Selamat Datang ke ruangan informasi cahayamylife.com! Semoga bermanfaat untuk semua~

24 Ogos 2011

Positif? Pregnant? Alhamdulillah

Assalamualaikum wbt.

Fuh, lamanya tak menyuakan diri. Eh, salah ayat. Lama kita tak bersua di blog yang berwarna pink belacan ni. Ye ke pink? Hakikatnya hati ni rasa rindu nak menulis di sini. Tapi kerja yang bertimbun di office, Ramadhan yang semakin berlalu, membuatkan diri hanya mampu melihat tanpa mampu menaip sepatah pun untuk dikongsi bersama semua pembaca-pembaca blog ini, sama ada baru mahupun yang sudah setia menyinggah di laman usang ini.
Usang tak usang jugak la. Sudah bernafas baru tetapi isinya yang semakin lama semakin lapuk membuatkan ianya semakin usang. Namun, setiap bait dan isi denga penghayatan bersama, sangat berguna untuk kita gunakan dalam seharian serta hari yang mendatang.
Kenapalah ayat aku ni berbunga-bunga saje.Ok2.
Pertamanya alhamdulillah sudah positif mengandungkan cahaya pertama setelah bernikah pada Jun lalu di masjid Tanah Merah dan resepsi di rumah Felda Kemahang. Penat tak penat jugak time tu. Eh, kembali ke masa lalu pula. So, tahniah kepada pasangan kakak dan abang ipar aku.

Sebenarnya nak ucapkan Selamat Pengantin Baru kepada semua bakal-bakal pengantin yang bakal akad nikah pada Syawal nanti. Bukan Ramadhan. Tapi kalau ada yang bernikah pada Ramadhan ini, barakallahu lakuma. Moga jihad anda berterusan. Hati cekal la ni kan nikah waktu puasa2 ni. :D

Eh, dah nak Syawal ke?
Aku baru sedar yang Ramadhan dah nak pergi.
Betapanya aku ni terlalu leka sampai tak sedar waktu yang penting dan genting ini semakin beransur meninggalkan kita.
Tetapi berapa orang yang menghargai waktu-waktu sebegini?
Kita bukan menyembah Ramadhan. Tetapi kita mengambil kesempatan dengan nikmat dan peluang yang Allah berikan pada kita.
Sungguh, Ramadhan kali ini terasa kelainannya.
Aku rasa seperti nikmat dan hikmah terpancar di sebalik penderitaanku yang lalu.
Apa lagi aku yang sebagai hamba ni mampu lakukan setelah hampir semua permintaan diperkenankan?
Ye. Hampir.
Aku hanya hamba. Insan biasa. Yang tidak pernah puas dengan apa yang terbentang di depan mata.
Tapi hati aku sentiasa mengingatkan diri, Allah Maha Mengetahui. Dia lebih tahu apa yang kita perlu.
Allah akan memberikan apa yang kita perlu, bukan apa yang kita mahu.
Perlu dan Mahu berbeza bukan?
Nah, cuba tanya dan jawab sendiri.
Apa yang kamu perlu dalam hidup?
Apa yang kamu mahu dalam hidup ni?
Pastinya senarai untuk Mahu itu lebih panjang melebihi ketinggian kamu berbanding senarai Perlu itu.
Sering sahaja kita mula menyalahkan takdir, orang lain, tidak berpuas hati dengan itu dan ini, tetapi pernah kita fikir, dengan siapa kita tak puas hati?
Dengan siapa kita marah?
Jangan lihat dengan mata kasar, Lihatlah dengan mata hati.
Sungguh penyesalan bertamu di sanubari.
Kenapa dengan Allah pun kita nak berkira?

Aku rasa pernah cerita pasal seorang hamba Allah yang sangat kuat beribadah, segalanya sempurna.
Sampai masa dihisab, dia ditetapkan sebagai ahli syurga.
Tetapi dia tidak berpuas hati kerana dia mengharapkan ganjaran yang lebih dari itu.
Apa yang terjadi selepas itu?
Allah ambil sebiji mata dia dan letak di neraca timbangan. Sebelah timbangan lagi adalah amalan kebaikannya.
Apa yang terjadi?
Yang manakah lebih berat?
Amalannya atau Matanya?
Pastinya matanya yang lebih berat.
Apakah selayaknya dia meminta lebih sedangkan sekiranya nikmat penglihatan sebelah matanya itu Allah tarik?

Bonda selalu mengingatkan tika aku sedang terlantar sakit, aku punyai pelbagai lagi nikmat anggota yang masih boleh berfungsi, kenapa perlu persoalkan yang satu itu?
Allahu Akbar, terlalu banyak dosa kita.
Sebab itu digalakkan solat sunat taubat dilakukan setiap hari.
Solat sunat taubat bukan dikhaskan untuk dosa besar sahaja.
Sebenarnya malas juga nak tiba ke Syawal ni sebab lepas Syawal ni lagi banyak kerja.
:D
Selamat Menghayati Malam Lailatul Qadar!
read more "Positif? Pregnant? Alhamdulillah"

16 Ogos 2011

Karya: Aku Seorang Guru

Hasil karya ini dipertandingkan oleh Puan Norazah binti Abdullah. Baru sahaja bergelar permaisuri hati buat suaminya. Karya ini telah berjaya menambat hati para hakim jemputan kita dengan memperoleh markah keseluruhan sebanyak 55/60. Menarik atau tidak, mari kita tinjau.
Hadiah tempat pertama ini yang terdiri daripada sehelai shayla labuh dan berkualiti serta sebuah buku motivasi bernilai RM75 telah mendapat tajaan daripada Maratussolehah Muslim House dan Azwa Saini.
Terima kasih atas sokongan kalian.

Peserta kelima: Norazah binti Abdullah.
Tema: Generasi Masa Hadapan



Pejam celik pejam celik sudah hampir 4 tahun lebih saya telah berjaya memegang status sebagai seorang guru. Walaupun suatu ketika dulu, kerjaya guru ini merupakan pilihan saya yang kedua, tetapi ternyata saya telah jatuh cinta sentuhan pertama sebaik sahaja saya melibatkan diri dalam bidang ini. Azam saya cuma satu, untuk membantu membentuk generasi muda yang gemilang, terbilang dan berbilang-bilang hebatnya. 

Tapi mendidik anak-anak muda sekarang tak sama seperti di zaman kita dulu. Anak-anak sekarang adalah anak-anak cyber. Semua di hujung jari. Apa yang mereka kehendaki, semua boleh dapat. Petik jari jer, everything at fingertips.

Teringat masa zaman kanak-kanak dulu, kalau cikgu bagi kerja sekolah, kami akan sedaya upaya akan buat sebab takut cikgu marah! Takut cikgu denda !
Tapi anak-anak cyber sekarang bila tak siapkan kerja sekolah, relaks sahaja, Tiada perasaan takut pada cikgu. Bila ditanya kenapa tak siapkan kerja rumah,  alasan mudah diberikan.
" Saya tak sempat buat la cikgu "
"Saya terlupa cikgu"


Bila cikgu denda, mereka akan marah. Riak muka yang agak kurang ajar. Tapi cikgu nak pukul pun tak berani sebab kalau salah pukul, cikgu pula yang keluar surat khabar muka hadapan. Dituduh mendera pelajar sendiri. Belum lagi kisah guru diserang oleh ibu bapa pelajar terbabit. Silap-silap haribulan cikgu kena simbah dengan asid! Kalau zaman kita dulu, pelajar-pelajar terlalu hormatkan guru. Bukan setakat pelajar-pelajar tetapi ibubapa pun memandang mulia kerjaya seorang guru ! Kalau ada anak-anak mereka mengadu dimarah oleh guru, nescaya anak-anak yang kena pukul oleh mak ayah. Betapa tingginya martabat seorang guru suatu masa dahulu.


Pernah suatu hari, terdapat beberapa orang pelajar saya datang lewat ke kelas. Bukan lewat 10 minit tapi setengah jam. Saya memang pantang kalau pelajar datang lewat, sebab saya sendiri akan masuk tepat pada masanya kecuali kalau saya adahal kecemasan.
Guru : " Kenapa awak datang lambat"
Pelajar :" Kami bangun lambat cikgu"
Guru : " Bangun lambat ? Pukul berapa?"
Pelajar : " 8.30 pagi "
Guru :" Awak sembahyang subuh ke tak?"
Pelajar:" Tidak"


Terdiam saya mendengar! Tanpa ada sedikit pun perasaan malu, mereka kata tak sembahyang subuh di depan saya dan semua pelajar-pelajar lain. Macammana mereka nak datang kelas saya awal padahal kewajipan dengan Allah pun mereka abaikan.
Saya tanya semua pelajar dalam kelas siapa yang tak sembahyang subuh pagi tadi?
Tahu tak apa jawapan mereka ?
Dari 22 orang pelajar saya, 21 orang angkat tangan, tak sembahyang subuh !
Cuma seorang sahaja yang sembahyang subuh!
Tengoklah generasi zaman sekarang. Solat dipandang ringan. Inilah generasi muda zaman sekarang. Dan untuk pengetahuan semua 21 orang dari 22 orang pelajar saya adalah semua LELAKI. Lelaki yang bakal menjadi pemimpin. Mungkin pemimpin negara atau kalau bukan pemimpin negara, pasti mereka akan jadi pemimpin keluarga.


Itu baru pelajar lelaki, belum lagi pelajar wanita. Kalau di mana-mana institusi, pelajar perempuan jarang mendatangkan masalah disiplin. Acapkali pelajar perempuan akan datang ke kelas awal. Malah setiap tugasan atau assignment yang diberikan pasti disiapkan tepat pada masanya dan hasilnya sangat tip-top. Tetapi bukan bermaksud mereka tidak pernah buat hal ! Mereka diam-diam berisi.


 Pernah suatu masa dulu, Institusi kami mengadakan lawatan sambil belajar ke Stesen Janakuasa Elektrik di Paka, Terengganu. Sehari sebelum lawatan, kami telah mengadakan perjumpaan bersama-sama pelajar untuk memberikan taklimat ringkas mengenai lawatan tersebut. Ketika sesi taklimat berlangsung, tiba-tiba ada seorang pelajar perempuan mengangkat tangan.
" Puan, saya ada soalan nak tanya?"
" Ye, apa soalan awak?" tanya sahabat saya
"Esok saya taknak pakai tudung! Boleh tak?" tanya pelajar tersebut.
Sahabat saya yang agak terkejut dengan pertanyaan pelajar tersebut terus menjawab
" Awak ingat awak Siti Nurhaliza ke, tak nak pakai tudung! Awak ingat kat Kolej saja ke yang ada Tuhan ! Semua wajib pakai tudung", tegas sahabat saya.
Saya lihat muka pelajar tersebut seperti tidak puas hati.  Kami guru-guru semua geleng kepala. Budak-budak akhir zaman ni pakai tudung disebabkan peraturan kolej. Kolej mewajibkan semua pelajar Muslim memakai  tudung. Tiada yang berkecuali ! Kalau tak wajib, saya jamin majoriti tak pakai tudung.


Teringat satu kisah yang ingin saya kongsikan bersama dengan semua pembaca mengenai pelajar kami. Kisah ni berlaku pada bulan ramadhan tahun lepas bersamaan Hari Jumaat. Cumanya saya tak ingat berapa haribulan. Tapi yang pastinya bulan Ramadhan dan hari Jumaat. Kami mendapat aduan dari seorang pelajar lelaki yang mengatakan ada seorang pelajar perempuan masuk ke dalam rumah mereka dan tidur di bilik salah seorang rakan mereka. Bukan baru masuk beberapa jam, tapi sudah semalaman! Jadi, beberapa orang guru lelaki telah pergi menerjah ke rumah tersebut! Apa yang mereka nampak ? Pasangan lelaki dan perempuan a.k.a belangkas tersebut berada dalam satu selimut di waktu tengahari ! Yang paling menyedihkan mereka melakukan maksiat pada bulan Ramadhan ! Bulan suci. Bulan yang dinantikan oleh orang-orang beriman. Bulan mulia, bulan yang Allah turunkan rahmat dan semua syaitan diikat. Bukan itu sahaja, mereka melakukan maksiat pada hari jumaat. Hari Jumat, penghulu segala hari. Hari Nabi Adam dijadikan.! Kami hubungi mak ayah keluarga pelajar perempuan dan lelaki tersebut. Tapi apa yang menyedihkan kami, ibu pelajar perempuan tersebut seperti endah tidak endah. Dan dia meminta kami untuk melepaskan anaknya dan memohon agar kami tidak membawa kes ini ke peringkat yang lebih atas iaitu JAINS. Dengan selamba dia kata anak dia selalu ditangkap kerana terlibat dalam kes-kes seperti itu. Kami cuma terdiam. Kalau macam ni generasi muda sekarang, apa akan jadi pada pemimpin kita pada masa akan datang.  Mungkin ini lah yang dikatakan sebagai umat akhir zaman. Macammana kita hendak membentuk generasi muda yang cemerlang, gemilang dan terbilang kalau sekiranya ibubapa pun tidak memberi kerjasama yang sepatutnya. Dan sebagai guru kami sangat kecewa dengan tindakan ibupada pelajar terbabit dan yang paling menyedihkan, beliau menyalahkan kami. Katanya  kami yang tanggungjawab. Kami sepatutnya menjaga anak dia. Senangnya ibubapa zaman milenium melepaskan tanggungjawab pada seorang guru. Bukan mudah untuk kami, guru-guru yang hanya beberapa kerat untuk mengawal beratus-ratus pelajar.


Sebagai guru
 kami tidak minta dipuja
kami juga tidak minta untuk dipuji
kami juga tidak minta disanjung-sanjung
yang kami minta hanyalah
supaya anak-anak didik kami berjaya dunia & akhirat
supaya anak-anak didik kami menjadi manusia berguna
supaya anak-anak didik kami ingat pada Allah
supaya anak-anak didik kami menjadi insan yang cemerlang


kejayaan pelajar kami bermakna kejayaan kami !

p/s: 
Komen untuk penulisan, penggunaan kata imbuhan dan huruf besar.
Tahniah buat peserta.
Sedikit menarik hati saya, kerana saya juga merasai perkara yang sama.
read more "Karya: Aku Seorang Guru"

14 Ogos 2011

Perhatian Buat Pemenang Pertandingan Nukilan Seorang Teman

Terlebih dahulu saya ingin memohon maaf kepada semua pemenang.
Mungkin ada kelewatan sedikit dalam penghantaran.
Yang dah dapat tu, alhamdulillah.
Yang belum tu maaf ye.
Tetapi setakat ni semua hadiah sudah dihantar.
Tinggal terima sahaja.
Ada juga yang dah lama terima.
Maklumat penghantaran seperti berikut:

1. Md Khairul Mukhlis Jusih 
Buku Wasiat Sebelum Dirimu Bergelar Ulama
Posted by Citylink
Docket No. : 060301211941996
2. Nurul Farhana binti Jualis
Buku Oi! Bangunlah Oi!
Posted by Pos Laju
Tracking No. : EM 181351705 MY
3. Zalina binti Hassan Zamri
Buku Tau Tak Apa
Posted by Pos Laju
Tracking No. : EM 181351603 MY
4. Nur Azwa binti Mohd Saini
Buku Jom Mantop
Posted by Pos Laju
Tracking No. : EM 181351696 MY

Bagi hadiah selain buku, seperti Shayla, Buku Jom Menyerlah, Coklat 24 cavity, dan chocolate box telah dihantar terus oleh pihak penyumbang. Bagi sesiapa yang masih belum menerima, sila inform saya.
Bagi voucher diskaun yang diterima oleh semua peserta, anda boleh dapatkan dengan berbelanja di My Chocs For You dengan 10% diskaun dan Busana Impian Muslimah voucher sebanyak RM5. Jangan lupa gunakan no ID anda. Saya telah emailkannya setelah keputusan keluar.
Last, have a nice day.
Terima kasih.

read more "Perhatian Buat Pemenang Pertandingan Nukilan Seorang Teman"

12 Ogos 2011

Perdebatan antara Professor dan Pelajar Mengenai Kewujudan Tuhan

Seorang atheist yang juga professor falsafah bercerita dalam kuliahnya mengenai masalah yang

 dihadapi oleh sains berkenaan dengan Tuhan. Dia meminta seorang pelajarnya bangun dan beliau

 bertanya…

Prof: Kamu percayakan Tuhan?

Pelajar: Sudah semestinya professor.

Prof: Adakah Tuhan itu baik?

Pelajar: Ya

Prof: Adakah Tuhan itu amat berkuasa?

Pelajar: Ya

Prof: Saudara saya meninggal kerana kanser walaupun dia berdoa kepada Tuhan agar dia boleh sembuh

Kebanyakan kita akan cuba membantu mereka yang sedang sakit tetapi Tuhan tidak. Jadi macamana Tuhan

itu baik? Hmmm?

(Pelajar berdiam diri)

Prof: Kamu tidak boleh menjawabnya ya? Mari kita teruskan lagi anak muda. Adakah Tuhan baik?

Pelajar: Ya.

Prof: Adakah syaitan baik?

Pelajar: Tidak.

Prof: Siapa yang mencipta syaitan?

Pelajar: Tuhan.

Prof: Tepat sekali, beritahu saya anak muda, wujudkah kejahatan didunia ini?

Pelajar: Ya.

Prof: Kejahatan ada dimana-mana bukan? Dan Tuhan mencipta semuanya, betul?

Pelajar: Ya.

Prof: Jadi siapa yang mencipta kejahatan?

(Pelajar tidak menjawab)

Prof: Bukankah terdapat penyakit? Keruntuhan moral? Kebencian? Keburukan? Semua perkara yang

 dasyat ini wujud didunia ini bukan?

Pelajar: Ya professor.

Prof: Siapa yang menciptanya?

(Pelajar tiada jawapan untuknya)

Prof: Science menyatakan yang kamu ada 5 deria untuk mengenalpasti dan melihat dunia disekeliling kamu,

 beritahu saya anak muda, pernahkah kamu melihat Tuhan?

Student: Tidak pernah professor.

Prof: Sila beritahu jika kamu pernah mendengar akan Tuhan itu?

Pelajar: Tidak pernah professor.
Prof: Pernahkah kamu perasankan akan Tuhan itu? rasaiNya, menghiduNya? Adakah pada kamu itu apa-

apa deria yang boleh membuat kamu kenal akan Tuhan itu?

Pelajar: Tiada professor, saya tidak pernah mengalaminya.

Prof: Dan kamu masih percayakan Tuhan itu?

Pelajar: Ya professor.

Prof: Berdasarkan kepada pemerhatian, pada kajian, pada suatu yang boleh didemonstrasikan, sains 

menyatakan yang Tuhan itu tidak wujud. Apa pendapat kamu mengenainya?

Pelajar: Saya tidak boleh berkata apa2 professor, saya hanya ada kepercayaan dan keimanan kepada

 Tuhan itu sendiri.

Prof: Ya.. percaya.. iman, itulah dia masalah yang dihadapi oleh sains.

(Pelajar termenung dan berfikir lantas bersuara..)

Pelajar: Professor, wujudkan apa yang dipanggil panas?

Prof: Ya.

Pelajar: Dan juga apa yang dipanggil sejuk?

Prof: Ya.

Pelajar: Tidak professor, tidak ada sebenarnya apa yang di panggil sejuk itu.

(Semua didalam dewan kuliah terdiam)

Pelajar: Professor, kita boleh ada banyak haba kepanasan, panas yang teramat sangat, yang sedikit atau pun

 tiada kepanasan. Sebenarnya kita tiada apa yang dipanggil sejuk. Kita boleh mencapai 458 darjah dibawah

 takat beku tetapi kita tidak boleh pergi rendah daripada itu. Sebenarnya tiada apa yang dipanggil sejuk.

 Kepanasan itu adalah tenaga, sejuk bukanlah lawan kepada panas, hanya ketiadaan panas itu sendiri.

(Dewan kuliah menjadi sunyi sepi)

Pelajar: Bagaimana pula dengan kegelapan? Adakah wujud apa yang dipanggil gelap itu?

Professor: Apalah malam jika tiada kegelapan?

Pelajar: Sekali lagi professor silap. Kegelapan hanyalah ketiadaan sesuatu. Kita boleh ada cahaya yang

 malap, cahaya normal, cahaya terang, cahaya berkilau… tetapi jika kita tiada cahaya, itu yang dipanggil

 kegelapan. Realitinya "gelap" itu tidak wujud. Kita tidak boleh membuatkan gelap itu menjadi semakin

 bertambah gelap bukan?

Prof: Jadi apa sebenar yang kamu ingin sampaikan disini?

Pelajar: Apa yang saya ingin nyatakan adalah, falsafah professor itu salah.

Prof: Salah? Bolehkah kamu jelaskannya?

Pelajar: Profesor membuat perhitungan menggunakan konsep yang berlawan, antara hidup dan mati, Tuhan

 yang baik dan tidak. Professor melihat konsep ketuhanan itu pada suatu yang nyata, sesuatu yang boleh kita

 ukur. Professor, sains masih tidak boleh menjelaskan dari mana datangya "ruh atau nyawa" dan apakah

 "minda" atau "fikiran" itu sendiri. Sains menggunakan elektrik dan magnetism tetapi ianya suatu yang tidak

 kelihatan dan nyata, malah kita masih tidak memahaminya secara keseluruhan. Untuk melihat mati itu

 sebagai lawan kepada kepada hidup adalah sesuatu yang tidak tepat kerana sebenarnya mati tidak wujud

 sebagai suatu bentuk yang nyata. Mati itu bukan lawan kepada hidup, mati hanyalah ketiadaan apa yang 

memberi kehidupan itu sendiri iaitu nyawa.

Sekarang beritahu saya professor, adakah kamu mengajar bahawa manusia asalnya dari monyet?

Prof: Jika kamu rujuk kepada proses evolusi semulajadi, ya.

Pelajar: Pernahkah professor melihat evolusi itu sendiri?

(Professor menggeleng kepala dan tersenyum kerana mula merasakan perbincangan ini semakin hebat)

Pelajar: Disebabkan tiada siapa pernah melihat proses evolusi itu sendiri sedang berjalan dan tidak boleh

 membuktikan yang ianya adalah suatu proses yang berlaku secara berterusan, adakah professor mengajar

 pendapat professor sahaja? Adakah professor saintis atau penceramah?

(Dewan kuliah menjadi gempar)

Pelajar: Ada tak sesiapa didalam dewan ini pernah melihat otak professor?

(Pelajar lain tertawa)

Pelajar: Ada tak sesiapa yang perasan akan otak professor itu? Rasainya, menghidunya? Saya pasti tiada

 siapa yang pernah berbuat demikian… jadi berdasarkan kepada pemerhatian, pada kajian, pada suatu yang

 boleh didemonstrasikan, sains menyatakan yang otak professor tidak wujud. Maaf saya katakan,

 bagaimana kami semua boleh percayakan kuliah2 professor selama ini?

(Seluruh dewan menjadi senyap.. Professor merenung lama kepada pelajar tersebut)

Prof: Saya rasa kamu semua hanya perlu percayakan kepadanya.

Pelajar: Itulah dia professor, hubungan antara manusia dan Tuhan adalah kepercayaan dan keimanannya dan

 itulah yang membuatkan kita dan seluruh alam ini hidup dan berfungsi sepertinya.

* Cerita ini saya (Nurul Naimullah-writer) dapat dari rakan dan ianya didalam English, saya terjemahkan

 sebaik mungkin untuk bacaan dan renungan rakan2. Dari email tersebut ia menyatakan ini adalah cerita

 benar dan pelajar tersebut adalah Muhammad Ali Jinnah, bapa Pakistan.
read more "Perdebatan antara Professor dan Pelajar Mengenai Kewujudan Tuhan"

10 Ogos 2011

Sujud Lama Saat Sujud Terakhir

Soalan:
Benarkah tidak ada nas yg mengharuskan kita sujud lama sedikit semasa sujud tahiyyat akhir ? Maksudnya selepas baca bacaan sujud kita pun terus baca dlm hati doa2 tertentu. Sebab ada yg kata Nabi pun buat begitu jugak.



Jawapan:

بسم الله
والصلاة والسلام على رسول الله
وعلى آله وصحبه ومن والاه وبعد

- Di dalam sembahyang fardhu, tiada diriwayatkan hadis2 Nabi memanjangkan sujudnya melebihi kadar biasa, malahan sembahyang Nabi SAW adalah sembahyang yg sangat pertengahan. Dan Nabi SAW mengarahkan imam2 supaya meraikan warga tua, kanak2, dan orang kurang upaya.

-Di dalam sembahyang gerhana matahari, sabit dalam hadis sahih bahawa baginda memanjangkan sujudnya, sehingga Aisyah r.a. berkata: “AKu tidak pernah sujud selama itu”. HR Bukhari 1/357

-Di dalam qiyamullail (solat malam) baginda SAW pernah memanjangkan sujudnya, sebagaimana hadis Aisyah r.a. “Bahawa Rasulullah saw sembahyang 11 rakaat. Sembahyang baginda, sekali sujudnya adalah sekadar seseorang membahca 50 ayat”.
HR Bukhari 1/378

-Cuma memanjangkan sujud hanya pada sujud terakhir (sebelum tasyahhud akhir) tidak ada dalil yg menunjukkannya.
kata syeikh Jibrain: “Aku tidak pernah ingat ada dalil yg menunjukkan dipanjangkan sujud terakhir. Yang ada ialah hadis2 yg menjelaskan tentang persamaan antara rukun2 smbahyang, atau rukun2nya adalah lebih kurang sama panjang”.
-Fatawa Islamiyyah m/s 285
read more "Sujud Lama Saat Sujud Terakhir"

09 Ogos 2011

Karya:Ingin Jadi Hebat Seperti Ayah

Kembali lagi Edisi Rabu. Kali ini karya dipertaruhkan oleh Md Khairul Mukhlis Jusih atau lebih dikenali sebagai Krole di dunia blogger. Mendapat tempat kedua dengan markah sebanyak 54/60. Curious juga saya. Menarik sangatkah kisah beliau ni? Jom Terjah!

Hadiah merupakan Chocolate Paraline 24 cavity dan sebuah buku motivasi bernilai RM65 ditaja oleh MyChocs4u dan Encik Saifuddin.
Terima kasih atas sokongan kalian.

Zaman kanak-kanak merupakan zaman yang paling menyeronokkan dalam hidup ini, tapi lain pula dengan cerita krole~ sejak dari kecil lagi krole telah dididik oleh ayah dan ibu untuk berdikari diatas muka bumi ini yang setiap harinya penuh dengan cubaan dan dugaan daripada yang Maha Esa. Sewaktu zaman kanak-kanak krole, ayah berkerja sebagai pemunggah barang kargo dipelabuhan kota kinabalu membuatkan ayah jarang ada dirumah. Kadang-kadang dalam seminggu ayah hanya dapat balik sehari sahaja dan kemudian terpaksa pergi ke kota kinabalu untuk mencari rezeki. Waktu itu gaji ayah hanya Rm200 sahaja sebulan, walaupun tidak banyak tapi alhamdulillah lepas juga untuk membeli makanan kami sekeluarga. Krole selalu menangis bila ayah terpaksa pergi ke kota kinabalu untuk mencari rezeki, tapi ayah selalu berjaya memujuk krole dengan menyatakan bahawa krole anak lelaki maka kena kental jiwa dan raga. Krole amat menyayangi ayah, pernah sekali ayah membawa krole berjalan-jalan ke pasar malam, waktu itu seronok sangat sampai sekarang krole tak boleh lupa mana taknya seronok? bukan selalu dapat keluar dengan ayah kerana ayah selalu sibuk merantau mencari rezeki.

Sewaktu dipasar malam itu, terdapat peristiwa yang amat krole kesali sampai kehari ini... biasalah budak-budak bila dah tengok mainan mesti nak minta beli kan? begitulah yang jadi pada malam itu, krole ternampak sebuah mainan (kereta bomba) yang dijual oleh peniaga dipasar malam tersebut, krole pun apa lagi terus menarik tangan ayah dan meminta ayah belikan mainan tersebut. Tapi ayah tidak menurut permintaan krole waktu itu dengan menyatakan bahawa mainan tersebut tidak tahan dan tak cantik, terus menangis krole... korang bayangkanlah budak kecil menangis, hah!!! macam itulah krole waktu itu, tetapi seperti biasa ayah berjaya memujuk krole dengan mengatakan bahawa dibandar (kota kinabalu) ada lagi mainan yang lagi cantik dan menarik dan ayah menjanjikan untuk membelikan sebuah untuk krole yang sampai sekarang ini ayah tak beli pun, rupa-rupanya waktu itu ayah memang tak mampu untuk membelikan mainan tersebut, maafkan krole ayah. Kalaulah krole tahu waktu itu takkan sekali krole minta beli mainan tersebut, namun ayah tetap bersabar dengan karenah krole. Sekali lagi maafkan krole ayah~

Alhamdulillah, disebabkan nekad ayah ingin merubah nasib keluarga ayah menyambungkan pelajarannya diSekolah Menengah Toh Puan Hajah Rahmah diKota Kinabalu dan alhamdulillah ayah lulus dengan cemerlang, sewaktu ayah menyambungkan pelajarannya krole sudah memasuki sekolah tadika yang terletak dikampung krole sendiri. Sewaktu ayah menyambungkan pelajarannya ayah berkerja sambilan dikedai-kedai runcit yang terletak berhampiran dengan sekolahnya iaitu kawasan sembulan. Krole sayang ayah walaupun sibuk dengan pelajarannya namun keluarga tak pernah sekali dilupakannya. Bagi mengurangkan beban ayah, ibu berniaga secara kecil-kecilan dengan menjual stokin dan pakaian kanak-kanak dipasar raya atau lebih dikenali sebagai tamu, rutin krole dengan adik beradik krole pada hari sabtu dan ahad adalah membantu ibu menjual dipasar tani, kadang-kadang itu terasa cemburu sangat melihat kanak-kanak lain yang gembira berjalan dengan kedua ibu bapa mereka namun krole sentiasa berpegang kepada nasihat ayah, berusahalah bersungguh-sungguh insyallah kebahagian akan menanti dimasa hadapan. Terima kasih ayah dan ibu, krole hargai sangat dengan pengorbanan anda.

Dipendekkan cerita selepas tamat pengajian ayah berkerja sebagai ustaz kafa dikampung kami, dan tidak lama selepas itu ayah dapat menyambungkan pelajaran dimaktab perguruan dan lulus dengan cemerlang. Kemudian ayah berjaya mendapat jawatan sebagai ustaz disekolah agama pekan beaufort. Setelah lama berkhidmat ayah dinaikkan pangkat menjadi guru besar disekolah tersebut dan tidak lama selepas itu ayah dinaikkan pangkat lagi menjadi penyelia JHAEINS (jabatan hal ehwal islam negeri sabah),dan mungkin diatas pengalaman ayah merantau dahulu ayah berjaya membuka sebuah syarikat kontraktor yang dijaga oleh abang sulung krole sampai kehari ini, manakala ibu pula sekarang ini masih lagi berniaga, hihihi... mungkin ibu terlampau minat dalam bidang ini dan alhamdulillah sekarang ibu berjaya membuka cawangan/kedai menjual barangan-barangan untuk menunaikan haji, boleh kata macam-macam ada! dan yang seronoknya perniagaan ibu ada kerja sama dengan tabung haji, maka dapat pendapatan lebih!. Alhamdulillah walaupun tak mewah tapi atas rezeki yang diberikan oleh Allah S.W.T keluarga dapat hidup dalam keadaan yang sederhana sekarang alhamdulillah~ Maafkan krole kerana meringkaskan cerita ini, terlampau banyak krole tak cerita lagi, tapi krole rasa dengan cerita diatas kita boleh mengambil ikhtibar ya~ "berusahalah bersungguh-sungguh dalam tiap apa yang anda buat, walau apa sekalipun orang kata jangan mengalah, kerana rezeki bukan datang dari mereka ianya datang daripadaNya". Insyallah~amin.

p/s: Tahniah kepada pemenang. Rasanya markah tinggi tang moral la. 
Untuk penambah baikan, ambil perhatian terhadap tanda baca seperti noktah. Tiga noktah berturut sesuai untuk pertuturan yang masih memerlukan sambungan. Perhatikan juga penggunaan huruf bagi kata nama khas.
Terima kasih.
read more "Karya:Ingin Jadi Hebat Seperti Ayah"

04 Ogos 2011

Masuk Syurga Kerana Sehelai Bulu Mata

  • Diceritakan di Hari Pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang diadili. Ia dituduh bersalah kerana sia-siakan umurnya di dunia untuk berbuat maksiat. Tetapi ia berkeras membantah. "Tidak! Demi langit dan bumi sungguh tidak benar. Saya tidak melakukan semua itu." "Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul-betul telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa," jawab malaikat. Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan, lalu ke segenap penjuru. Tetapi anehnya, ia tidak menjumpai seorang saksi pun yang sedang berdiri.

Di situ hanya ada dia sendirian. Makanya ia pun menyanggah, "Manakah saksi-saksi yang kau maksudkan? Di sini tidak ada siapa kecuali aku dan suaramu." "Inilah saksi-saksi itu", ujar malaikat. Tiba-tiba mata hamba Allah tersebut bicara, "Saya yang memandangi." Disusuli oleh telinga, "Saya yang mendengarkan." Hidung pun tidak ketinggalan, "Saya yang mencium." Bibir mengaku, "Saya yang merayu." Lidah menambah, "Saya yang mengisap." Tangan meneruskan, "Saya yang meraba dan meramas." Kaki menyusul, "Saya yang diguna untuk berlari ketika diketahui orang akan maksiat tersebut."

"Nah! Kalau ku biarkan, seluruh anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu itu.", ucap malaikat. Orang tersebut tidak dapat membuka sanggahannya lagi. Ia putus asa dan amat berduka, sebab sebentar lagi bakal dihumbankan ke dalam Neraka Jahanam. Padahal, rasa-rasanya ia telah terbebas dari tuduhan dosa itu. Tatkala ia sedang dilanda kesedihan itu, tiba-tiba terdengar suara yang amat lembut dari selembar bulu matanya: "Saya pun ingin juga mengangkat sumpah sebagai saksi."

"Silakan", kata malaikat. "Terus terang saja, menjelang ajalnya, pada suatu tengah malam yang lengang, aku pernah dibasahinya dengan air mata ketika ia sedang menangis menyesali perbuatan buruknya. Bukankah Nabi pernah berjanji, bahawa apabila ada seorang hamba kemudian bertaubat, walaupun selembar bulu matanya saja yang terbasahi air matanya, namun sudah diharamkan dirinya dari ancaman api neraka? Maka saya, selembar bulu matanya, berani tampil sebagai saksi bahawa ia telah melakukan taubat sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan."

Dengan kesaksian selembar bulu mata itu, orang tersebut dibebaskan dari neraka dan dihantarkan ke syurga. Sampai terdengar suara bergema kepada para penghuni syurga: "Lihatlah, Hamba Allah ini masuk syurga kerana pertolongan sehelai bulu mata."

Okey, harap harap takde yang terbayang.hee~
Ni schedule je.
Aku letak malam je la, takut ada yang cancel pose.
Ramadhan Kareem
read more "Masuk Syurga Kerana Sehelai Bulu Mata"

03 Ogos 2011

Hujah Dari Mengelak Hipokrit Bertudung

Seperti yang saya janjikan semalam, saya keluarkan juga artikel sebagai pengisian rohani kita di bulan yang mulia ini. Sedikit sebanyak memberi panduan buat kita semua dan kepada muslimah sama ada mukminah mahupun tidak, anda tersinggah di sini, sila la baca dan hayati. Saya tahu ramai diantara kita terpinga-pinga untuk melibas semula hujah yang diberikan yang kononnya jujur tidak mahu hipokrit.


Assalamualaikum... pernah dengar tak ayat yang nadanya sebegini "buat apa saya nak hipokrit! saya memang jenis yang tak pakai tudung pun! inilah diri saya yang sebenar! buat apa nak berpura-pura.. orang yang pakai tudung tu pun bukannya baik sangat!" dan bila terdengar hujah sebegini, kita pun terpaku. lidah kita pun menjadi kelu. tak pandai nak berhujah rasanya dengan orang yng macam ni.. betul kan?

teringat kata-kata guru saya "jika sesuatu hujah tu dari seorang yang fasik, semestinya hujahnya rapuh. sebab yang menjadi inspirasi bagi orang fasik ialah syaitan.. dan tipudaya syaitan sangatlah lemah.."

mari kia analisis hujah tadi.. apabila kita berhadapan dengan orang sebegini.. kita seolah-olah dikaburi oleh sikapnya yang jujur dan tidak hipokrit.. justeru, yang nampak ialah kejujuran dan keluhuran budi orang yang berkata-kata.. namun, apa yang diselindungkan dari kita ialah kedurhakaannya pada perintah Allah.. seolah-olah dia berkata.. takpelah kalau derhaka pun asalkan dia jujur.. tak apelah kalau rambut saya buat maksiat, yang penting hati saya bersih.. betul kan?

jika kita berhadapan dengan orang sebegini, apa yang perlu kita buat? saya cadangkan beberapa step..

1- soal balas dia dengan ajukan pertanyaan.. siapa yang kata bahawa lebih baik tak pakai tudung tapi jujur daripada pakai tudung tapi hipokrit? ulamak mana yang kata? kitab mana? guru mana? kalau dia tak boleh nak jawab maka teranglah ulamaknya ialah syaitan.. kitabnya ialah syaitan dan gurunya ialah syaitan!

2- bagi dia satu persoalan dalam bentuk analogi: jika seorang ayah mempunyai dua orang anak yang jahat. seorang berpura-pura baik dan amat bersopan depan ayahnya, manakala yang sorang lagi terang-terang menunjukkan kejahatannya di depan ayah. soalan saya: siapakah yang akan kena pukul dahulu?

3- soalan lain: seorang pencuri yang berlakon alim, dengan seorang pencuri yang menzahirkan kejahatannya. yang mana kena tangkap dahulu?

4- selepas membaca analogi saya tadi apa pendapat anda? mana yang lebih baik? yang bertudung tapi hipokrit atau yang tidak bertudung tapi jujur?



begitulah step yang saya susun untuk berhujah dengan orang sebegini. apa yang penting, berusahalah untuk meletakkan kejujuran ditempat sepatutnya.. jangan disalah letakkan.. dan jangalah hendaknya kita meletakkan kasut di tangan sambil berkata, "saya meletakkan kasut di tangan disebabkan saya berjalan dengan kaki.. " seseorang yang waras sekali-kali tidak akan dapat memahami kata-kata anda itu..


salam...
ustazshafiee
kualaterengganu
malaysia


Harap anda faham apakah aurat kita. Aurat wanita bukan rambut. Islam tak suruh bertudung tetapi menutup aurat. Tidak kisahlah anda nak tarik cadar, balut aurat. Atau nak pakai je telekung tu ke mana-mana. Unless tertutup aurat bukan nampak bayang-bayang. Serupa tak payah pakailah sayang. Buat seksa orang tengok saje. 
Memang benar berpura-pura itu munafik. Tetapi adakah jujur anda itu bertempat? Adakah selama-lamanya anda mahu begitu? Apakah anda rasa layak untuk berada di bumi Allah? Cubalah cari planet yang bukan milik Allah. Punya banyak nikmat yang Allah beri, suruhan Allah yang sedikit itu pun kita tidak mahu lakukan. Pakwe baru bagi hadiah teddy bear, dah nak balas macam-macam. Allah tu kan kekasih yang tiada bandingnya. Salahkah kita melakukan kewajipan? Jujur atau tidak, itu belakang kira. Wajib tu yang harus diambil kira. Kanak-kanak lima tahun, dalam fikirannya hanya bermain, bermain, dan bermain. Adakah dia akan berfikir seperti kita mengenai masalah, mengenai tanggungjawab, mengenai kewajipan? Tidak. Tetapi dari mananya timbul rasa tanggungjawab sebagai hamba pada masa akan datang kalau bukan kita yang mendidiknya? Adakah pada ketika itu dia merasa seronok untuk belajar solat atau bertudung? Saya sarungkan tudung sekejap sahaja, sudah ditanggal semula. Tetapi begitulah cara mendidik. Sedikit demi sedikit dia mengenali kewajipan dan keikhlasannya muncul kerana dia tahu tak tutup aurat masuk neraka, tak solat masuk neraka.  Jadi bagi yang sudah baligh, rasanya tidak perlu dididik seperti anak kecil. Cukup sekadar sedikit teguran atau motivasi kerana anda sudah tahu cuma hipokrit untuk menerimanya.
p/s:Semoga semuanya terjawab. Ramadhan Kareem.
read more "Hujah Dari Mengelak Hipokrit Bertudung"

02 Ogos 2011

Karya:Teman Saya Muallaf

Kisah ini dipertaruhkan oleh Nurul Farhana Jualis untuk Pertandingan Nukilan Seorang Teman.
Mendapat tempat ketiga sebanyak 53/60 markah.

Hadiah Chocolate Box Size M dan sebuah buku motivasi bernilai RM46 ditaja oleh Nisachoc dan Encik Saifuddin.
Terima kasih atas sokongan kalian.

Pertama kali bertemu dan berkenalan dengan sahabat saya, saya rasa sangat pelik sebab namanya begitu unik.. Celenrence Binti bandari. Apa yang anda akan fikir mengenai namanya itu? Dia seorang muslimah dan bertudung labuh menutup dada.. tapi kenapa pelik semacam namanya tu kan?


Risik punya risik rupanya muallaf.. tapi kasihan juga sebab bibi (panggilan manja) tidak dapat tukar namanya itu di JPN. Saya tidak pasti di mana silapnya sebab menurut bibi adik-beradiknya yang lain boleh menukar nama Islam mereka di dalam kad pengenalan. Akibatnya bibi masih menggunakan nama kristiannya sehingga kini untuk pelbagai urusan..


Sebetulnya sebelum ini mereka sekeluarga adalah penganut agama kristian.. tapi semasa dia berumur 9 tahun, mereka berjaya memeluk agama Islam. Berkat ajakan dari pakcik katanya. Boleh dikatakan pada waktu itu keluarga bibi antara yang terawal masuk Islam, keluarganya yang lain masih juga dengan agama asal. Bahkan apabila tiba hari raya aidilfitri, mereka sambut sesama mereka sahaja. Tidak ada ziarah ke rumah lain sebab perbezaan agama itu. Malahan katanya, dia berpengalaman masuk ke gereja dan mengikuti majlis yang diadakan di dalamnya ketika masih kristian.


Tapi kini, apabila tiba hari raya bibi kata orang-orang kampungnya yang beragama kristian akan datang ke rumah mereka pula. Elok juga macam tu kan, erat silaturrahim. Sehingga kini, bibi sudah berusia 23 tahun alhamdulillah menjadi seorang muslimah yang baik dan berjaya melanjutkan pengajian dan menempatkan diri di Fakulti Kontemporari Islam UniSZA.


Okey, itu kisah teman saya bibi. Ini pula kisah teman saya si suel.. hehe. Ndapa bah kan suel aku tulis kisah kau sikit sini..:)...Tapi suel saya bukan muallaf.. jangan silap faham pula. Yang muallaf adalah mak dan ayahnya.. menurut suel, sebelum berkahwin ayah dan maknya adalah beragama kristian. Tapi apabila mahu berkahwin, mereka sama-sama memeluk agama Islam dan hasilnya adik-beradik suel semua adalah Islam. Unik kan, biasa salah seorang sahaja yang memeluk Islam tapi yang ini kedua-duanya.


Namun bukan itu isunya.. semasa ke majlis perkahwinan kakaknya tempoh hari bersama Ustaz Aziz (penyelia LI), ustaz menyuarakan kekagumannya. Beliau kata, 'bagus kan, mak dan ayahnya asal dari agama lain tapi berjaya didik anak belajar dalam bidang agama sehingga bakal menjadi ustazah. Sedangkan yang lahir dari ibu bapa muslim, belum tentu anaknya menjadi begitu'..(suel, ini harus jadi sumber inspirasimu.. hehe). Sabda Rasulullah SAW:

‏كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ فَأَبَوَاهُ يُهَوِّدَانِهِ أَوْ يُنَصِّرَانِهِ أَوْ يُمَجِّسَانِهِ كَمَثَلِ الْبَهِيمَةِ تُنْتَجُ الْبَهِيمَةَ هَلْ تَرَى فِيهَا‏ ‏جَدْعَاءَ


“Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah iaitu suci bersih. kedua ibu bapanyalah yang membuatnya menjadi yahudi, nasrani atau majusi. Sebagaimana seekor ternakan yang melahirkan anaknya (dengan sempurna kejadian dan anggotanya), adakah kamu menganggap hidung, telinga dan lain-lain anggotanya terpotong.”

(Riwayat Bukhari dan Muslim)


Memang betul apa yang ustaz katakan.. kalau kita lihat, golongan muallaf ini kadang lebih 'muslim' berbanding yang memang muslim. Di mana silap kita? Malah lebih menyedihkan apabila orang Islam sendiri ada yang tidak solat dan tidak tahu membaca al-Quran.. astaghfirullah al- azim. Berdasarkan kisah ini dan kisah-kisah sekeliling kita, bersamalah kita ambil iktibar dan berusaha membaiki diri. Aggaplah ini sebagai cabaran buat kita. Kita semua adalah da'ie kan, insyaAllah.


Apa pun, saya datangkan kisah teman-teman saya bukan untuk mengaibkan mereka atau dengan niat buruk. Tapi untuk dijadikan pengajaran.. tidak seronok rasanya kalau sekadar cerita yang direka-reka. Syukran jazilan kepada bibi sebab izinkan kisahnya saya kongsikan walaupun sedikit cuma.. :)
read more "Karya:Teman Saya Muallaf"
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP