Apakah Tahap Nafsu Anda?
Sebagai pengisian rohani sebelum menjelangnya Ramadhan dan malam ni kita bakal bermula solat terawih.
Semua sedia maklum puasa ni bukan setakat puasa makan, tetapi semua. Everything kene jaga.
Okey2. Artikel di bawah ni memang copy sahaja di forum Malaysiaria sebagai koleksi tazkirah saya di sini. Harap anda dapat fahami. Syukran wa Ramadhan Kareem.
adakah ANDA pernah MENDIDIK nafsu ANDA?
bagaimana cara ANDA mendidik nafsu yang terbaik?
BERJAYAKAH anda mendidik nafsu ANDA?
kalau ikut tingkatan nafsu, nafsu ada 3 tahap.
1. nafsu ammarah
2. nafsu lawwamah
3. nafsu mutmainnah
kalau ikut para sufi, nafsu ada 7 tahap.
1. nafsu ammarah
2. nafsu lawwamah
3. nafsu malhamah
4. nafsu mutmainnah
5. nafsu radhiah
6. nafsu mardhiah
7. nafsu kamilah
"bahawa nafsu itu ibarat anjing yg sangat liar, jika dididik dgn cara yg betul, anjing itu akan patuh dgn tuannya, bahkan boleh menjaga harta benda dan boleh memandu org yg buta, boleh juga kesan dadah (kiasan kpd kejahatan), anjing itu menggigit jika perlu shj"
bagaimana cara ANDA mendidik nafsu yang terbaik?
BERJAYAKAH anda mendidik nafsu ANDA?
kalau ikut tingkatan nafsu, nafsu ada 3 tahap.
1. nafsu ammarah
2. nafsu lawwamah
3. nafsu mutmainnah
kalau ikut para sufi, nafsu ada 7 tahap.
1. nafsu ammarah
2. nafsu lawwamah
3. nafsu malhamah
4. nafsu mutmainnah
5. nafsu radhiah
6. nafsu mardhiah
7. nafsu kamilah
"bahawa nafsu itu ibarat anjing yg sangat liar, jika dididik dgn cara yg betul, anjing itu akan patuh dgn tuannya, bahkan boleh menjaga harta benda dan boleh memandu org yg buta, boleh juga kesan dadah (kiasan kpd kejahatan), anjing itu menggigit jika perlu shj"
- Nafsu Amarah
Amarah adalah martabat nafsu yang paling rendah dan kotor disisi Allah.
Segala yang lahir darinya adalah tindakan kejahatan yang penuh dengan perlakuan mazmumah (kejahatan / keburukan).
Pada tahap ini hati nurani tidak akan mampu untuk memancarkan sinarnya kerana hijab-hijab dosa yang melekat tebal, lapisan lampu ma’rifat benar-benar terkunci.
Dan tidak ada usaha untuk mencari jalan menyucikannya. Kerana itulah hatinya terus kotor dan diselaputi oleh pelbagai penyakit.
Firman Allah s.w.t., mafhumnya :
“Dalam hati mereka ada penyakit, lalu ditambah Allah penyakitnya.”
“Sesungguhnya nafsu amarah itu sentiasa menyuruh manusia berbuat keji (mungkar).”
“Bahkan manusia itu hendak berbuat maksiat terus menerus.”
Dalam kehidupan seharian segala hukum-hakam, halal-haram, perintah dan larangan tidak pernah diambil peduli.
Malah buat kejahatan itu sudah sebati. Tidak ada penyesalan, malah kadang-kadang bangga buat jahat.
Contohnya dia berbangga dapat merosakkan anak dara orang, bangga dengan kehidupan songsang, minum, berjudi, pergaulan bebas malah jadi barat lebih dari orang barat.
Bagi mereka pada peringkat nafsu ini, konsep hidupnya adalah sekali, jadi masa mudalah untuk seronok sepuas-puasnya tanpa mengenal batas-batas.
Baik jahat adalah sama sahaja disisinya tanpa ada perasaan untuk menyesal. Malah kadang-kadang bila boleh buat jahat seolah-olah terdapat perasaan lega dan puas. Itulah sebabnya kadang-kadang ada yang dapat nak mengawalnya dari melakukan sesuatu yang jahat.
Dah jadi hobi. Hatinya telah dikunci oleh Allah sebagaimana firman-Nya, mafhumnya :
“Tidaklah engkau perhatikan orang-orang yang mengambil hawa nafsunya (amarah) menjadi Tuhan dan dia disesatkan oleh Allah kerana Allah mengetahui (kejahatan hatinya) lalu Allah mengunci mati pendengarannya (telinga batin) dan hatinya dan penglihatannya (mata hatinya) diletak penutup.”
Manusia pada peringkat nafsu amarah ini bergembira bila menerima nikmat tetapi berdukacita dan mengeluh bila tertimpa kesusahan.
Firman Allah s.w.t., mafhumnya :
“Dan apabila Kami rasakan sesuatu rahmat kepada manusia, nescaya mereka gembira dengan rahmat itu. Dan apabila mereka ditimpa suatu musibah akibat kesalahan tangan mereka sendiri, lantas mereka berputus asa.”
Jelasnya pada peringkat ini segala tindak tanduknya adalah menuju dan mengikut apa kehendak syaitan yang mana telah dikuasai sepenuhnya olehnya (syaitan).
Rupa sahaja manusia, tapi hati dikuasai syaitan.
Pada peringkat ini, manusia itu tak makan nasihat. Tegurlah macam mana pun. Dia tetap tak akan berubah kecuali diberi hidayah oleh-Nya.
Mereka tidak pernah takut pada Allah dan hari pembalasan. Malah meremehkan lagi ada. Mengejek dan mencemuh. Mereka tidak pernah peduli dengan ancaman Allah seperti :
“Akan dicampakkan ke dalam Neraka Jahannam dari golongan jin dan manusia yang mempunyai hati tidak memerhati, mempunyai mata tidak melihat, mempunyai
telinga tidak mendengar. Mereka itu adalah binatang malah lebih hina dari binatang kerana mereka termasuk di dalam golongan yang lalai.”
Mereka suka mencela orang lain, memperbodohkan kelemahan orang lain dan melihat dirinya sendiri serba sempurna. Mereka tidak pernah menyandarkan hasil usahanya kepada Allah. Mereka fikir apa sahaja kejayaan mereka adalah hasil titik peluh diri sendiri.
Jiwa mereka pada tahap ini adalah kosong dan hubungan dirinya dengan Allah boleh dikatakan tidak wujud.
Dalam konteks penerimaan ilmu, orang yang bernafsu amarah hanya berupaya menerima ilmu di peringkat ilmu Qalam. Terutamanya yang mementingkan soal-soal
lahiriah dunia sahaja. Tak ada minat kepada pelajaran agama dan hari akhirat.
Pada peringkat tidak ada peluang sama sekali untuk menerima ghaib dan ilmu syahadah selagi hatinya kotor dan tidak disucikan dengan pembersihan zikrillah yang mempunyai wasilah bai'ah dengan Rasulullah s.a.w.
Untuk membebaskan diri dari cengkaman nafsu ini hendaklah menemukan jalan wasilah ilmu Rasulullah s.a.w. dengan menerima tunjuk ajar dari ahli zakir iaitu Guru Mursyid yang dapat memberikan petua-petua penyucian diri dan penyucian jiwa yang mempunyai mata
rantai dengan Rasulullah s.a.w.
Sabda Rasulullah s.a.w., mafhumnya :
“Tiap sesuatu ada alat penyucinya dan yang menyuci hati ialah zikir kepada Allah.”
Pada tahap amarah ini kalau berzikir pun hanya di bibir sahaja tanpa meresap ke dalam jiwa. Amarah tidak mengenal sesiapa, malah ahli kitab sekalipun.
Walaupun ada kelulusan Al-Azhar, walupun berserban besar dan berjubah. Amarah tidak pernah takut dengan itu semua malah lagi senang ia menyerang.
Yang ia takut hanyalah zikrillah.
Sabda Rasulullah s.a.w:, mafhumnya :
“Sesungguhnya syaitan itu telah menaruh belalainya pada hati manusia, maka apabila manusia itu berzikir kepada Allah, maka mundurlah syaitan dan apabila ia
lupa, maka syaitan itu menelan hatinya.”
- Nafsu Lawwamah
Nafsu lawwamah ialah nafsu yang selalu mengkritik diri sendiri bila berlaku suatu kejahatan dosa atas dirinya. Ianya lebih baik sedikit dari nafsu amarah.
Kerana ia tidak puas atas dirinya yang melakukan kejahatan lalu mencela dan mencerca dirinya sendiri. Bila buat silap dia lebih cepat sedar dan terus kritik dirinya sendiri.
Perasaan ini sebenarnya timbul dari sudut hatinya sendiri bila buat dosa, secara automatik terbitlah semacam bisikan di lubuk hatinya. Inilah yang dikatakan lawwamah.
Bisikan hati seseorang akan melarang dirinya melakukan sesuatu yang keji timbul secara spontan bila terqosad sahaja dihatinya. Cepat rasa bersalah pada Allah dan Rasulullah atas keterlanjurannya.
Ianya ibarat taufiq dan hidayah Allah untuk memimpinnya kembali dari kesesatan dan kesalahan kepada kebenaran dan jalan yang lurus.
Rasulullah s.a.w bersabda, mafhumnya :
“Apabila Allah menghendaki kebaikan kepada seseorang, maka Allah akan menjadikan untuknya penasihat dari hatinya sendiri.”
“Barangsiapa yang hatinya menjadi penasihat baginya, maka Allah akan menjadi pelinding ke atasnya.”
Tapi bila seseorang itu meningkat ke martabat nafsu lawwamah tapi tidak mematuhi isyarat lawwamah yang memancar di hatinya, maka lama-kelamaan isyarat ini akan padam dan malap.
Hingga jatuhlah kembali pada tahap nafsu amarah kembali. Sebab itu kadang-kadang kita tengok sekejap orang tu baik, sekejap berubah jahat kembali. Kemudian berubah balik. Inilah bolakan hati yang di sebabkan oleh keadaan nafsunya yang berubah-ubah.
Firman Allah s.w.t., mafhumnya :
“Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti (suruhan jahat) mereka setelah datang ilmu (isyarat lawwamah) kepadamu, sesungguhnya kamu termasuk dalam golongan orang-orang yang zalim.”
“Sesungguhnya petunjuk Allah ialah petunjuk yang sebenarnya. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan (jahat dan keji) mereka, setelah ilmu diperolehi (datang kepadamu) maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu.”
Pada tahap lawwamah ini masih lagi bergelumang dengan sifat-sifat mazmumah tapi jumlahnya mulai berkurang sedikit. Keinsafan memancar. Sekiranya dia terus mematuhi isyarat lawwamah yang ada, sedikit demi sedikit sifat-sifat keji dapat dihapuskan.
Pada peringkat ini dia banyak meneliti diri sendiri dan merenung segala kesilapan yang lampau. Bila perasaan menyesal datang, orang-orang pada peringkat sangat mudah mengeluarkan air mata penyesalan. Kerap menangis dalam solat, atau bila sendirian, sewaktu berzikir, berselawat.
Air matanya bukanlah disengajakan tetapi berlaku secara spontan. Inilah dikatakan sebagai tangisan diri.
Pada peringkat ini mula banyak mengkaji dan meneliti alam dan kejadian. Malah sentiasa membandingkan sesuatu dengan dirinya. Mereka juga menjadi gila untuk beribadat dan cenderung kepada perbincangan berkaitan soal mengenal diri dan mula jemu dengan persoalan yang tidak berkaitan dengan agama.
Perubahan ini boleh jadi mendadak sekiranya kita terjun ke alam tasauf.
Rasulullah s.a.w bersabda, mafhumnya :
“Bahawasanya orang-orang Mukmin itu perhatiannya pada solat, puasa dan ibadat dan orang munafiq itu perhatiannya lebih kepada makanan dan minuman seperti halnya binatang.”
“Sedikit taufiq adalah lebih baik dari banyak berfikir dan berfikir perkara duniawi itu mendaruratkan dan sebaliknya berfikir perkara agama pasti mendatangkan kegembiraan.”
Pada tahap ini sudah mementingkan akhirat dari dunia.
Namun begitu walau nak dibandingkan dengan amarah ia lebih tinggi sedikit, namun sekali-sekala ia tidak terlepas juga dari jatuh kedalam jurang dosa dan kejahatan.
Imannya masih belum kuat.Namun ia cepat sedar dan cepat beristighfar minta ampun kepada Allah.
Firman Allah s.w.t., mafhumnya :
“Aku bersumpah dengan nafsu lawwamah.”
Sebagai contoh kalau tertinggal solat terdapat perasaan kecut hati dan cepat menyesal sehingga terus pergi qadha.
Antara sifat nafsu lawwamah adalah :
1. Mencela diri sendiri.
2. Bertafakur dan berfikir.
3. Membuat kebajikan kerana ria.
4. Kagim pada diri sendiri yakni 'ujub.
5. Membuat sesuatu dengan sum'ah agar dipuji.
6. Takjub pada diri sendiri.
Sesiapa yang merasa berdegup di hati sifat seperti di atas masih lagi berada pada tahap nafsu lawwamah.
Ianya adalah terdapat pada kebanyakan orang awam.
Harus kuat berzikir lagi untuk menembus dan menyucikan sisa-sisa karat hati. Zikir pada peringkat nafsu ini masih lagi di bibir tetapi kadang-kadang sudah mulai meresap masuk ke lubuk hati tapi dalam keadaan yang tidak istiqamah.
Pada peringkat ini memang sudah timbul gila beribadat sehingga kadang-kadang merasa dirinya ringan dan melayang, kadang-kadang macam hilang dirinya.
Rasa semacam semut berderau diseluruh tubuhnya terutama pada bahagian tulang belakang dan tangannya. Keadaan beginilah menimbulkan keasyikan yang menyeronokkan
Pada pringkat ini sudah boleh menerima sedikit ilham hasil dari dzauk dan kadangkadang mengalami mimpi yang perlu ditafsir kembali oleh guru.
Bila berterusan dengan petua dan amalan yang diberi oleh guru Insya-Allah nafsunya lawwamah ini akan meningkat kepada tahap seterusnya.
dengan amalan zikir dan ibadat lain.
- Nafsu Mulhamah
Nafsu ini lebih baik dari amarah dan lawwamah. Nafsu mulhamah ini ialah nafsu yang sudah menerima latihan beberapa proses kesucian dari sifat-sifat hati yang tercemar melalui latihan sufi/ tariqat/ amalan guru lainnya yang mempunyai sanad dari Rasulullah s.a.w.
Kesucian hatinya telah menyebabkan segala lintasan kotor atau khuatir-khuatir syaitan telah dapat dibuang dan diganti dengan ilham dari Malaikat atau Allah.
Firman Allah s.w.t. mafhumnya :
"Demi nafsu (manusia) dan yang menjadikannya (Allah) lalu diilhamkan Allah kepadanya mana yang buruk dan mana yang baik, sesungguhnya dapat kemenanganlah orang yang menyucinya (nafsu) dan rugilah (celakalah) orang yang mengotorkannya (nafsu).”
Makam nafsu ini juga dikenali dengan nafsu samiah. Pada pringkat ini amalan baiknya sudah mengatasi amalan kejahatannya.
Sifat mazmumah telah diganti dengan mahmudah. Sikap beibadat telah tebal dan amalan guru terus diamalkan dengan lebih tekun lagi.
pada penyesalan pada peringakat lawwamah tadi terus bersebati di dalam jiwa. Isyarat lawwamah sentiasa subur. Sesungguhnya taubat orang peringkat mulhamah ini adalah “taubatan nasuha”. Bukan sahaja di mulut tetapi haqiqi.
Dalam kehidupan sudah terbina satu sikap yang baik, tabah menghadapi dugaan, bila terlintas sesuatu yang ke arah maksiat cuba-cuba memohon kepada perlindungan dari Allah.
Firman Allah s.w.t., mafhumnya :
“Dan jika kamu ditimpa sesuatu godaan syaitan, maka berlindunglah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mendengar dan Maha Mengetahui. Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa, bila mereka ditimpa was-was dari syaitan, mereka ingat kepada Allah, maka ketika itu juga mereka melihat kesalahan-kesalahan.”
Sabda Rasulullah s.a.w., mafhumnya :
“Barangsiapa yang merasa gembira dengan kebaikannya dan merasa susah (gelisah) dengan kejahatan yang dilakukan, maka itu orang-orang Mukmin.”
Zikir pada tahap ini telah menyerap ke dalam lubuk hatinya bukan sekadar berlewalewa dibibir sahaja lagi. Malah sudah menerima haqiqat nikmat zikir dan dzauk. Bila disebut nama Allah rindunya sangat besar, berderau darahnya dan gementar tubuhnya tanpa disengajakan.
Firman Allah s.w.t., mafhumnya :
“Sesungguhnya orang-orang Mukmin itu, bagi mereka apabila sahaja disebut nama Allah, nescaya gementarlah seluruh hati mereka.”
Perasaan ini terus menjalar sehingga bertemu kekasihnya.
Antara sifat-sifat yang bernafsu mulhamah :
1. Sifat-sifat ketenangan, lapang dada dan tidak putus asa.
2. Tak sayangkan harta.
3. Qanaah.
4. Berilmu laduni.
5. Merendah diri/ tawwadu'.
6. Taubat haqiqi.
7. Sabar haqiqi.
8. Tahan ujian dan menanggung kesusahan.
Mereka pada tahap ini mulai masuk ke sempadan maqam wali yakni kerap kali mulai mencapai fana’ yang menghasilkan rasa ma’rifat dan haqiqat (syuhud) tetapi belum teguh dan kemungkinan untuk kembali kepada sifat yang tidak baik masih ada.
Kebanyakan orang cepat terhijab pada masa ini kerana terlalu asyik dengan anugerah Allah padahal itu hanyalah ujian semata-mata.
Dalam konteks ilmu pula mereka bukan sahaja menguasai ilmu qalam malah sudah dapat menguasai ilmu ghaib menerusi tiga cara laduni iaitu nur, cara tajalli dan cara laduni di peringakat sirr.
Yang dimaksudkan dengan laduni peringkat sirr ialah menerusi telinga batin yang terletak ditengah-tengah kepala yang biasanya dipanggil bahagian tanaffas.
Suara yang diterima amat jelas sekali. Tak ubah seperti mendengar suara telefon. Pada masa yang sama pendengaran zahir tetap tidak terganggu walaupun masa menerima laduni sirr itu ada kawan berbual.
Biasanya suara ghaib itu adalah Waliyulah atau Ambia’ yang merupaka guru-guru ghaib yang bertugas mengajar ilmu ghaib pada mereka yang diperingkat mulhamah.
Tapi perlu ingat Guru Murysid zahir kita tetap guru. Malah Guru Mursyid kita sebenarnya telah berkomunikasi terlebih dahulu dengan guru-guru ghaib ini.
Sebab tu kalau tak ada Guru Mursyid kita akan terpedaya dengan syaitan dan jin yang menyamar.
Pembukaan telinga batin ini pada awalnya berlaku seakan suatu bisikan suara yang dapat dibahagian dalam anak telinga, di mana pada permulaannya merasa berdesing.
Kemudian barulah dapat dengar jelas. Zikir tetap meningkat. Pada peringkat inilah Allah s.w.t. berfirman, mafhumnya :
“Orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan berzikir kepada Allah. Ingatlah hanya dengan berzikir kepada Allah sahajalah hati menjadi tenteram.”
- Nafsu Mutma'innah
Inilah peringkat / martabat nafsu yang pertama yang benar-benar diredhai Allah seperti yang saudara kita nyatakan di atas.
Yang layak masuk Syurga Allah.
Maknanya siapa sampai pada maqam ini bererti Syurga tetap terjamin, Insya-Allah. Haqiqat inilah yang difirmankan Allah.
“Wahai orang yang berjiwa / bernafsu mutmainnah, pulanglah kepangkuan Tuhanmu dalam keadaan redhai meredhai oleh-Nya dan masuklah ke dalam golongan HAMBAKU dan masuklah ke dalam Syurga-KU."
Pada peringkat ini jiwa mutmainnah merasakan ketenagan hidup yang haqiqi yang bukan dibuat-buat.
Tidak ada lagi perasaan gelisah. Semuanya lahir dari tauhidnya yang tinggi dan mendalam. Tauhid yang sejati dan haqiqi. Tidak ada lagi perbezaan senang dengan susah baginya sama sahaja. Pada maqam inilah permulaan mendapat darjat wali kecil.
Antara sifat-sifat maqam ini adalah :
1. Taqwa yang benar.
2. Arif.
3. Syukur yang benar.
4. Tawakkal yang haqiqi.
5. Kuat beribadat.
6. Redha dengan ketentuan Allah.
7. Murah hati dan seronok bersedekah.
8. Dan lain-lain sifat mulia yang tidak dibuat-buat.
Pada maqam ini biasanya (walaupun tidak semestinya), akan adanya keramat-keramat yang luar biasa serta mendapat ilmu dengan tak payah belajar sebab sudah dapat mengesan rahsia-rahsia dari Loh Mahfuz. Adanya sifat lidah masin.
Apa yang keluar dari mulut bukan sembarangan lagi bahkan menerusi yang dipanggil sebagai ‘inkisaf’. Mereka sudah menguasai ilmu peringkat nur, tajalli, sirr dan juga sirussirr, iaitu lebih tinggi dari maqam mulhamah. Yang dikatakan menerusi sirussirr ialah cara penerimaan dengan telinga dan mata batin. Kalau mulhammah tadi baru terbuka dengan telinga batin tanpa mata batin.
Dengan mata batin inilah dia berupaya melihat sesuatu yang ghaib yang tak mampu dilihat oleh mata biasa kita. Malah dapat melihat sesuatu yang akan berlaku pada masa akan datang. Betul-betul macam melihat TV. Malah siap boleh ‘rewind’ lagi.
Kalau guru kita nak lihat sejarah hidup kita yang lalu biasanya dia akan memerhati rakaman hidup kita dan mengesan di mana kesilapan kita dan memberi petua untuk membetulkannya. Kalau mencuri disuruhnya kita memulangkan kembali serta minta halal dan maaf, dan sebagainya lagi.
Namun begitu dia tetap akan menjaga aib muridnya kepada orang lain. Perlu diingat pada peringkat ini dia tidak terganggu penglihatan dan pendengaran zahirnya pada masa sama melihat dan mendengar yang batin walaupun duduk di kedai kopi bersama-sama orang lain.
Melalui penerimaan sirussirr ini dia berupaya melihat Alam Barzakh, menjelajahi Alam-alam Malakut.
Keyakinan mereka sudah pada tahap ‘Ainul Yaqin dan Haqqul Yaqin. Fana’ juga boleh berlaku yang dikenali sebagai “fana’ qalbi” iaitu merupakan penafian diri ataupun menafikan maujud dirinya dan diisbatkan kepada wujudnya Allah semata-mata.
Inilah peringkat yang kita bincangkan dulu mengenai LAA MAUJUD ILLALLAH. Keadaan inilah yang digambarkan Allah :
“Semua yang ada adalah fana’ (tiada wujud haqiqinya).Dan yang kekal (baqa) itu adalah wajah Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan.”
Namun fana’ qalbi ini tidaklah kekal.
- Nafsu Radhiah
Maqam ini dinamakan radhiah kerana perasaan keredhaan pada segala ketentuan dan hukuman Allah.
Pada maqam ini sudah tidak ada rasa takut dengan pada bala Allah dan tak tahu gembira dengan nikmat- Nya. Sama sahaja. Apa yang penting Allah redha pada-Nya.
Itu kalau sakit pun dah tak perlu kepada ubat, sebab bagi dia sakit itulah nikmat kerana dia merasa makin dekat dengan Tuhannya. Wang ringgit sudah sama dengan daun kayu. Emas sama dengan tanah. Dunia sudah dipandang kecil, malah sudah tidak dipandang lagi sebaliknya dunia yang datang kepadanya.
Firman Allah s.w.t., mafhumnya :
”Sesungguhnya Wali-wali Allah itu tak rasa ketakutan dan tak pernah rasa kerungsingan di atas mereka.”
Ini kerana nur syuhud sudah sebati dalam jiwa mereka. Alam sekeliling seperti cermin yang boleh mereka melihat Allah setiap ketika. Ini adalah maqam musyahadah tahap ihsan.
Seperti hadis Rasulullah s.a.w., mafhumnya :
“Hendaklah kamu menyembah Allah sebagaimana kamu melihat-Nya...”
Ini adalah maqam wali dalam martabat khawas.
Pada masa inilah apa yang diisyaratkan oleh Rasulullah s.a.w. :
"Takutilah akan firasat orang Mukmin, bahawasanya orang-orang Mukmin itu melihat dengan Nur Allah".
Pada tahap radhiah ini, ia melihat melalui basyirahnya, merenung dengan kasyafnya, bertindak melalui perintah ilmu laduninya. Mulutnya dan doanya sangat mustajab. “Barang dipinta barang jadi!” / KUN FAYAKUN!
Orang di maqam ini kadang-kadang perbuatannya menyalahi syariat. Percakapan kadang-kadang menyinggung orang biasa yang tak faham tapi dikeluarkan tanpa sengaja.
Masih lagi mengalami fana’ qalbi. Tapi tidak menentu. Hidupnya ibarat dilambung gelora cinta seolah terapung bersama-sama Allah. Hanya memandang dan menyaksikan sesuatu bahawa tiada suatu yang wujud di dunia ini melainkan wajah Allah semata-mata.
Firman Allah s.w.t., mafhumnya :
”Di mana saja kamu menghadap, maka di situlah wajah Allah.”
Itu yang terjadi pada Syeikh Junaid Al-Baghdadi r.a. :
“Tiada apa dalam jubahku, melainkan Allah!”
Mereka sudah memandang yang banyak kepada satu. Keadaan inilah boleh menimbulkan fitnah, malah kadang-kadang orang akan anggap gila. Inilah maqam “Ana'al Haq” - Mansur Al-Hallaj.
Zikir pada peringkat ini adalah secara ‘khafi’ yang telah meliputi seluruh anggota zahir dan batinnya.
Pada peringkat inilah kulit berzikir, daging berzikir, tulang berzikir, malah semuanya berzikir. Tu yang jadi darah Al-Hallaj membentuk tulisan Allah lalu keluar zikir, malah kematian wali-wali seperti Tok Ku Paloh, masih lagi terdengar zikir di dadannya.
Kadang-kadang mereka dijemput menjelajah Alam Ghaib Kubra yang diluar akal manusia. Malah mereka diajar ilmu tinggi yang lebih canggih dari manusia biasa yang boleh dicapai oleh zaman moden ini.
Mereka boleh buat perhubungan secara langsung dengan para Rasul, Nabi, Ambia’ dan Waliyullah yang lain. Mereka menuntut ilmu dengan Aulia’ macam berbincang dengan kawan melalui handphone, malah boleh berinteraksi beramai-ramai walaupun masing-masing berada di berbeza tempat.
Sifat-sifatnya :
1. Ikhlas
2. Warak
3. Zahid
4. Dan lain-lain lagi yang baik yang ada pada maqam sebelum ini.
- Nafsu mardhiah
Pada peringkat ini segala yang keluar darinya semuanya telah diredhai Allah.
Perilakunya, kata-katanya, diamnya semuanya dengan keredhaan dan keizinan Allah belaka. Akan keluar keramat yang luar biasa. Mereka sudah menanam ingatan pada Allah diteras lubuk hati mereka menerusi cara “khafi-fil-khafi”, maknanya secara penyaksiaan 'basitiah' iaitu penyaksian sifat ma'ani Allah yang nyata dan dizahirkan oleh diri-Nya sendiri.
Af'al diri mereka sudah dinafi dan diisbatkan secara langsung kepada af'al Allah semata-mata. Jiwa mereka betul-betul sebati, ingatan mereka terhadap Allah tidak sesaat pun berpisah darinya.
Penyaksiaan terhadap hak sifat Allah jelas baginya sehingga hilang dirinya nya sendiri.
Inilah dinyatakan Abu Yazib Bistami r.a., sebagai :
“Subha Inni…!”
“Pandanglah yang satu pada yang banyak.”
Peringkat ini sudah tenggelam dalam fana’baqabillah.
Pada peringkat inilah suka mengasingkan diri, tidak suka bergaul lagi dengan makhluk.
Namun begitu ia mmepunyai kesedaran dua alam sekaligus. Zahir dan batin. Dan ia akan kembali normal seperti biasa. Kalau peringkat sebelum ini mungkin sampai tak terurus (majnun).
Konsep perjalanannya lebih kurang dengan radhiah.
Mereka berpegang kepada konsep :
Firman Allah s.w.t., mafhumnya :
“Apa yang disisi kamu itu pasti lenyap dan apa yang ada disisi Allah tetap kekal.”
Perkataan syatahah sudah hilang. Mereka suka hidup nafsu nafsi.
Sabda Rasulullah s.a.w., mafhumnya :
“Apabila kamu sekalian melihat seseorang Mukmin itu pendiam dan tenang, maka dekatilah ia. Sesungguhnya dia akan mengajar kamu hikmah.”
Menyentuh tentang zikirnya, zikirnya adalah zikir rahsia, tidak lagi ada lafaz dengan lidah mahupun hati, tapi seluruh anggota zahir dan batin mengucapkan dengan zikir rahsia yang didengar oleh telinga batin di maqam tanaffas.
Zikirnya tidak pernah terganggu dengan alam zahir walaupun dia tengah bercakap atau buat apa sahaja pun.
Firman Allah s.w.t., mafhumnya :
“Orang-orang berzikir kepada Allah sambil berdiri, sambil duduk dan dalam keadaan berbaring...”
Bagi mereka di maqam ini setiap perbuatan, perkataan, penglihatan dan apa sahaja adalah zikir.
Pada tahap ini mempunyai kekeramatan yang amat luar biasan. Namun biasanya jarang sekali menzahirkannya kelebihannya itu. Dari segi ilmu, mereka sudah memperolehi ilmu semua peringkat sebelum ini iaitu nur, tajalli, sirr, sirussirr malah ditambah lagi dengan cara tawasul / iaitu secara jaga dengan Ambia’ dan Waliyullah.
Kehadiran wali-wali kepada orang maqam mardiah ini lebih merupakan penghormatan dan ziarah sahaja.
Sambil berbincang-bincang. Mereka berpeluang menjelajah seluruh alam maya dan alam ghaib termasuk Syurga, Neraka dan sebagainya.
Mereka berupaya melawat bermacam-macam tempat sama ada dengan pecahan diri batinnya atau dengan jasad sekali. Malah dalam satu masa boleh menjelma di pelbagai tempat. Ini dipanggil “Khawa Fulkhawaf”.
Ianya berlaku tanpa sengaja dan tanpa dapat dikawal.
Sifat-sifatnya :
1. Redha dan rela dengan apa-apa pemberian Allah.
2. Lemah lembut pergaulannya.
3. Elok dan tingginya budi.
4. Lain-lain sifat terpuji maqam sebelum ini.
- Nafsu Kamaliyyah
Maqam ini adalah tertinggi. Maqam ini digelar sebagai “baqa billah”, “Kamil Mukamil”, “Al Insan Kamil”, kerana ia dapat menghimpunkan antara zahir dan batin, yakni roh dan hatinya kekal kepada Allah tetapi zahir tubuh kasarnya tetap dengan manusia.
Hati mereka kekal dengan Allah tak kira masa dan tempat, tidur atau jaga sentiasa mereka bermusyahadah kepada Allah.
Ini adalah maqam Khawas Al Khawas. Semua gerak geri mereka sudah jadi ibadat. Hatta, berak kencing mereka, tidur mereka dan sebagainya.
Ilmu mereka adalah seperti yang dinyatakan oleh Imam Al-Ghazali, ilham dan ilmu mukasyafah yang diterimanya tidak bukan adalah sama dengan istilah Wahyu semuanya datang terus dari Allah.
Cuma kalau Rasul dan Nabi dipanggil Wahyu dan manusia biasa yang kamil dipanggil Ilham.
Penulis rasa sekadar inilah yang termampu. Mungkin ada kelemahan dan ketinggalan dalam istilah atau pengertian.
Wahai saudara ikhwan salik yang dikasihi, sila perbetulkan dan tambah lagi mana-mana yang kurang.
Mengenai kaedah zikir pada maqam-maqam, penulis rasa ada yang akan menghuraikanya berpandukan kaedah tariqat masing-masing. Insya-Allah!
Semoga Allah mengampun penulis atas segala kesilapan. Dan harap memberi manfaat pada semua.
0 kata penuh gaya:
:)) :)] ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} ~x( :-t b-( :-L x( =)) Catat Ulasan