Selamat Datang ke ruangan informasi cahayamylife.com! Semoga bermanfaat untuk semua~

15 Julai 2011

Home » » Keadilan Rasulullah

Keadilan Rasulullah

Sempena hari yang mulia ini, saya sertakan tazkirah sementara menunggu keputusan pertandingan keluar sekejap lagi.
Dikeluarkan oleh Bukhari dari Urwah bahwa seorang wanita telah mencuri pada zaman Rasulullah saw ketika terjadinya penaklukan Makkah. Lalu kaumnya menemui Usamah bin Zaid ra untuk mendapatkan ampunan bagi anak perempuan mereka.
Urwah berkata, “Ketika Usamah menemui Rasulullah saw dan memberi tahu permintaan kaum itu, wajah Rasulullah saw menjadi kemerah-merahan dan bersabda, ‘Apakah kamu berkata-kata denganku mengenai hukuman Allah SWT (untuk mengubah atau meringan-ringankannya)?’”
Usamah berkata, “Ampunilah saya wahai Rasulullah.”
Pada waktu petangnya Rasulullah saw berkhutbah dihadapan orang banyak. Baginda memuji Allah seperti biasa dan bersabda, “Amma ba’du. Sesungguhnya telah binasalah kaum yang terdahulu apabila orang-orang mulia di kalangan mereka mencuri, mereka tidak menghukumnya. Tetapi apabila orang-orang rendah di kalangan mereka mencuri, mereka menjatuhkan hukuman ke atasnya. Demi Allah yang memegang jiwa Muhammad di dalam tangan-Nya! Jika seandainya Fatimah binti Muhammad mencuri pasti aku akan memotong tangannya.”
Kemudian Rasulullah saw memerintahkan supaya tangan perempuan yang mencuri itu dipotong, Setelah itu bertaubat sungguh-sungguh dan menikah.

*maaf.tak ingat sumber dari mana. Dah lama tersimpan dalam hard disk.

1 kata penuh gaya:

Tanpa Nama,  26 Januari 2012 3:22 PG  

http://i302.photobucket.com/albums/nn113/aburifaie/smiley/24.gif

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP