Selamat Datang ke ruangan informasi cahayamylife.com! Semoga bermanfaat untuk semua~

03 Ogos 2011

Home » » Hujah Dari Mengelak Hipokrit Bertudung

Hujah Dari Mengelak Hipokrit Bertudung

Seperti yang saya janjikan semalam, saya keluarkan juga artikel sebagai pengisian rohani kita di bulan yang mulia ini. Sedikit sebanyak memberi panduan buat kita semua dan kepada muslimah sama ada mukminah mahupun tidak, anda tersinggah di sini, sila la baca dan hayati. Saya tahu ramai diantara kita terpinga-pinga untuk melibas semula hujah yang diberikan yang kononnya jujur tidak mahu hipokrit.


Assalamualaikum... pernah dengar tak ayat yang nadanya sebegini "buat apa saya nak hipokrit! saya memang jenis yang tak pakai tudung pun! inilah diri saya yang sebenar! buat apa nak berpura-pura.. orang yang pakai tudung tu pun bukannya baik sangat!" dan bila terdengar hujah sebegini, kita pun terpaku. lidah kita pun menjadi kelu. tak pandai nak berhujah rasanya dengan orang yng macam ni.. betul kan?

teringat kata-kata guru saya "jika sesuatu hujah tu dari seorang yang fasik, semestinya hujahnya rapuh. sebab yang menjadi inspirasi bagi orang fasik ialah syaitan.. dan tipudaya syaitan sangatlah lemah.."

mari kia analisis hujah tadi.. apabila kita berhadapan dengan orang sebegini.. kita seolah-olah dikaburi oleh sikapnya yang jujur dan tidak hipokrit.. justeru, yang nampak ialah kejujuran dan keluhuran budi orang yang berkata-kata.. namun, apa yang diselindungkan dari kita ialah kedurhakaannya pada perintah Allah.. seolah-olah dia berkata.. takpelah kalau derhaka pun asalkan dia jujur.. tak apelah kalau rambut saya buat maksiat, yang penting hati saya bersih.. betul kan?

jika kita berhadapan dengan orang sebegini, apa yang perlu kita buat? saya cadangkan beberapa step..

1- soal balas dia dengan ajukan pertanyaan.. siapa yang kata bahawa lebih baik tak pakai tudung tapi jujur daripada pakai tudung tapi hipokrit? ulamak mana yang kata? kitab mana? guru mana? kalau dia tak boleh nak jawab maka teranglah ulamaknya ialah syaitan.. kitabnya ialah syaitan dan gurunya ialah syaitan!

2- bagi dia satu persoalan dalam bentuk analogi: jika seorang ayah mempunyai dua orang anak yang jahat. seorang berpura-pura baik dan amat bersopan depan ayahnya, manakala yang sorang lagi terang-terang menunjukkan kejahatannya di depan ayah. soalan saya: siapakah yang akan kena pukul dahulu?

3- soalan lain: seorang pencuri yang berlakon alim, dengan seorang pencuri yang menzahirkan kejahatannya. yang mana kena tangkap dahulu?

4- selepas membaca analogi saya tadi apa pendapat anda? mana yang lebih baik? yang bertudung tapi hipokrit atau yang tidak bertudung tapi jujur?



begitulah step yang saya susun untuk berhujah dengan orang sebegini. apa yang penting, berusahalah untuk meletakkan kejujuran ditempat sepatutnya.. jangan disalah letakkan.. dan jangalah hendaknya kita meletakkan kasut di tangan sambil berkata, "saya meletakkan kasut di tangan disebabkan saya berjalan dengan kaki.. " seseorang yang waras sekali-kali tidak akan dapat memahami kata-kata anda itu..


salam...
ustazshafiee
kualaterengganu
malaysia


Harap anda faham apakah aurat kita. Aurat wanita bukan rambut. Islam tak suruh bertudung tetapi menutup aurat. Tidak kisahlah anda nak tarik cadar, balut aurat. Atau nak pakai je telekung tu ke mana-mana. Unless tertutup aurat bukan nampak bayang-bayang. Serupa tak payah pakailah sayang. Buat seksa orang tengok saje. 
Memang benar berpura-pura itu munafik. Tetapi adakah jujur anda itu bertempat? Adakah selama-lamanya anda mahu begitu? Apakah anda rasa layak untuk berada di bumi Allah? Cubalah cari planet yang bukan milik Allah. Punya banyak nikmat yang Allah beri, suruhan Allah yang sedikit itu pun kita tidak mahu lakukan. Pakwe baru bagi hadiah teddy bear, dah nak balas macam-macam. Allah tu kan kekasih yang tiada bandingnya. Salahkah kita melakukan kewajipan? Jujur atau tidak, itu belakang kira. Wajib tu yang harus diambil kira. Kanak-kanak lima tahun, dalam fikirannya hanya bermain, bermain, dan bermain. Adakah dia akan berfikir seperti kita mengenai masalah, mengenai tanggungjawab, mengenai kewajipan? Tidak. Tetapi dari mananya timbul rasa tanggungjawab sebagai hamba pada masa akan datang kalau bukan kita yang mendidiknya? Adakah pada ketika itu dia merasa seronok untuk belajar solat atau bertudung? Saya sarungkan tudung sekejap sahaja, sudah ditanggal semula. Tetapi begitulah cara mendidik. Sedikit demi sedikit dia mengenali kewajipan dan keikhlasannya muncul kerana dia tahu tak tutup aurat masuk neraka, tak solat masuk neraka.  Jadi bagi yang sudah baligh, rasanya tidak perlu dididik seperti anak kecil. Cukup sekadar sedikit teguran atau motivasi kerana anda sudah tahu cuma hipokrit untuk menerimanya.
p/s:Semoga semuanya terjawab. Ramadhan Kareem.

8 kata penuh gaya:

Norhayati Rostam 6 Ogos 2011 10:01 PG  

@Anwar Naim
Wah!
Lamanya tak nampak.
Nampak Anwar Naim commented....
je akak terus bukak.
hahaha.

Anwar Naim 6 Ogos 2011 12:20 PTG  

hehe..long time no see..slamat berpuasa ye akk..

Anwar Naim 6 Ogos 2011 1:22 PTG  

@Norhayati Rostam

wah..excitednye tgk akk reply..hik3..best3

Norhayati Rostam 6 Ogos 2011 5:09 PTG  

@Anwar Naim
Haha.
poyo je Naim ni.
Nampak sangat dah lama tak berblog.

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP