Selamat Datang ke ruangan informasi cahayamylife.com! Semoga bermanfaat untuk semua~

29 Jun 2010

Home » , » Sabar je la

Sabar je la

Assalamualaikum wbt.

Nampaknya dah lama sangat ana tak buat posting pasal tazkirah.Bukan apa, ketandusan idea.Dalam fikiran ni dok pikir assignment kitabah.Yang ana risaukan nak cari website arabic punya untuk publish article ana. Adeh..agak menguji di situ.Apa boleh buat..sabar je la..
Dan sememangnya kita ni, tak kira lah tua atau muda, miskin atau kaya (wah, ada bunyi2 lagu raya la..)asal ada yang ditimpa musibah je, mesti kita guna word 'sabar yer'..Tak guna? eleh, konon advance sket la..Everything will be fine.chewah, keluar org putih pulak. Yang paling bagus, ana tak tau sesuai ke tak, 'Ishbiri..Innallaha maas sobirin'.[Opps..baru ingat.bila cakap arab ni, ana penah pi test kalam ataupun speaking-org putih kata-.Examiner tu suh bagi ayat if kawan kita kehilangan ayah.Fuh, mencurah2 beb..Darah gemuruh yer..bukan idea.haha.menanti idea, tapi tak mai. Ana pun main tibai, Takziah..Ustazah yang examine ana tu terkejut la..Apa boleh buat ustazah, cuaknya terlebih sangat.Hee~] Hah, sambung.. Kalimah tu mudah je kita sebutkan. Apa orang kata? Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. ( Betul ke? ) Hah, tak payah ambil contoh jauh2.Saudara kita yang sedang berperang berhempas pulas mempertahankan agama kita, kita kat sini baru je tengok video klip tang depa kena seksa tu dah rasa semacam je, apa lagi depa yang tanggung derita tu.ye dak?Melihatkan kanak2 yang menahan sakit saat dijahit kepala tanpa bius gara2 kehabisan bekalan ubat, sangat menyakitkan. Ya Tuhan..permudahkanlah.
Kita lihat istilah sabar dari pandangan orang2 yang kita kenali ini:

Abu Zakaria Ansari berkata, “Sabar merupakan kemampuan seseorang dalam

mengendalikan dirinya terhadap sesuatu yang terjadi, baik yang disenanginya mahupun yang dibencinya.”
Abu Ali Daqaq mengatakan, “Hakikat sabar ialah keluar dari suatu bencana sebagaimana sebelum terjadi bencana itu.”

Imam al-Ghazali mengatakan, “Sabar ialah suatu kondisi jiwa yang terjadi kerana dorongan ajaran agama dalam mengendalikan hawa nafsu.”

Jadi, jelaslah bahawa sabar itu merupakan satu perisai untuk kita terus teguh menghadapi sebarang ujian dari Allah sememangnya sebagai bukti kasih sayangNya kepada kita. Jiwa tak mudah gelisah, mengubah pendirian, tidak sehingga mampu membahayakan diri. Ya, sehingga sanggup bunuh diri. Chewah, dah macam orang jepun lak.(Kesian orang jepun disalahkan.haha) Tapi memang biasa kita dengar cerita orang jepun ni workaholic but bila bisnes down je, pi cari jambatan, i jump sorang2.wahaha.Tapi, sape mereka tu.Mereka bukan kita.Bukan seagama dengan kita.Takkan kita pun nak jadi seperti mereka.Di mana keimanan.Kan kita semua tahu rukun iman yg keenam..
Tahu tak bahawa sabar itu hanya dikurniakan kepada manusia..Kenapa? sebab manusia ada hawa nafsu dan akal. Haiwan pulak cuma ada nafsu tapi tanpa akal.So, kita dikurniakan sabar untuk menyeimbangkan keadaan diri kita. Bila kita tak dapat kawal nafsu dan amarah, ibarat tanpa sabar.dah sama macam siapa tu? Opps..tak cakap.hee~
Ambil sikit kata2 dari Mat Lori.

"Sirah para anbiya’, ulama kaya dengan kisah-kisah kesabaran insan-insan pilihan Allah (seperti kisah yang diketahui ramai tentang ketabahan nabi Ayyub a.s. tabah menghadapi pelbagai ujian). Bagaimanapun, bagi orang-orang awam (kebanyakan) bilakah kita mengetahui bahawa kita telah mampu dengan izin Allah bersabar menghadapi ujian yang besar. Seorang alim ditanyakan apakah tanda-tanda bahawa seseorang itu telah mencapai tahap kesabaran yang tinggi jawab beliau: apabila hamba Allah tersebut telah sampai ke satu tahap di saat hebatnya musibah di mana kebanyakan orang akan cenderung untuk berkata mampukah lagi aku bersabar? Namun biarpun di saat yang getir sedemikian dia masih mampu reda dan sabar, maka itulah satu tanda dia mencapai tahap kesabaran yang tinggi."


Agak2 di mana kita?Hmm..
Actually ana tetibe dapat idea pasal sabar ni sebab tadi nak baca berita harian online.tunggu punya tunggu, pas 10 minit keluar ini



haha..bayangkan betapa hebatnya broadband ana ni.then reload la lagi.Tunggu2.akhirnya keluar juga ini

Sungguh, memang kesabaran la menggunakan syabakatul intarnit ni..huhu. Apa2 pun bersyukur le dapat gunakan lagi.hee~

p/s: even penah setengah jam menanti.
Jangan ada yang terguris hati yer.Maaf didahulukan.

3 kata penuh gaya:

Ahmad Nordinie 29 Jun 2010 pada 2:02 PTG  

Kalau tak dapat sabar, beli je berita harian terus..
xyah tgk2 kat internet
hihi

Tafseeradiome 29 Jun 2010 pada 2:09 PTG  

hehe.tu la.tak pernah lagi dengar lembu ayam monyet tensen bunuh diri.sabar tu..ialah jangan kuat complaint.senyum bila kena musibah.orang respek kita bila kita camtu.nak sedih nagis kalo boleh jangan meratap.nangis sikit dah la.ye la kehilangan orang tersayang memang la sedih.bawak2 la amik air sembahyang dan lepas sembahyang doa supaya Allah rahmati rohnya dan dosanya diampun.

Cahayamylife 29 Jun 2010 pada 3:58 PTG  

@dinie
haha.taknak2.mana sama berita mutakhir dengan paper.
@ili
betol2.banyak tu nak kene jaga

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP