Selamat Datang ke ruangan informasi cahayamylife.com! Semoga bermanfaat untuk semua~

22 Oktober 2010

Home » , , , » Panduan bagi pasangan yang bakal mendirikan masjid

Panduan bagi pasangan yang bakal mendirikan masjid

Masjid mana korang nak bina nih? huhu. Masjid mana lagi kalau dah ayat nye pasangan. Hmm..panduan ni aku rasa macam tak sesuai je aku yang bagi pasai aku pun tak menikah lagi.haha.

Tapi sekadar panduan.So, untuk aku jugak la tu.Sebenarnya aku tak tau macam mana nak mulakan benda nih.haha. [macam dah berbulan tak update!].
So, memule korang kena tahu prosedur nye dulu.[Untuk Wanita Selangor]
Dibawah ni panduan yang diberikan oleh bakalpengantin.com
1. Hadir Kursus Pra Perkahwinan
2. Download ataukan dapatkan di JAIS/PAID borang permohonan nikah (Borang 2C dan 1D)
3. DAPATKAN BORANG PEMERIKSAAN UJIAN DARAH/ HIV DENGAN BAYARAN RM 10.00 DARI BAHAGIAN PERUNDANGAN KELUARGA JAIS ATAU PEJABAT AGAMA ISLAM DAERAH.
4. Sediakan borang pengakuan bujang. Wat HIV test kat Klinik Kesihatan Kerajaan sahaja. Lengkap kan borang dan potostat sesiap IC sendri n saksi2, sijil kusus.
5. Hantar ke kariah kawasan masing-masing. Maksudnya dapatkan t/tangan imam masjid yang berdekatan tempat bermastautin.
6. Submit ke Pejabat Agama (Laki dahulu). Pastikan anda bawak salinan sume di atas dan yang berkaitan sebab nanti tak menyusahkan utk carik kedai fotostat. Keluar lain negeri mintak kebenaran nikah diluar kawasan.
7. Serah ke pihak perempuan. Ulang langkah 3. Tapi perempuan tak perlu surat akuan bujang tau.
8. Bila dah selesai semua, serah ke Pejabat Agama (Perempuan).
9. Pejabat agama akan ambil maklumat dan serahkan borang. Sila beri perhatian untuk borang ini perlu dihantar semula ke kariah perempuan sebab kadi akan key-in maklumat anda.
Senarai Semak dan Dokumen sokongan nanti aku upload kan.So, korang leh download sendiri la yer.
Semua borang2 tu nanti aku upload [kecuali saringan HIV].Yang mana aku dah ada la.haha~
Untuk borang kursus, yang ada cuma daerah Shah Alam dan Klang. Tarikh lak untuk tahun ni je. So, kalo daerah lain leh download di website JAIS.
JENIS-JENIS PERNIKAHAN YANG DIISYARATKAN MENDAPAT KEBENARAN TERLEBIH DAHULU DARI MAHKAMAH SYARIAH ADALAH SEPERTI BERIKUT :-

1. PERNIKAHAN POLIGAMI.
2. PERNIKAHAN DI BAWAH UMUR.
3. PERNIKAHAN JANDA BERHIAS DALAM PERJALANAN IDDAH.
4. PERNIKAHAN MUALLAF TANPA WALI.
5. PERNIKAHAN ANAK LUAR NIKAH.
6. PERNIKAHAN ANAK ANGKAT (Yang mana walinya tidak diketahui kedudukannya).
7. PERNIKAHAN MANA-MANA PEREMPUAN YANG TIADA WALI(SEBAB NASAB/ KETURUNAN) TIADA YANG MELAYAKKAN UNTUK MENJADI WALI MENGIKUT HUKUM SYARAK.
8. PERNIKAHAN MANA-MANA PEREMPUAN YANG MANA WALINYA GHAIB; TIADA DIKETAHUI KEDUDUKANNYA SAMA ADA HIDUP ATAU MATI.
9. PERNIKAHAN MANA-MANA PEREMPUAN YANG MANA TERBUKTI WALINYA DIKETAHUI TEMPAT TINGGALNYA BERADA (MELEBIHI 2 MARHALAH) TETAPI SANGAT SUKAR UNTUK DIHUBUNGI OLEH MANA-MANA ALAT KOMUNIKASI DAN BERTULIS.
10.PERNIKAHAN ATAS SEBAB "WALI ENGGAN UNTUK MENJADI WALI.
-credited:JAIS

Prosedur2 kat atas tu dah ada dah dalam senarai semak yang disediakan JAIS cuma yang atas tu lebih detail.
Korang nak aku explain, memang tak dapatla. Aku takde pengalaman lagi lorh~
Takde apa lagi dah nak cite kat sini.
Kalo korang nak, download je kat entry seterusnye ataupun pada tab Download kat atas tu ok!

4 kata penuh gaya:

Mujahid Sufi 22 Oktober 2010 pada 6:58 PG  

ana igt nie blog tuk pasangan yang bakal mendirikan rumah tannga tdi....terkejut juga tdi....hehe..

musang berjanggut,  29 Disember 2010 pada 5:27 PTG  

ni untuk dirikan masjid
untuk imarahkan masjid bila pulak entry?
byk masjid kosong.

Cahayamylife 30 Disember 2010 pada 1:01 PTG  

@musang berjanggut
Oh.
Saya rasa saya akan serahkan itu kepada sahabat muslimin.
Dan di sini cuma sebagai tabligh je la.
huhu.
Terima kasih atas peringatan.

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP