Selamat Datang ke ruangan informasi cahayamylife.com! Semoga bermanfaat untuk semua~

12 Oktober 2010

Home » , , , » Saya balik je 4tahun lagi, kita kahwin!

Saya balik je 4tahun lagi, kita kahwin!

Ohoh..mimpi apakah ini? Tidak2.Ini bukan mimpi ye sahabat2 seantero sekalian. Nak tau balik dari mana? Balik dari negara Timur Tengah. Tapi bukan aku yang cakap eh, aku ni pempuan. Tapi lelaki. Ayat camni lelaki je yang suka bagi. Kenapa eh dorg suka bagi ayat macam ni? Aku tak minat dengan ayat macam ni. Harapan semata-mata la aku rasa. [Nyanyi lagu Harapan.lalala~] Yela, manusia kan berubah-ubah hatinya. Ish3, kalau la ada yang berkata begitu kepadaku. 'Hello sedara, how dare you?!' Opps! Hah, nak kata aku dah ada yang berkenan la tu. Sebenarnya aku terjumpa artikel pasal Cinta Remaja ni la. Mujahid cakap, [bukan Mujahid Azmi tapi Mujahid Fisabilillah] 'Jika anti pernah kena penangan cinta, anti tahu lah'. (Fuh, gerun lak bila aku dengar~). Kadang2 aku tengok, orang lain macam bahagia je bercinta, tapi ada yang macam orang gila! Oh, hebatnya masalah jiwa ini. Ok2, tak nak terus melalut kerana aku perlu study hari ini, memandangkan esok Speaking MUET.adoi~







Cinta Tidak Perlu Diungkap

Fana, itulah perkataan tepat berbicara soal cinta.
Cinta itu segalanya indah, tapi ramai jua merasai pahitnya cinta.
Selepas saya menulis beberapa artikel yang menyentuh serba sedikit tentang isuevergreen iaitu CINTA, membuatkan diri ditempatkan oleh pembaca menjadi salah seorang dari rujukan

Sedangkan nikah pun belum, ayat power dan sakti untuk mencairkan wanita belum lagi digunakan.
Dan sekarang satu demi satu ada yang meminta pandangan.
Saya serba sedikit cuba untuk menjadi pendengar yang setia, bukan untuk memberikan satu jawapan yang tepat dan jitu.
Kerana cinta itu masalah dan bicara jiwa.
Jiwa pula berbeza-beza tempatnya disetiap manusia.
Mana mungkin saya memberikan jawapan melainkan banyak berkongsi cerita bagaimana untuk menguruskan cinta.
Memberikan alat kepada mereka untuk mencari jawapan.
Hadir dalam riang. Hadir dalam duka. Hadir dalam keliru. Hadir dalam blurr.
Itulah warna warni pembaca yang tampil untuk berkongsi cerita dengan saya. Sudah semestinya setiap yang hadir, saya raikan dengan hati yang berbunga-bunga.
Cinta diungkap, hati gelisah.
"Amad, anda percaya tentang mimpi tak?" tanya seorang teman maya.
"Mimpi? Nak kata tak percaya, tidak juga. Nak kata percaya, silaplah. Tapi banyaknya tak percayalah. Kenapa tiba-tiba buka bab mimpi ni?" saya menjawab dan pada masa sama cuba memberi ruang keselesaan kepada beliau untuk berkongsi rasa.
"Macam ini, saya semenjak dua tiga hari ini, asyik bermimpi tentang seorang lelaki ni saja. Saya tak nak, tapi sering termimpi," dia bercerita.
Lelaki mimpi lelaki? Haru! Kawan maya saya ini adalah seorang wanita.
Jadi pantas saja yang masuk dalam mimpinya lelaki.
"Special sangatkah lelaki tu sampai angau begitu sekali?" saya bertanya lagi. Cuba mengumpulkan sebanyak mungkin informasi daripada history taking yang dijalankan.
"Macam ini sebenarnya. Saya ini ada suka seorang lelaki ini. Tapi tahu sahajalah, saya perempuan, bila suka, hanya mampu buat hanya diam saja. Pendam rasa sorang-sorang. Itu ok lagi.
Tetapi satu hari, sebelum lelaki itu mahu ke luar negara belajar untuk beberapa tahun, dia datang jumpa dengan saya..." beliau bercerita.
Orang menaruh hati memendam rasa, datang pula sang jejaka pujaan. Mengantuk disorongkan bantai beb. Indah!
"Apa yang dia cakapkan?" tanya saya lagi. Cuba mengumpul simptom.
"Dia cakap dia sukakan saya. Dia janji selepas habis belajar nanti, dia akan datang cari saya kembali, Insyallah. Dan itulah masalahnya. Selepas itu hati saya tak tenang, asyik teringatkan dia. Sedangkan dia di luar negara, tanpa beri keputusan yang pasti," beliau menyambung.
Penantian satu penyeksaan.
Keluar daripada kes sebentar, ini terutama untuk muslimat.
Jika orang hadir, bertanya soal hati, cubalah menyatakan keputusan itu secepat mungkin dengan berfikir.
Jika YA, katakan dengan cepat.
Jika TIDAK, katakan dengan cepat. Anda mungkin tidak perasaan dan tidak mengerti, ada lelaki yang tidak keruan hidup tanpa keputusan yang tepat dan cepat.
Jangan seksa mereka dengan penantian yang lama.
"Apa pandangan dan nasihat Amad pada saya? Saya tahu itu silap, tapi macam mana nak baiki dan ubah?"sedih bunyinya.
"Pertama, saya nak sekeh kepala mamat yang cakap sayang tu," saya menjawap.
"Hah, suka hati nak sekeh kepala orang," cepat beliau memberi respon.
"Ops, maaf terlupa pula kepala orang saya nak sekeh itu adalah 'cik abang'," saya bergurau.
"Sebenarnya, orang yang membuat kesilapan paling besar adalah lelaki itu. Anda, rasa suka, rasa minat kepada seseorang, itu wajar saja. Tetapi tindakan lelaki itu adalah amat tidak wajar," saya bagi pandangan.
"Salah lelaki tu? Kenapa? saya tidak faham," dia menyoal balas.
"Silap paling besar lelaki itu adalah dia mengucapkan rasa sayang dia itu pada anda!"
Perasaan wanita, lelaki harus hormati.
Adakah salah meluahkan rasa sayang apabila sememangnya sudah sayang?
Adakah salah menyimpan rasa sayang apabila sememangnya sudah sayang?
Jangan sekali-kali kita menjadi robot cinta. Persoalan dan bicara soal hati dan perasaan diukur dengan digital.
Wanita sebenarnya kompleks hatinya, dan akan mudah dipengaruhi oleh perasaan.
Bagi mereka yang tidak menaruh harapan kepada seorang lelaki itu, apabila diuji dengan persoalan berkaitan hati, sudah tidak nyenyak tidur, makan tidak kenyang, mandi tidak basah. Inikan pula yang sudah menaruh harapan.
Mengantuk disorongkan bantal.
Tetapi bantal itu bukan bantal biasa, ia bantal fatamorgana.
Empuk bicaranya, hakikatnya sensara. Empuknya bisa mengusik hati si gadis, sengsaranya adalah penantian tidak pasti.
Anda! Jika minat dan menaruh harapan kepada si gadis, dan merasakan jalan pernikahan itu masih jauh dipandangan mata, jangan sekali-kali gatal meringankan mulut untuk meluahkan perasaan sayang itu.
Anda mahu pergi jauh, pergilah.
Jangan mengusik perasaan si gadis dengan luahan itu. Elok-elok si gadis dapat mengawal diri dengan sangkaan hanya bertepuk sebelah tangan, datang kita untuk bertepuk sama tetapi dalam nada yang tempang.
Kita sebagai lelaki mungkin tidak mengapa, masih mampu mengawal diri. Tetapi mereka?  Sedangkan hakikat sebenar jiwa lelaki dan wanita itu berbeza.
Anda mahu pergi dalam masa yang lama, pergilah.
Pulang, jika masih ada sisa sayang dan harapan itu, pergilah mencari kembali si gadis.
Dan jika si gadis pada saat itu sudah diijabkabulkan dengan jejaka lain, apa susah, cari saja yang lain!
Reda dengan ketentuan dan ketetapan Allah SWT itu lebih utama kerana menghadirkan kegelisahan hati pada si gadis itu dosa.
Jadi, bila perlu beritahu yang kita berkenan pada dia?
Apabila sudah berkenan, hadirnya rasa suka dan merasakan jalan untuk ke gerbang pernikahan itu semakin jelas.
Pada saat itu, silakanlah mengungkap rasa kasih dan sayang itu kepada ibu bapa si gadis.
Bertemulah dengan kedua orang tua si gadis. Mintalah izin dengan ibu bapa si gadis.
Cepat-cepatkanlah kepada shake hand dan lafazkan "Aku Terima Nikahnya".
Lawan jangan layan jangan.
"Dah tu, sekarang dia pun terlepas cakap. Saya pulak dah lama terseksa dengan perasaan ini. Macam mana nak buang ni?" tanya beliau.
Buang jangan, manage perlu. Bagaimana? Cara menguruskan angau yang tidak berpijak ini adalah dengan melupakannya.




Cara untuk melupakan cinta bukanlah dengan memikirkan cara melupakannya. Itu bukan lupa, tapi mengingati cinta secara melupakannya!
Sesungguhnya kaedah terbaik untuk melupakan cinta, ialah dengan menyibukkan diri dengan hal-hal lain yang lebih sesuai dengan masanya.
Sibukkan diri dengan pelajaran dan pengajian seoptima mungkin.
Sibukkan diri dengan kerja-kerja persatuan, aktiviti kemasyarakatan dan lain-lain kegiatan yang bersifat "memberi". -Ustaz Hasrizal 
Tidak lupa juga ingin saya berpesan untuk sekian kalinya, masalah sayang, masalah cinta, masalah rindu adalah masalah jiwa. Kembalikan masalah jiwa ini kepada pemilik segala jiwa. Allah SWT.
Jangan lepas daripada bermunajat kepada-Nya memohon kekuatan. Jika tidak dijawab dalam satu hari, biarlah terus berusaha hatta 100 tahun sekalipun. Doa tetap doa, kerana kita hamba.
Cinta itu harus fikir, fikir itu harus mengunakan akal, akal mampu sihat dengan hanya disirami iman.
Jika Malaysia boleh, anda juga pasti boleh kerana anda rakyat 1 Malaysia! Ahaks... -
p/s: semuanya bermasalah.
mood:gerun nak exam esok!

10 kata penuh gaya:

Mujahid_fisabilillah 12 Oktober 2010 2:46 PTG  

kah2...nama ana di situ....Jika benar ada, jangan terlalu mengharap...cukup dgn doa...dipermudah segala2nya...Ingat Allah memberi apa yang kita perlu, bukan kita pinta...=p

AnWaRnAiM 12 Oktober 2010 5:18 PTG  

hu..bez an entry cinta x prlu diungkap..hehe... gerun nak exam esok..gudluck ye :)

ayaz_alhafiz_albayami,  12 Oktober 2010 6:39 PTG  

ia buat daku terkesima.
jazakallah.

Norhayati Rostam 13 Oktober 2010 4:52 PTG  

@Mujahid_fisabilillah
Haha..perlu letak di situ la ustaz.
Eh, takde2.
Pernah ada dan tak pernah pinta.
Langsung tidak mengharapkan apa-apa.
DITOLAK secara BAIK.
Sungguh menakutkan.
Dan perkara itu tidak akan terjadi lagi insyaAllah.

Norhayati Rostam 13 Oktober 2010 4:53 PTG  

@AnWaRnAiM
Best2 pun amik kesah gak.
Tapi akak tau, naim terbaik punya la.
Tak buatnya benda macam ni.
Ohoh..muetku hancus!

Norhayati Rostam 13 Oktober 2010 4:55 PTG  

@ayaz_alhafiz_albayami
Jazakallah?
Erm..lama tak nampak saudara di sini.
Dah pulang ke Malaysia ke?

ayaz_alhafiz_albayami,  15 Oktober 2010 8:11 PG  

jazakallah for nice entry.
sbuk ckit. 8hb lpas jejak smula tanah Malaysia.
alhamdulillah.mcm xsgka berpeluang balik.menyambung kerja kekhalifahan & pengabdian pd Si Pencipta.

Norhayati Rostam 15 Oktober 2010 12:19 PTG  

@ayaz_alhafiz_albayami
jazakillah la ya sheikh.
alhamdulillah.
nanti cerita la macam mana kat sana.
macam bese, saya akan baca email.
so, kat sini teruskan di mana?

ayaz_alhafiz_albayami,  16 Oktober 2010 7:36 PG  

trus d gombak.
nanti saya email.

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP