Selamat Datang ke ruangan informasi cahayamylife.com! Semoga bermanfaat untuk semua~

31 Mac 2010

Home » » Kursus Naqibat Usrah Asrama SMK Dato Sheikh Ahmad

Kursus Naqibat Usrah Asrama SMK Dato Sheikh Ahmad

بسم الله الرحمن الرحيم. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كيف الحال؟ أسأل الله تعالى أن تكون صحة جيدة
Baru-baru ini saya dan beberapa orang sahabat telah dipilih oleh Allah untuk mengikuti program Kursus Naqibat Usrah Asrama SMK Dato' Sheikh Ahmad, Seremban sebagai fasilitator yang masih baru mengorak langkah. Antara yang mewakili UIA, saya dan Amirah Abdollah-Pusat Asasi Nilai.Manakala tiga orang lagi A'tiqah Ayob, Fadhlin Sakinah, dan Aisyah Hijazi merupakan pelajar lepasan STAM Sekolah Menengah Al-Hidayah, Ipoh. Aisyah Hijazi juga merupakan penuntut tahun pertama Pusat Asasi UIA Petaling Jaya kos ICT.Ok, straight to the point.
Saya bertolak ke Seremban dengan menaiki train dan menanti di stesen untuk dijemput oleh Amirah.Kemudian kami terus menghala ke SMK Dato' Sheikh Ahmad dan tiba pada pukul 6petang.
Kami menemui Ustazah Aziyun dan memulakan perbincangan agenda dan program yang bakal dijalankan itu. Nampaknya kami kurang bernasib baik pada waktu itu kerana ketiadaan air. Walaubagaimanapun, tugas yang telah dipertanggungjawabkan haruslah dilaksanakan dengan baik. Kami mulakan dengan Solat berjemaah pada waktu maghrib. Dan ana meminta para pelajar asrama untuk memulakan tadarrus Al-quran yang mana diketuai oleh Amirah Abdollah. Dan bagi ma'zurah, saya mengetuai bacaan Maathurat. Selesai sahaja bacaan, kami teruskan dengan solat Isyak. Kemudian, student diminta menghadirkan diri ke Dewan Angsana untuk sesi ceramah dari Ustaz Amizar.Tajuk : Kepentingan Usrah Kepada Penghuni Asrama.
Ketika itu, 3org lagi fasi tiba.Kami dijemput untuk makan malam dan sambil berkenal-kenalan sesama kami yang baru pertama kali bertemu. Setelah selesai Sesi Ceramah itu, kami mulakan introduction perihal kami yang mewakili barisan fasilitator. Malam itu sebelum tidur, kami mula berbincang untuk menentukan tugas dan sesi masing-masing. Qiyamullail oleh Amirah, Aisyah, dan Atiqah. Manakala saya dan Fadhlin handle student yang ma'zurah.Pelbagai klip video yang ditayangkan sebagai pengajaran buat semua.
Kemudian, selesai solat subuh dan bacaan ma'thurat, para pelajar diminta segera bergegas ke gelanggang untuk melakukan senaman dan sukan. Kali ni diketuai oleh Amirah Abdollah.




Selesai program riadah, saya mula bersedia untuk slot saya, LDK 1- CIRI-CIRI NAQIBAT MITHALIAT.InsyaAllah saya akan cuba updatekan Ciri-ciri ini.


Selesai slot saya, tibanya slot Fadhlin Sakinah yang membawa LDK 2: Teknik Penyampaian Usrah Yang Baik. Saya kagum dengan barisan fasi yang lain terutama Fadhlin dan A'tiqah.Memang sesuai tajuk ini dengan mereka.


Dalam slot ini para peserta ataupun naqibat yang telah terpilih ini perlu menyatakan berapakah dan apakah dosa yang telah mereka lakukan di dalam group masing2. Dan kemudian fasi A'tiqah Ayob akan meletakkan serbuk teh ke dalam cawan mengikut jumlah dosa mereka.Kemudian, fasi Fadhlin akan menuangkan air ke dalam cawan tersebut. Lebih menarik, mereka perlu minim hasil bancuhan tadi. Setelah selesai dua LDK ini, guru dari Unit Kerohanian Asrama menyampaikan ucapan dan seterusnya majlis penyampaian mandat buat barisan naqibat dan cenderamata buat barisan fasilitator.Majlis ditutup dengan Salam Jamaie.




~Salam Najah~

1 kata penuh gaya:

Fadhlin Sakinah 16 Jun 2011 11:14 PTG  

salam. yati! ana x taw pun nt ada blog..baru jmp..rindu pula...hrp nt trus thabat kat m'sia..

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP