Selamat Datang ke ruangan informasi cahayamylife.com! Semoga bermanfaat untuk semua~

29 Disember 2010

Home » , » Saya Blogger Selangor

Saya Blogger Selangor

Alhamdulillah admin Blog Pilihan Malaysia telah melanjutkan penyertaan. Semalam punyala gelabah nak buat entri ni tapi terus cancel. Satu disebabkan dah terlebih masa, dua, broadband ku mengada-ngada. Time tu la line langsung takde. Saya rasa tetiba rumahku beralih ke hutan belantara. 'Memang sengaja tak bagi aku masuk kan.' Geram betul. Dan hari ni alhamdulillah, saya berjaya juga melaksanakan misi ini. Okeyh. Sengaja diri ini untuk menyertai Kategori Sahabat Blogger Mengikut Negeri selepas tewas untuk melangkah ke peringkat kedua dalam Kategori Blog Pilihan Malaysia 2010.
So, kepada yang berkenan atau berminat dengan saya, eh, dengan contest ini, sila klik link di atas ye. Sekian. :D
Alamak, ada kerja yang perlu dilaksanakan la. Ok2. Saya cahaya. wahaha.Perasan! Saya Norhayati. Siapa kenal angkat tangan! Yang bermaksud cahaya hidupku. Sebab tu la blog ni dinamakan cahaya mylife.Kan initial tu. hee~ Saya seorang janda. Anak takde. Tak nak duda.wahaha~ Tapi saya tak pernah berkahwin, bernikah, dan bersuami. haha.Pening? Biarkan! Kalau ada apa-apa informasi best-best seperti lawatan sambil makan, reunion, reception day a.k.a wedding day, or apa-apa yang menarik, sila jemput saya. [Paksa ni!] Hah, admin suruh bagi email or apa-apa kecuali no phone kan? hee~ Ngade-ngade nak bagi no phone nih. 014-55398##. Saya sendiri pun tak tau 014-5 tu talian apa.wahaha. Ala, nak lagi dekat di cahayamylife.blogspot.com atau mana-mana blog saya la. Banyak blog saya ni.hee~ Tapi secara private, boleh la emailkan apa-apa yang perlu ke zaujah1404@gmail.com. Kalau nak buat apa-apa liputan bersama saya, boleh hubungi saya di www.facebook.com/norhayati.rostam sebab saya jarang on FB.wee~ Kini saya menetap di Klang, Selangor. Kat sebelah Carrefour Klang je.hee~ Apa yang menariknya Selangor ni? Uish, banyak! Tapi saya lebih suka bercerita mengenai Klang sebab banyak sangat kalau nak cerita pasal Selangor.Disebabkan saya sedang mencari tempat bulan madu yang menarik, so, serba sedikit saya tahu apa yang menarik di tempat saya. Jom kita tengok.
Galeri Diraja Sultan Abdul Aziz
Inilah dia warisan yang masih dipelihara di Klang. Galeri ini mula dibina pada tahun 2002.Muzium ini dibina oleh Sultan Selangor kesembilan, Sultan Sharafuddin Idris Shah, bagi memperingati jasa-jasa ayahandanya almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah.Terdapat pelbagai koleksi DiRaja yang dipamerkan di sini, terutamanya koleksi sejak zaman kanak-kanak dan juga pertabalan Sultan Selangor pada 1960 dan pertabalan sebagai Agong ke-11 Malaysia pada 1999.
Antara koleksi yang terdapat di sini termasuk mahkota bertatahkan berlian Sultan Selangor, cap mohor DiRaja Sultan Sir Abdul Samad (Sultan Selangor ke-4) dan juga pedang negeri bertatahkan permata Burma dan digunakan oleh Sultan Selangor ke-5. Lebih kurang 3km sahaja dari rumah saya.hee~
Istana Alam Shah
Pintu Masuk Istana Alam Shah
Selalu sangat saya lalu di hadapan pintu masuk ni, tapi tak pernah berkesempatan untuk singgah. [Konon busy macam Sultan.:D] Ini juga di Klang iaitu Klang Selatan. Inilah istana rasmi baginda Sultan Selangor. Istana ni dibina pada tahun 1905 lagi tapi reka bentuk lain la sikit dari yang atas ni. Sebab yang atas ni telah diubah sua sedikit oleh almarhum Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah pada tahun 2000. Lagipun inilah tempat almarhum baginda sultan dilahirkan. :D
Masjid Sultan Suleiman
Masjid ini adalah masjid diraja. Terletak di Kampung Jawa, Klang. Berdekatan dengan Bukit Istana dan tidak silap saya, berhadapan dengan Kolej Islam Sultan Alam Shah, Klang. Yang ni pun saya tidak pernah singgah. Saya pernah la menuntut ilmu fardhu ain dengan Imam Masjid Diraja ini. Terkejut juga bila tahu beliau bekerja di situ. Apa lagi, ambil kesempatan tanya macam-macam la saya kan.:D Oh, tentang masjid ini, reka bentuknya unik Sebab tak sama dengan masjid lain. Ada yang kata ikut senibina campuran Islam Moorish dan Inggeris dan ada yang mengatakan Art Deco. Lagipun ia telah dibina pada tahun 1932 masa pengisytiharan Klang sebagai pusat pentadbiran selepas Jugra. Tahu kan Jugra tu adalah pusat pentadbiran Selangor yang pertama?
Masjid Baru Bandar Klang
Siapa yang datang ke Klang 3tahun lalu, maybe tak sempat lihat seperti ini. Sebab 3tahun juga terbengkalai dan akhirnya ianya terbina dengan baik.Masjid yang berada di tengah-tengah pusat bandar dan di tepi Sungai Klang ini dipercayai mampu menjadi daya penarik dan agak besar juga masjid ni. Pernah la solat di sini selepas berbuka puasa dengan kawan-kawan kerja tahun lalu. Waktu tu, masjid ni baru sahaja siap.
Tugu Keris Klang
Kris monument
Siapa-siapa yang pernah datang ke Klang melalui Tol Sungai Rasau, pasti pernah melihat Tugu Keris ini. Memang nampak macam takde pape kan. Tapi sebenarnya ok jugak la. Kat situ pun boleh jalan-jalan di reflexology centre. Ada kat situ jugak. Tak caye, pergilah. Nak bawak anak-anak jalan kat situ pun boleh. Kan ada taman permainan kanak-kanak.
Kalau boleh nak cerita pasal Gedung Raja Abdullah, Taman Pengkalan Batu, dan Kota Raja Mahadi tapi macam tak berapa reti je nak cerita. Yang penting semua ni berhampiran dengan Masjid Klang, Sungai Klang, dan Istana Klang itu.
Tanjung Harapan
Ya..inilah yang paling famous sekali. Almaklum lah, tempat yang sesuai untuk menenangkan fikiran dan nak berdating dengan isteri atau suami. Best kot duduk-duduk di sini. Nak lagi masyuk, naik Star Cruises. No hal kalau bab tu. Lagi-lagi kalau nak merasa makanan laut bakar, boleh lah cari di sini. Lagi la dekat dengan rumah saya. Dan lebih dekat dengan tempat kerja saya.hehe. Naik motor je beb.
Kalau tak silap di Muara Ikan Bakar
Fuh, memang best. Sebenarnya saya tak pernah rasa lagi makanan Muara Ikan Bakar di Port Klang ni. Kakak saya biasa la. Cuma saya pernah rasa suasana Muara Ikan Bakar di Umbai.hehe. Melaka perginya kan. Yang dekat ada. :D
Replika kapal layar Bugis
Macam tournament kat Terengganu la pulak

2 kata penuh gaya:

MiJiE BLoG 1 Januari 2011 pada 2:01 PTG  

wahh banyak jgk tempat best kat klang nie eyk..tp semua tmpat ni mijie belum sampai.

eh Jugra tu tmpat pentadbiran selangor dulu ek..mijie baru tau..huhu

Cahayamylife 1 Januari 2011 pada 2:04 PTG  

@Mijie
So?
Apa tunggu lagi.
Nak mai habaq la na.
Semua tempat tu tak jauh pun dengan rumah.

Haah.
Yati pun baru tahu tahun lepas, time kelas.
hee~

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP