Selamat Datang ke ruangan informasi cahayamylife.com! Semoga bermanfaat untuk semua~

27 Disember 2010

Home » » Wanita dan Aurat

Wanita dan Aurat

Minggu ini saya lebih berminat untuk menceritakan mengenai aurat bagi wanita. Hanya satu sahaja persoalan yang akan ditimbulkan di sini iaitu Bila Aurat Wajib Ditutup?


a) Ketika bekerja
Kalau kerja guna tangan seperti kerja kilang yang boleh menyebabkan kekotoran. Konon-kononnya korang kena main dengan tepung. Nak tak nak, kena la angkat sikit lengan baju tu kan. sikit je eh. Dibolehkan.
Dan kalau kerja korang kena basuh tandas ke apa ke yang sewaktu dengannya. Jadi dibenarkan untuk menampakkan kedua kaki. Eh, bukan tujuan untuk menunjuk kaki okey. Untuk mengelakkan penyakit or apa-apa je la yang tidak baik.
Yang kerja tidak menyusahkan seperti yang dinyatakan atau yang lebih kurang dengan itu, hendaklah menutup keseluruhan anggota badan kecuali tapak tangan dan muka. Tudung tu bawah paras dada ye. Jangan ngam-ngam bawah dada, boleh nampak jugak tu yang tak sepatutnya. Baju pulak jangan ngengade nak pakai yang ketat-ketat. Jangan bagi alasan pinjam baju adik sebab baju kena curi dengan kucing. Longgar-longgar tu wajib supaya tak menampakkan bentuk tubuh badan. Lebih elok pakai jubah. Tapi, [hah, ada tapinya tu] jangan pakai yang meleret-leret macam nak sapu sampah-sampah kat tanah atau lantai tu ye. Tak boleh juga sebab menyerupai zaman firaun. Nampak macam susah ke? Sebenarnya tak susah pun. Lebih selamat. Takdelah rasa tak selesa bila orang asyik tenung je. Kang orang tengok-tengok, marah. Nak buat macam mana, keindahan ciptaan Tuhan. Siapa suruh pakai baju tak cukup kain?

b) Ketika bersama keluarga
-Datuk dan nenek sebelah mak, datuk dan nenek sebelah bapa, bapa, mak, adik-beradik lelaki dan perempuan.
Hah, yang ni bolehlah bebas sikit kot. Tak payah bertudung. Lagipun aurat antara pusat hingga ke bawah lutut. Tapi, takkanlah korang selamba badak je tayang kat parents. Tak payah ngengade. Baju tu biar tutup seluruh badan. Tak nak seksi sangat sebab sekarang ni zaman fitnah. Bukan fitnah datang dari mulut orang je tau. Sekarang ni kan banyak pendedahan dengan benda-benda yang tidak bermoral. Gambar-gambar dan filem-filem lucah merata tempat dan kadang-kadang tu free-free je ternampak. So, nak tak nak dengan ayah sendiri pun kena jaga, Beliau pun manusia biasa. Nafsu sama je. So, ingat ye kawan-kawan. Jangan ada kejadian sumbang mahram sudah. Ngeri den dengor. Tapi kalau tak sengaja tu tak jatuh dosa la pun.
-Ipar
Yang ni wajib tutup ye. Dengan abang atau adik ipar ni even kita rapat macam saudara kandung, kena ingat juga batas-batasnya sebab kita masih boleh kahwin dengan beliau bila berlaku perpisahan dengan kakak atau adik kita. Memang ramai yang tak mampu jaga dengan ipar ni sebab tak dimulakan dari awal. Tapi kena ingat, Islam ada hukum, hukumnya tetap berjalan seperti biasa. Buat apa nak malu bila tetiba je pakai tudung. Takkan la si ipar tu tak tahu hukum.
-Bapa saudara (Adik atau abang kandung ayah dan emak)
Hah, ni macam dengan ayah sendiri la auratnya. Cuma kena ingat. Yang kandung je tau. Kalau suami kepada mak cik, tetap dianggap orang luar. Aurat macam biasa dengan ajnabi. Semua kecuali tapak tangan dan muka.
-Adik-beradik ibu tiri, sepupu, keluarga tiri (lain bapa dan lain mak)
Auratnya sama seperti biasa. Seluruh tubuh kecuali tapak tangan dan muka.
-Adik beradik satu bapa berlainan mak atau sebaliknya.
Aurat seperti dengan adik beradik kandung.
-Ibu tiri dengan anak tiri.
Seperti anak sendiri kerana ibu tiri haram berkahwin dengan anak suaminya.

c) Berada di tempat sunyi.
Disebabkan sekarang ni zaman fitnah. Ada baiknya korang jalan beramai-ramai. Jangan kurang 4orang sebab bertiga pun dah bahaya. Mahal wooa nak jual korang. Untung hantar kat mak ayam. Heyp, mengarut pulak. So, elakkan. Waktu macam ni, lebih elok korang tutup semuanya termasuk tapak tangan. Muka lagi la kena tutup. Muka ni penarik tau.Jangan ingat dari mata je turun ke hati. Baik korang berpurdah. [haha.Seruan dalam diam].

d) Bersama orang kafir.
Yang bukan Islam atau Muslim itulah kafir. Jangan kata kafir itu untuk orang yang tidak beragama sahaja. Ustaz Majid cakap, semua agama takde ajaran sesat melainkan Islam. Betul kan? Asyik-asyik cerita ajaran sesat mesti Islam. Kenapa? Sebab agama lain dah memang sesat. wahaha~
Opps..terkeluar cerita pulak. Hah, aurat dengan mereka adalah seperti biasa iaitu seluruh anggota kecuali muka dan tapak tangan. Rasanya macam pernah cerita pasal ni dalam entri dulu. Yang mana saya timbulkan di dalam kelas sewaktu di sekolah menengah dulu dan juga masih dibawa ke kolej mengenai aurat di PLKN. Kan disebabkan Malaysia mempunyai pelbagai kaum, penempatan pelatih hendaklah bercampur dengan non-muslim. Dalam hal ini, aurat kita masih sama seperti bukan muhrim tetapi dalam tempoh yang lama, sehingga kita yakin terlepas dari fitnah sang kafir ini, boleh tudung itu dibuka. Aurat perlu dijaga bertujuan untuk elak fitnah, mana lah tahu mereka ni ekstrem sangat. Benci sungguh dengan Islam. Tetapi kalau rasa nak lebih selamat, jadi macam adik saya, Tak pernah bukak tudung melainkan waktu mandi dan sembahyang. :D

8 kata penuh gaya:

musang berjanggut,  29 Disember 2010 2:23 PTG  

salam
nice entry.
kecik2 dulu salam dgn pakcik & isterinya mcm jd kwjipan.
skrg, salam dgn pkcik jer, then tunduk ckit kat makcik.baru2 kekok gak, pastu dia paham. alhamdulillah.

Norhayati Rostam 30 Disember 2010 12:56 PTG  

@musang berjanggut
Betul3.
Saya pun amal tunduk-tunduk tu.
hee~
Tapi belum jadi macam jepun lagi.
:D

musang berjanggut,  4 Januari 2011 9:33 PG  

xde laa mcm jepun
mcm angguk jer

musang berjanggut,  7 Januari 2011 12:01 PG  

mg Allah bg taufik utk wanita2 d bwh tanggungan ku & sluruh alam utk jg aurat mereka

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP