Selamat Datang ke ruangan informasi cahayamylife.com! Semoga bermanfaat untuk semua~

31 Disember 2010

Home » » Dapatkan Tiket Konsert Free Di Sini!!

Dapatkan Tiket Konsert Free Di Sini!!

Iklan jap pasal bola:-  Eh, siapa yang pi jemput Safee Sali dengan Khairul Fahmi petang semalam? Dorang ada bagi gula-gula tak? hee~ Ke korang merasa pegang AFF Suzuki Cup tu? fuh! kalau dapat, terus main bola aku kat situ.lalala~ Ok..masuk bab tajuk di atas. Konsert apa nih? Komen-komen entri sebelum ni, cikgu Bijen ada sebut pasal konsert. Aku pun pelik bin ajaib. Ada konsert apa? Kes nak sambut kejayaan Khairul Fahmi dengan Safee Sali ke? Peliknya. Biasa perarakan je kan.hee~ Nak tengok apa cikgu kata?
Harap harap esok penuh masjid orang solat Jumaat.
Jangan penuh konsert tahun baru saja.
La..baru sedar dah nak masuk tahun baru. Hari ni la kan korang berkumpul kat dataran? Malam ni la kan korang jalan-jalan dengan awek/pakwe korang? Malam ni la kan dapat tengok bunga api sama-sama dengan kekasih hati korang? Malam ni la kan korang dapat bercumbu-cumbuan dengan kekasih korang? Malam ni la kan korang dapat bermalam dengan awek/pakwe korang? Malam ni la korang serahkan diri korang kepada lelaki yang belum tentu jadi suami korang atau sanggup terima anak korang! Rasa macam tiap tahun baru Masihi, pasti ayat ini yang aku akan katakan. Takdela~ Teringatkan ustaz dari Jabatan Agama tu tengok penuh kondom merata-rata tempat. Aiyoo..bikin wa susah hati maa. Takut wa sendiri tak boleh control diri. Nauzubillahi min zalik. Ohoh! Itu cerita malamnya. Sekarang ni aku nak cerita tentang siangnya. Sebagaimana permintaan Tuan Musang Berjanggut yang aku tidak tahu asal usul beliau dan juga atas harapan cikgu Bijen, aku dengan sedaya upayanya mengeluarkan semula kitab-kitab aku yang berkaitan dengan masjid atau pun Mengimarahkan Masjid.[Sebab bukan bidang aku untuk jadi ustazah atau ahli agama] Adeh~ Hah! Nak tekan X la tu. Silakan kalau tak mahu baca.
Family korang pernah tak buat kenduri kahwin? Ok, kalau tak pernah buat pun, bayangkanlah korang dah jemput jiran-jiran, saudara-mara, pakwe-pakwe, makwe-makwe, sahabat handai kan. Tapi yang datang dua tiga kerat. Adoih~ Yang bengkek nya, invitation card berzaman dah korang hantar. Bukan main mahal lagi korang tempah. Bengang kan? Dalam hati aku, 'lain kali tak nak datang kasi tahu la. Tak payah aku booking macam-macam. Kasi duit itu membazir saja. Baik aku beli motor baru.' Opps! Tak pernah terjadi lagi terhadap aku.hee~
Korang pernah dengar tak pasal masjid ni? Korang rasa wajib tak? Ni soalan yang ditujukan kepada lelaki la.   Yang wanita ni jadi tak wajib setelah zaman Saidina Umar [maaf, aku tak berapa ingat zaman siapa.Sila betulkan kalau salah]. Sebab fitnah dah mula timbul. Macam zaman sekarang ni. Macam mana fitnah timbul?
Ni aku amik suasana di sekolah aku dulu ye. Nak pergi masjid kena make up dulu, pakai baju kasi cantik dan meletop, sanggul kasi tinggi, stokin tak payah pakai, nanti basah jugak kaki, tudung tak payah labuh-labuh nanti kan tutup jugak dengan telekung. Aiyoo..dosa aku bertambah giler banyak time tu. Tahun depannya aku letak jawatan. wahaha~
Sebenarnya nak imarahkan masjid ni, kita kena tahu apa dia masjid dan apa peranannya? Masjid ni kan rumah Allah. Dalam bahasa bestnye sikit, "بيوت الله". Nama pun rumah Allah, so, rajin-rajinlah singgah kan diri ke situ. Dapat tengok sikit-sikit, pusing-pusing, solat sunat tahiyyatul masjid sebagai menghormati masjid pun dah memadai. Tapi kalau dah dengar azan tu, janganlah ngengade nak balik. Join sekaki. Alih-alih boleh hapus dosa salam orang-orang kat situ kan. Sesungguhnya rumah Allah itu adalah tempat yang paling suci dan kita haruslah menjaga kesuciannya.
Sebagaimana firman Allah s.w.t. di dalam surah Al-Jinn:18

Kita pun tahu, perkara pertama yang dilakukan para muhajirin semasa hijrah dari Mekah ke Madinah adalah mendirikan masjid. Dan sesungguhnya mementingkan masjid ini adalah sifat orang yang beriman. Banyak sungguh peranan masjid sebenarnya. Korang pernah join kelab-kelab yang ditubuhkan di masjid rumah korang? Dalam tiga-empat tahun baru ni, masjid kampung aku sangat aktif. Semua program ada bila tiba musim cuti sekolah. Dari Smart Solat, motivasi, kursus, sukan, boleh dikatakan semua la. Termasuk kelab remaja. Aku dah tak layak kot.wahaha~ Sekurang-kurangnya aku nampak masjid sini hidup. Gotong-royong dan macam-macam lagi. Tengok tu. Kan banyak peranan masjid ni. Baik dari segi sosial, budaya. Belum cerita pasal masjid yang besar lagi macam Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Al-Haj tu. Library, tadika, cc aku tak pasti tapi member aku online kat situ.hee~ Masjid kawasan rumah korang macam mana? Kalau bukan kita, siapa lagi yang nak hidupkan ye tak?

التوبة:18 [aiyak!typing error]
Dalam Sahih Muslim, disebutkan riwayat dari Abu Hurairah R.A, bahawa seorang lelaki buta berkata kepada Rasulullah, "Wahai Rasulullah, tidak ada orang yang menuntunku pergi ke masjid. Adakah aku diberi keringanan untuk solat di rumahku?" Nabi s.a.w bertanya."Adakah kamu mendengar seruan azan? "ia menjawab, "Ya", beliau berkata lagi, "Kalau begitu, penuhilah" [Dikeluarkan oleh Muslim, kitab Al-Masajid 653]
Tetapi kalau rumah korang jauh dari masjid sampai tak dengar azan, bolehlah solat di rumah. Tapi bab tu aku macam tak percaya yang korang tak dengar azan. Kat kawasan rumah aku ni kadang-kadang 3 masjid serentak. Kat Nilai pulak, surau aku dengar jelas, masjid pun aku dengar jelas. Memang sistematik la kedudukan UIA tu sebab berhadapan dengan masjid. Tapi aku tak tahu tentang kehadiran lelaki sebab dorang boleh pergi dua tempat sama ada masjid mahupun surau. Classmate cakap surau penuh. Alhamdulillah la kalau begitu kan?
Dulu, zaman adik-adik aku dilanda kemalasan untuk ke masjid. Mak aku mesti cakap, 'zaman Rasulullah dulu tu, kalau tak gi masjid, boleh kene bakar rumah ni tahu?' Fuh, time tu baru aku tahu kena pergi.wee~ Ni bukan tipu-tipu, ini benar. Riwayat Imam Bukhari.Tapi saya tak jumpa matan dia la.Maaf ye. Cuma ancaman dari baginda je. Takkanlah dorang sanggup nak biarkan rumah terbakar kan. Sebab Rasulullah itu tidak pernah berbohong. Dan sebab itu juga bahasa arab ada banyak kiasan.[Hampir terkeluar tajuk]
Untuk solat berjemaah di masjid ini, hukumnya Fardhu Kifayah bagi Mazhab Syafie.Tahukan fardhu kifayah tu macam mana? Ya, apabila sesebuah kampung atau mukim mendirikan solat jemaah di tempat yang dikira menzahirkan syiar Islam seperti di masjid atau surau, maka gugurlah dosa atas penduduk kampung atau mukim yang tidak hadir solat berjemaah. Tetapi sekiranya tidak didirikan solat jemaah maka semua penduduk kampung atau mukim itu berdosa. Mesti ada yang fikir, 'biarlah orang lain yang wakilkan'. Amboih. Kalau semua orang fikir macam tu. Berdosa la kita semua sebab TIADA SEORANG pun yang mahu pergi.wahaha~


p/s: Hah, pasal cerita kenduri kahwin tu, sama je la. Cerita best-best, ganjaran-ganjarannya semua dah tahu dari zaman dulu lagi. Tapi tak ramai yang nak pi terima jemputan.


p/s 2: Free-free je dapat tiket konsert kan? :D


p/s 3: Jap lagi nak solat Jumaat kan. Dah ready ke? Kasi angkut itu member ha.

0 kata penuh gaya:

Catat Komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP