Selamat Datang ke ruangan informasi cahayamylife.com! Semoga bermanfaat untuk semua~

31 Januari 2012

Home » , » Salah Sebut 'Semoga Bahagia ke Anak Cucu' dan Poligami

Salah Sebut 'Semoga Bahagia ke Anak Cucu' dan Poligami

Cakk!
:D
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat rakyat jelata sekalian.
Apa habaq? Sihat naa.
Hah! Kenapa dengan tajuk di atas tu?
Agak-agak hari ini saya ingin berbicara tentang apa?
Ce teka! Ce teka!
Ala, masyarakat Melayu selalu sebut 'Semoga bahagia ke anak cucu'.
Maknanya bila?
Kebiasaannya ucapan ini dilontarkan sekiranya sahabat handai, saudara mara, jiran tetangga, mahupun sesiapa yang dikenali baru sahaja mendirikan rumah tangga.
Kenapa saya kata salah sebut?
Sumber ini saya peroleh ketika mendengar ceramah Ustaz Azhar Idrus di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (MSSAAS), Shah Alam baru-baru ini.
Sebenarnya kita digalakkan oleh Rasulullah sendiri untuk mengucapkan Barakallahu lakuma wabaraka alaikuma wajama'a bainakuma filkhair.
Ala, yang anda semua selalu dengar di corong-corong radio dendangan Maher Zain tu.
Itu kan lagu untuk pengantin.
Tahu kan?
Ada sahabat saya pernah nyanyikan lagu itu dan ingin tujukan pada seseorang di blok hadapan.
Saya menegur, 'Eh, itu lagu kahwin la'
Dia menjawab, 'La..yeke. Mana aku tau'
بارك الله لكما وبرك عليكما وجمع بينكما في الخير
Yang bermaksud: Semoga Allah memberkati kamu ketika susah dan senang, dan sentiasa mengumpulkan kamu  dalam kebaikan.
Mengapa?
Sebab kita tak tahu jodoh kita bukan?
Tidak semua orang mempunyai satu jodoh sahaja dan tidak semua orang mempunyai jodoh lebih dari satu. Allah dah tetapkan yang terbaik buat kita.
Sebab tu kita hanya digalakkan untuk mendoakan keberkatan hidup pasangan tersebut.
Mengenai ceramah tersebut, saya tergelak bukan kecil tetapi besar ketika sesi soal jawab.
Ada satu soalan ini sangat mencuit hati.
Seorang suami telah bertanyakan kepada ustaz.
Dia menceritakan bahawa dia bekerja dengan isterinya.
Maknanya isteri dia boss la kan. Gaji si suami seharusnya RM6,000 tetapi setiap bulan isterinya hanya memberi RM3, 000 dengan alasan takut suami kahwin lain. Adakah boleh?
Ustaz tergelak lalu menjawab, tak salah lagipun dia simpankan duit suaminya. Tak digunakan pun.
Yang kelakarnya ustaz kata, 'Cerdik bini dia pergi cek dengan jabatan agama dulu syarat poligami mesti RM4,000'.hahaha
Haruslah saya suka kan.
hee~

2 kata penuh gaya:

Tanpa Nama,  2 Februari 2012 1:07 PTG  

bila la masa leh ucap 'baarakallahulakuma' kat penulis entry ni?
tertunggu-tunggu.
:-p

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP