Selamat Datang ke ruangan informasi cahayamylife.com! Semoga bermanfaat untuk semua~

16 Oktober 2010

Home » , » Arrggh! 'Frust'nye!!! Nak petua..

Arrggh! 'Frust'nye!!! Nak petua..

Fuh..macam mana lah kalau aku jerit lagu tu? Ish3.Nauzubillah.Tak sanggup untuk berbuat demikian. Hah, anda pernah begitu? Ada yang pernah ni sebab aku dengar ramai yang frust menonggeng bila pakwe mintak putus, bila makwe lari ngan bestfriend. Tapi aku tak pasti macam mana rupa menonggeng dorg nih. So, untuk insan yang sebegini, apa yang harus anda lakukan bagi menghadapi hari yang dahulunya

redup sepanjang masa, segar sentiasa, wangi bak bunga raya, smart bak Dato Sheikh Muszaphar [aik, camne leh sesat ni?],orang tegur senyum ke telinga.

Kini berubah menjadi tak terurus, 

menangis berderai2, bunga raya tak dan semai [nonsense!], smart jadi serabai, stok tisu sebulan habis pakai, orang tegur wat2 tak kenai.wahaha.

Sorry, perumpamaan yang tak dan nak reka.lalala~
So, macam mana kengkawan? Nak petua tak?
Orait. Kita tengok daripada Firman Allah Taala yang bermaksud:
"Orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah. Ketahuilah dengan zikrullah itu, tenang tenteram lah hati manusia"-surah Ar-Ra'd:28
So, dengan mengingati Allah, hati kita akan tenteram dan damai~
Membaca Al-Quran juga salah satu cara mengingati Allah. Nak lagi senang? Tasbih, tahmid, tahlil, dan takbir pun mudah dah. Menurut Imam Nawawi, zikir lebih baik dilaksanakan dengan hati dan lisan yakni kedua-duanya sekali.
Kat sini bagi sedikit petikan sebagai panduan:

Jabir Bin Abdullah meriwayatkan bahawa Rasulullah pernah berkata, “zikir yang paling utama adalah lailahailallah (tiada tuhan selain Allah) dan sebaik-baik doa adalah mengucapkan alhamdulillah (segala pujian bagi Allah).”[1] Menurut Imam Tirmizi hadith ini berstatus hassan gharib.
Menurut rekod Imam Bukhari, nabi telah menyatakan, “Ada dua kalimat yang paling disukai Yang Maha Pengasih. Sangat mudah diucapkan tetapi sangat berat dalam timbangan. Kedua-dua kalimat itu adalahsubhanallah wa bihamdihi dan subhanallah hil azim [2] Kedua-dua kalimat ini membawa maksud ‘Maha suci Allah dan segala pujian kepadaNya’ dan ‘Maha suci Allah yang Maha Besar.’ Di dalam riwayat lain diceritakan, sesiapa yang membaca hamdi.jpg 100 kali sehari, maka semua doasanya diampunkan oleh Allah, meski pun sebanyak buih di lautan.[3]

So, itu sahaja setakat ini.

p/s: Frust -> distrught. Oh no!

8 kata penuh gaya:

Syazani Nadzirah 16 Oktober 2010 10:05 PTG  

jgn dah frust, baru nak bezikir. oke, peace ;)

can ili be akmal? 17 Oktober 2010 9:56 PTG  

sedang kena..sibukkan diri..haip!saya masih lagi anti couple..cuma plan jodoh sama dia tak jd..takpe sibukkan diri.Ingat Allah sentiasa ada

Bijen M. 18 Oktober 2010 11:39 PG  

Solat 2 rakaat.
Baca Mathurat.
Peewit.

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP