis yang ditunggu-tunggu oleh semua orang.huhu.Majlis apa eh?Majlis pernikahan ana ke? Sape semua orang yang tunggu2 tu? hahaha. Juz kidding! Kalau ye pun, tahun 2012 nanti la sempena cerita 2012 tu.huhu.
Actually kami baru selesai Reunion SAMSES batch kami. Program ini dirancang rapi melalui conference YM 18 May 2010 bersamaan hari Selasa pada jam 8.00 malam agar diadakan di rumah ana sendiri.Kenapa di rumah ana? Ana pun tak pasti kenapa mereka cadangkan buat di rumah ana.Semua tu cadangan kaum adam. Berkemungkinan mudah nak mencari kot.Memang sangat mudah sebab sebelah carrefour je pun.huhu. Segala yang dirancang alhamdulillah berjalan dengan baik. Program bermula pada jam 12 tengah hari dan dimulakan dengan ucapan dan perbincangan untuk program akan datang. Program ini dipengerusikan oleh Muhammad Syaharuddin dan doa dikendalikan oleh pak tabligh kita, Arsyad Aslam. Riuh jugak la rumah den ni ha waktu hak wanita2 tiba di rumah ni. Almaklum la, lama tak jumpa. Menu yang dapat mak disajikan adalah Nasi Kerabu, Mee Goreng, Koktel, erm..apa lagi eh.Yang penting ada bbq Ayam, Kerang. Kekenyangan kaum hawa, kaum adam yang sibuk menghabiskan makanan2 tu. Dorang ni memang kalau bab makan. Lebih2 lagi Encik Rushdan.Sah2, rumah dia tu takkan berlaku pembaziran.Setelah selesai, sedikit demi sedikit kawan2 pulang.konvoi la katakan.huhu. Seronoknya! Setelah hampir semua pulang, kami mulakan operasi mengemas.Masing-masing kepenatan tapi dalam keseronokan.wahwahwah.Untuk program akan datang, ana dah buat perancangan tau kawan-kawan sekalian.Tapi, ana tak boleh bagitau dulu.Nanti time meeting baru ana habaq no..huhu.




read more "Selamat Sudah Majlis Kami"

06 Jun 2010

Award dari Caer!!

award gempak
Assalamualaikum sahabat2 sekalian. Terutama sekali buat pengunjung setia Krole dan Shahafiz. Shahafiz ni silent reader.I know la..wahaha.Yang gurl2 ni dah seminggu tak dengar khabar. Masing2 sibuk bekerja dan kelas kot.Actually baru balik dari Nilai Square ni.Jalan2 dengan family.Kalau ada Nilai Cube, boleh gak singgah.Tapi masih belum ada.Hahaha.
Eh2, lari tajuk plak.Petang ni buat entry pasal award.Tengok la award yang dia buat.Bapak besar.Adoih.Tu la saya kata.Penghargaan sungguh buat followers and pengunjung2 blog dia. Semalam lagi Caer jemput tapi kan syarat dia yang first tu buat saya fikir panjang.wahaha.Kenapa? Sebab saya kat sini belajar Bahasa Arab dan Bahasa Inggeris.Bahasa Melayu takde pulak.So, pantun ni nak kena rangka baik punya. (Padahal baru pikir tadi..huhu) Tapi rasa macam tak sempurna je pantun ni.huhu.Maaf yer.Ni je yang termampu:

Campak batu ke dalam hutan,
Terkena plak sang raja hutan,
Nak lari memang tak dan,
So,jom ziarah Caer yang kesakitan.

Huahuahua.Dengar2 Caer tak sihat en.Takpela.Tengah cuti.hihihi.Syafakallah ya Caer.

read more "Award dari Caer!!"

Tag dari Adik Naim

Assalamualaikum blogger2 and pengunjung2 sekalian. Semoga musim cuti persekolahan ni masing2 dapatlah meluangkan masa bersama keluarga tersayang walaupun den dah start klas!!
Memandangkan sekarang ni baru seminggu start kelas, so agak kureng kedatangan idea tu ye.hehe. Jadinya, saya menerimalah tag dari adik naim ni. hehe.Adik la konon.Saje je.Muda sket je tu.Ok, jump to the questions:
1. Apa yang bermain di fikiran anda sekarang?
Fikir apa?fikir bestnya naim ni.wahaha.saya ni jenis kurang meninggalkan komen di posting orang kalo agak2 tak menarik minat or tak kenal pun sape writer tu.ish, teruknya.Tapi, blog naim ni tak.terajin plak.suka la tengok blog die.Simple je.lagi2 die rajin mereply kalo kat comment site tu.haha.Yang paling best kat tag tu dia letak nama penuh tau.hee~Click Me~.Tak pernah lagi orang letak nama penuh den. (Sebab dorg tak tau kot)wahaha.
Dalam masa yang sama, dok pikir bila la essay den nak siap ni.adeh.Click Me~
2.Apakah nama samaran you all?
nama samaran?tak menyamar la.wawawa.
Kecik2 dulu kawan2, jiran2, orang kampung, panggil NOR.
Dah masuk sekolah rendah, ramai2 panggil YATI.
Masuk sekolah menengah plak ada yang panggil YAT (tu kesnya guru penolong kanan hep-Ustaz Azhari Asmaon yang panggil la tu),
TI (penolong kanan 1-Ustazah Mariahtol Kiftiah),
cikgu2 lain semua panggil YATI.
Family plak panggil Nor.
3.Berikan 3 orang yang you all sayang?
For sure MAK, ABAH, ADIK2.Tak cukup la 3.wahahaha. Kalau mak dan abah takde, habis lah den.Adik2 semua lelaki, takde tak best gak.Sebab dorg la teman2 den walaupun dorg cuma reti ajar den main bola sepak, gasing, and tepuk2 terup.apa ntah nama mainannya.huhu.Sebab dorg je adik2 ku.huhu.
4.Panggilan untuk "si dia"?
"si dia" ni tak dapat detect plak sape.kalo naim pikir arnab.Click Me~akak takleh nak pikir apa la..camne nih? skip je la..huhu.
5.Hadiah yang you all impikan daripada seseorang yang istimewa?
Saya suka kalau orang bagi saya kebahagiaan.wahaha.kalau benda, nak jubah.lalalaClick Me~.
Hmm..bagi saya semua orang istimewa. So, semua orang kena bagi.wahahaha.
6.Blog yang mane yang you all suke visit?
Sekilas memoir
Sahabatmusleem
Ish, banyak lagi la.
Semua best.
7.Tag kepada 15 folowers korang
Followers eh?
Hmm..disebabkan semua followers den tak ramai sgt.Baru 73.So, semua kena.
Terutama

Sekian sahaja tag kali ni.Terima kasih Naim.Selamat Bercuti kepada yang bersekolah.Terutama sekali yang tag ni.huhu~

read more "Tag dari Adik Naim"
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP