Selamat Datang ke ruangan informasi cahayamylife.com! Semoga bermanfaat untuk semua~

28 Disember 2010

Home » » Tabarruj

Tabarruj

Apakah yang dimaksudkan dengan tabarruj?
Menurut sesetengah ulama ia bermaksud menampakkan hiasan lahiriah kepada orang yang bukan muhrimnya, Hiasan lahiriah tu maksudnya segala benda yang boleh menarik perhatian seseorang termasuk barang kemas, wangi-wangian, alat solek, dan pakaian-pakaian. Bukan kerana hiasan rumah tetapi ni cerita pasal wanita ye. Hah, ni yang rasa pelik macam mana boleh ada program busana muslimah? Bukan tak boleh tetapi tak perlulah ada lelaki yang tonton dan tak perlu juga ditangkap-tangkap gambar, last-lastnya sampai ke tangan lelaki juga. Serupa je. Yang tak tahannya juru mekap pun lelaki, takde muslimahnya dah la kat situ. Opps! Terlupa pulak. Busana muslimah ye, belum mu'minah lagi. hahaha.*shakehead.

Hukum tabarruj
Berdosa ya tuan-tuan dan puan-puan sekalian. Sebab? Boleh bawa kepada zina la kan. Ala, logik r. Takkan ada orang nak zina dengan perempuan yang elok berjubah,berbaju kurung dan bertudung. Tak bermekap. Melainkan yang perempuannya lak menggoda. Yup, betul ada yang cantik semula jadi, and takkan sampai orang leh terbau bau badan lak kan. Tidak la sehingga ke tahap itu sayang-sayangku sekalian. Adoih~ Yang tak bolehnya, bila kita lalu je orang tercari-cari. Tak lalu lagi, dah bau harum semerbak, kalau dekat tak ke hidung tu sendiri berjalan. Mekap lak, aduh~ tebal semacam. Nak tutup segala cacat cela pada muka yang sememangnya berkawah tu kan. Tak rasa macam menyamar ke? Dah macam menipu pulak kan? hee~ :D

Warna yang dibenarkan.
Sebenarnya kurang sesuai guna ayat warna yang dibenarkan ni sebab semua boleh cuma jangan terlalu menjolok mata. Dan warna yang disunatkan adalah warna-warna gelap seperti hitam, koko, kelabu tahi anjing, hijau tua, dan sewaktu dengannya la.

Pakaian yang diharamkan wanita memakainya
Pakaian yang menyerupai lelaki.

0 kata penuh gaya:

Catat Komen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP