Selamat Datang ke ruangan informasi cahayamylife.com! Semoga bermanfaat untuk semua~

31 Januari 2011

Mesir vs Malaysia

Apa cite ni? Takkan bola lagi? Ish, tidak la Mesir lawan sini, Ye dak?
haha. [Ish, bola pulak die!] :D Rasanya hampir semua penduduk Malaysia tahu tentang apa yang berlaku di Mesir sekarang kan. Bukan Mesir je sebenarnya. Tempat lain juga. Saya pada mulanya agak terkejut apabila ada seorang sahabat yang berada di Jordan menghantar gambar tentang keadaan yang berlaku di timur tengah kelmarin.

Risau juga sebenarnya. Saya cuba hubungi beberapa teman yang berada di Kaherah dan Iskandariah, tapi tak dapat dihubungi. Memang semuanya dah disekat. Mungkin dari berita atau mana-mana akhbar, anda pasti mendengar berita seperti keadaan masih terkawal. Mungkin mereka cuma tak mahu penduduk di Malaysia risau dengan keadaan di sana. Tapi Malaysia ni boleh dikatakan maju. Berita mudah tersebar. Mungkin pihak kerajaan cuba mengelak daripada masuk campur tapi penduduk tidak fikir begitu. Benar, kedutaan sana mengambil berat mengenai mereka. Tapi keadaan sebegitu rasanya tidak semua boleh menjamin keselamatan mereka terutama sahabat-sahabat kita yang berada di sana. Kereta kebal merata tempat, perompak menjalankan tugas. Lagi pulak polis cakap dorang point kediaman Malaysian. [Eh2, macam  tau2 je niat perompak tu ye.] Risaukan keadaan akhawat juga. Hanya doa sahaja yang mampu kita lakukan.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika di Labis hari ini memberitahu bahawa tiada keperluan untuk membawa balik pelajar-pelajar Malaysia buat masa ini. Jika pelajar-pelajar berkenaan ingin pulang, mereka boleh melakukannya dengan membiayai sendiri perjalanan pergi dan balik dari negara itu
Wisma Putra juga telah menubuhkan dua bilik operasi iaitu di Kementerian Luar Negeri, Putrajaya dan di Kedutaan Besar Malaysia, Kaherah.-bernama
Yang ni saya tak berapa faham. Mungkin nak menenangkan hati penduduk Malaysia sebagaimana yang saya baca berita mutakhir semalam mengenai keterkawalan keadaan pelajar Malaysia. Tapi secara logiknya, apabila darurat bermula, macam mana pulak bahagian sana boleh lepaskan mereka pulang. Lagipun para pelajar dah tak boleh nak keluar lagi. Terpaksalah mereka simpan stok makanan untuk sebulan kerana dikhuatiri berpanjangan. Mereka pula berjaga-jaga daripada perompak. Sebenarnya tak nak cerita panjang2 apa yang berlaku di sana sebab banyak dah blogger tulis. Cuma nak kongsi sedikit apa yang saya dapat di dalam kelas tadi. Setelah semalam tertanya-tanya mengenai keadaan Mesir. Akhirnya pagi tadi saya mengutarakan soalan kepada Ustaz Maad yang berasal dari Timur Tengah juga. "Ustaz, kaifa Egypt Alaan?" (Ustaz, bagaimana dengan keadaan Egypt sekarang?). Saya kalau bercakap dengan ustaz Maad, memang rojak.haha. Then, Ustaz menarik nafas. Dan beliau mula ceritakan sejarah Mesir dari zaman pemerintah Jamal Abdul Naser 1954-1971 dan kemudian beliau meninggal dunia dan diganti oleh Anwar Sadat sehingga 1981.Beliau meninggal ditembak. Dan kemudian, muncul la Muhammad Hosni Mubarak sebagai presiden memerintah dari 1981. Sekarang 2011. 30tahun tiada apa-apa kemajuan. Penduduk sebanyak 85million.40% faqir. 6million homeless. 2million tinggal di graveyard. Kalau cerita Egypt je, 20,000 yang mempunyai BA in medicine but jobless. Itu doktor. Lepas tu ustaz cerita la, ada yang bila ditemubual, 'awak tinggal di mana?' dijawabnya, 'graveyard' bila ditanya kembali,'sejak bila?' Jawapan yang diterima, 'tak tahu. Saya sendiri lahir di situ.' Ada juga yang kecil2 lagi telah ditinggalkan parents di tepi jalan. Istilah yang digunakan 'streets boy'. Memang tak boleh nak buat apa disebabkan parents mereka sendiri takde tempat tinggal. 30tahun menderita. Jadi, bagi mereka biarlah mati pun sebab hidup pun susah. Ini yang jadi berani mati ni. Ustaz cakap, kalau pergi ke Mesir, kita akan pergi ke kawasan yang ada civilization je. Sebab ada kawasan yang memang khas untuk mereka yang takde tempat tinggal, yang seperti takde apa-apa. Bahaya untuk kita ke sana. Di situlah mereka tinggal. Di mana-mana sahaja. Lagipun, tiada polis, tiada hospital, tiada apa-apa. Mereka hidup sendiri. 30tahun menderita, mereka mula protes. Kemudian seorang sahabat saya bertanya, bahaya ke ustaz? Ustaz senyum. Bayangkan kita yang tak makan 2,3hari, Perut kosong. Apa perasaan kita? Mesti bila ditegur je, akan marah atau mengamuk. Ini 30tahun!. :D
So, ustaz pun menaikkan semangat saya.haha.
Beliau cakap, kita kene ambil peluang. Tinggal di Malaysia yang aman ni. Kita kenela kerja keras. Nanti kalau jadi macam sana jugak, dah takde dah. Lagipun apa kita nak jawab bila ditanya Tuhan Yang Satu tu. Ustaz asyik ulang, "Mal jawab?". Saya? Hanya ini :D

Cuba taip العشوائيات di YouTube. Baru tahu kehidupan mereka yang faqir.

Sedikit pertambahan setelah encik Haw berusaha mencari. Saya nak translate apa yang dia sampaikan pun tak berapa reti. Tengok gambar je la ye. :D


Kalau tak silap ini di Kaherah.


Ini di Iskandariah.

Better saya berundur dulu. Migrain menyerang! Arghh..Seksanya.
read more "Mesir vs Malaysia"

29 Januari 2011

Keputusan Piala Sumbangsih 2011-Selangor vs Kelantan


Malam ni agak sedikit bengang disebabkan perlawanan yang penting sebegini, tv di Nilai ni problem. Cis! Memang susah hidup aku kalau tv rosak time game penting camni. Rasa rugi pun ada tak balik rumah. waaa..
Takpela. Tengok result je pun jadi la dari takde apa2. Aku rasa kecewa dan bangga. Kecewa sebab Selangor kalah dan bangga sebab Kelantan menang. Dengan jaringan pertama yang dilakukan oleh Shahrul Idlan pada minit ke 8 dan jaringan kedua oleh Mohd Badhri pada minit ke 74 sebelum beliau tercedera telah membuktikan bahawa Kelantan berjaya menewaskan Selangor dengan 2-0. Tapi memang katanya Kelantan dari awal lagi menunjukkan potensi yang baik dalam permainan. Apa jadi dengan penjaring terbanyak kita dalam Piala Suzuki baru ni? Safee Sali hilang semangat dan kekuatan ke? Tapi sebenarnya beliau telah membuat beberapa percubaan namun gagal atas sebab penjaga gol hebat kita, Khairul Fahmi Che Mat pun hebat juga. Ada juga tandukan cantik Safee Sali yang menewaskan si KFCM tu tapi gagal atas sebab terkena tiang. Memang bukan rezeki korang la tu. Dah la dengan Amri Yahyah yang ntah. Aku tak faham dia tu kenapa malam ni. Ada problem gamaknya. haha. Ohoh! Ada member aku yang tak puas hati. Dia kata tak aci sebab aku sokong dua2. Sekali aku libas la. Aku kene sokong dua2 sebab kalau aku sokong Selangor je, nanti orang Kelantan marah pasal aku lupa asal usul. Kalau aku sokong Kelantan je, nanti orang Selangor kata aku tak kenang budi. hahaha. Dia tak puas hati lagi tu aku cakap camtu. Aku balas lagi, takkan aku nak piliha abah aku je. Aku mestilah akan pilih dua2 sebab aku perlukan dua2 dalam hidup aku. wahaha. 
Terasa cantik pulak alasan aku kali ni. Maaf ye kepada yang berkenaan.haha.
read more "Keputusan Piala Sumbangsih 2011-Selangor vs Kelantan"

28 Januari 2011

Porcelin Bowl untuk Bertuah

Ya Rabbi..lamanya tidak update. Assignment yang terlalu banyak dan semakin hari semakin bertambah. Ni pun sengaja selit-selit sikit masa untuk update.haha.
Tup-tup keluar tajuk pasal Porcelain Bowl. Ish, kalau kat IKEA tu berapa ye.
haha.
Sebenarnya malam ni adalah Annual Grand Dinner Hisbah Ummu Sulaym. Kami yang bertemakan warna hitam, sedondon semua berjubah. Bilik lain takde pun. wahaha. Kononnya kamilah yang paling bermasalah tak mahu join, alih2 terbalik lak secara zahirnya.[zahir je]. Dipedekkan cerita, kami ada session untuk gift exchange. So, aku cuma bagi bantal ala-ala bantal peluk kecil gambar timbul spongebob.haha. Terima kasih kepada tukang beli. Dan inilah hadiah yang aku dapat.

Rezeki kot sebab dah berangan nak porcelain. Dapat juga akhirnya. Alhamdulillah. Dia menenangkan jiwa yang sedang dikuasai amarah.
AGD Hisbah Ummu Sulaym

read more "Porcelin Bowl untuk Bertuah"

09 Januari 2011

Pameran Coklat 2011

Sesiapa yang dah pergi, bagus.
Yang belum, jom serbu ramai-ramai hari ni.
Berita mengenai pameran ni saya dapat daripada berita arab on9. Apa lagi kalau bukan BERNAMA. 
Bermula pada hari Jumaat hingga Ahad (7,8,9 Jan 2011). Ya, aku tidak pergi ke pameran pengantin di Ampang Point sebab aku cuma incharge yang patut je. Aku bukan b2b. hee~ Memula macam takut nak percaya. Almaklumlah, aku bukan pakar sangat bahasa arab ni. Takut salah faham kang, naya aku. Tapi aku tetap mencuba pergi ke Mid Valley semalam bersama seorang teman aku. Dah r mencari-cari seluruh tempat kat Mid Valley tu, tak terjumpa. Rupanya ada di tapak pameran kat tingkat atas sekali.
Dah sampai pintu masuk pameran tu, Wahh! Excited gilo den. Bukanlah peminat coklat ekstrem. Tapi sebab tujuan pergi tu nak beli mould dan coklat bahan. Namun, kecewa juga la sebab semuanya jual coklat yang dah siap. Tak mahu! Jalan-jalan lagi, ternampak satu booth yang memang pengeluar boxes and bags. Wah..Memilih2 dan memilih. Adeh~ Rasa macam nak semua je. Last2 sekali, aku ambil yang paling simple. Sebab aku ingat, aku nak hias sendiri kotak2 tu.

Harga kotak untuk 4x4 = RM3.50.
Harga kotak untuk 5x5 = RM3.50.
Cavities dikira satu cavity RM0.05. So, aku beli semalam:
untuk 4x4 = RM0.85
untuk 5x5 = RM1.25.
So, total untuk kedai tu sahaja, RM9.00. Siap dapat pen dua batang lagi.Hee~ Aku suka betul kalau beli kat pameran tak sampai RM10. Kedai company di Seri Petaling. Kalau korang nak nombor dorang, aku cadangkan korang berhubung dengan Max. hee~
Kenapa aku beli kotak? Dan bukan coklat?
Sebab aku suka buat coklat sendiri. Lebih-lebih lagi dark chocolate. Dark Chocolate elok untuk kita tetapi takleh nak buat warna-warni yang macam korang selalu tengok tu.
Tapi di samping tu, aku pun beli kek coklat moist. Sangat sedap. Beli 2, percuma 1. Sekotak berharga RM9.50. Meaning sekotak dalam RM6.33 sen.
Banyak yang boleh dijimatkan kan?

p/s:Bila fikir balik, dah lama tak buat kek coklat moist ni, jadi lupa terus cara-caranya. Adeh~
p/s 2:Kecewa sebab ingat nak beli coklat compund dengan pewarna sebab stok kat rumah dah nak habis tapi takde yang jual. Semuanya yang dah siap. :(
read more "Pameran Coklat 2011"

05 Januari 2011

Aku Menjerit Bagai Hilang Kewarasan

macam ni ke aku screaming?
Ish, anda percaya atau tidak bahawa saya sudah pandai menjerit, anda harus percaya kerana saya sememangnya sudah pandai menjerit semalam. Geram dengan pak cik line! Setelah beberapa kali aku try connect and disconnect. Beliau tetap tidak berminat dengan laptop aku. Device aku problem katanya. Eleh2, padahal memang takleh connect pun kan. Then aku try remove semua, uninstall broadband ini dan setelah siap print dan photocopy kerja aku, baru aku install balik. Pelik betul! Jadi lembab laptop aku. Ada kaitan dengan line ke? Ni mesti virus punya pasal. Cis, berapa kali dah aku format tahun lepas. Inilah padahnya bila pakai OS yang tak genuine. Kan susah sendiri. Nasib baik memang selama ni aku format sendiri. Aku rasa pasal die jeles aku nak main komen2 kot. :D Haha.mengarut! Sebenarnya semalam telah berlakunya hujan lebat dan kilat sabung menyabung menyebabkan line ni berlari-lari menyelamatkan diri. Hari ni pun ada lagi. Dentuman tu mengingatkan Tuhan directly. Esok ada kelas malam dan ustaz pesan kalau berlaku lagi perkara yang sama, sila jangan ke kelas supaya tiada siapa yang dihempap pokok. Terima kasih.
So, kepada sesiapa yang meninggalkan jejak di shoutbox, sila maafkan daku kerana memang langsung tak dapat bukak. [Blog aku la] Slow motion sungguh.
read more "Aku Menjerit Bagai Hilang Kewarasan"

Uih, seksi membuatkan aku terseksa

seksi tak? :D
Apa korang pikir hah? Tapi ini entry ringkas bagi aku yang aku rasa ramai lelaki setuju yang seksi itu menyeksa batin orang lain. Opps! Seksi tu pulak ada macam-macam rupa kan. Seksi dari segi berpakaian. Suara yang seksi. Bibir seksi. Bibir seksi pakai niqob.wahaha~ Aku pun tak tahu macam mana rupa bibir seksi ni. Cara berpakaian tu aku tau la. Kalau lalu depan mata aku pun, aku boleh lagi buat-buat tak nampak pasal sakit mata aku ni kalau dok tengok and fikir. Hah, bukanla fikir apa pun. Dok fikir Malaysia ni tengah musim summer ke? Suara seksi aku tak dapat nak tolong. Kurangkan bercakap, pahala lebih sebab banyak berzikir.hee~ Tapi even aku ni perempuan, aku boleh lagi rasa perempuan itu seksi dan menyeksa mata aku tahu! Aku tak tahu pasal apa bila tengok gambar perempuan je rasa macam seksinya!! or Ya Allah! terus tutup. wahaha~ Bukanlah gambar yang berpakaian seksi itu. Tetapi gambar muka je. Alah, macam kamera tak cukup ruang tu la. Muka penuh. Pasal apa ntah. Gambar penuh orangnya takpe la pulak. Ini bila tengok gambar muka je, rasa takut pun ada. Sebab aku rasa macam berdosa tengok muka dorang. wahaha~ Takkanlah aku ni boleh bertukar jantina pula kan.hee~Hah! Ada seksaan ke untuk itu? Bagi mereka yang menayang muka sebegitu? Setiap inci aku boleh lihat. Setiap inci orang boleh nilai. Aduh! Pandai-pandailah pikir. Sebab aku pun tak tahu. Mungkin aku yang bermasalah kot. Tapi itulah yang aku rasa bila tengok gambar muka ni. Except gambar passport pasal gambar takde perasaan nak tunjuk2 kat orang kot.
Tapi yang aku tak faham, ada jugak yang menganggap seseorang itu seksi sebab kepintaran dan kebijaksanaannya. Memang lagi aku pelik.
Walaubagaimanapun, seksi itu subjektif. Kadang bagi orang ni tak seksi pun, tapi bagi aku ya. hee~
Macam artis-artis la kan. Cakap tak nak seksi tapi bagi kita sekarang ni pun dia dah seksi. So, seksi itu susah nak didefinisikan.
Mungkin aku yang bermasalah tapi aku sangat sayang pemberian Allah ini. [Maksud aku mata]. Tapi yang memang nyata terdedah segala macam benda ni, aku rasa macam kesian pun ada pada lelaki-lelaki sama ada yang bujang trang tang-tang ataupun suami orang, bertambah-tambah berat dosa dorang. Fuh, senang je aku cakap kan. Tapi betul la kan.

p/s: Ayam yang seksi fuh! crunchy n yummy!
p/s2: Kalau gambar kahwin tu, takpela. Kasi tunjuk kat aku je.hee~
p/s3: Dulu aku tak terasa seksi pun.wahaha~
read more "Uih, seksi membuatkan aku terseksa"

04 Januari 2011

Jadual Pameran Pengantin Malaysia 2011- Urban Vibe


Anda masih ingat lagi entry mengenai Pameran Pengantin yang bakal membuat sedikit kelainan di mana pengantin yang telah memenangi pertandingan yang dianjurkan oleh Pameran Pengantin Malaysia bakal berarak dan melakukan acara atau resepsi sebenar di Ampang Point Shopping Centre nanti. Hebat-hebat hadiahnya bukan? Pemenang itu adalah Cik Fifie. Beliau baru sahaja bernikah pada 31Disember 2010 dan resepsi seperti yang dijanjikan di Ampang Point pada hari Sabtu jam 2petang bertemakan "crystal blue". Hadiah yang selanjutnya telah saya nyatakan di Pameran Pengantin 2011. Walaubagaimanapun, anda sebagai pengunjung, boleh la melihat majlis ini dengan sepasang mata anda di sana nanti. Mari memeriahkan.
Tempoh hari saya telah memberikan jadual bagi pameran pengantin Shah Alam di bawah tajaan Orange Vision. Dan kali ini pula, di bawah tajaan Urban Vibe. Mana mungkin ada bride-to-be yang tidak mengenali Urban Vibe.
Edisi 16 - Ampang Point Shopping Centre : 7 - 9 Januari 2011/10pagi-10malam.
Edisi 17 - Shah Alam Convention Centre (Convec) : 11-13 Februari 2011
Edisi 18 - Legar Putra PWTC, KL : 1-3 April 2011.

Kalau anda perasan, pameran edisi 18 ini berlaku pertembungan dengan pameran pengantin Shah Alam di Stadium Shah Alam. Kalau anda mahu minta pendapat saya yang mana patut didahulukan, tidak dapat saya nyatakan. Lebih baik yang berdekatan dengan lokasi anda. :D Kerana bagi saya, semuanya hebat-hebat belaka. Yang penting, anda sudah ada persediaan dari segi mental anda. Takut anda tersalah pilih. Hee~ Pastikan juga bajet perkahwinan anda yang sebenar. Sebolehnya harga yang kurang dari bajet anda. Faham-faham sahaja lah pameran, kebiasaannya harga lebih hebat, dari yang asal. So, bijak membuat keputusan bersama pasangan anda.

Kepada vendor-vendor yang ingin menyertai pameran tersebut atau dengan erti kata lain, ingin mendapatkan tapak pameran bagi tajaan Urban Vibe, sila hubungi nombor telefon yang terdapat pada poster di atas. Manakala untuk Pameran Pengantin Shah Alam, anda boleh hubungi di sini:
017-6944177

017-2680375
03-80627800

Sekian, terima kasih.
read more "Jadual Pameran Pengantin Malaysia 2011- Urban Vibe"

Pernah Main Raket Kecil Berbalut Velum?

Nama pemain:Not Available.
Lokasi: Jalan Hospital, Baling, Kedah.
Apa itu raket kecil berbalut velum? Raket tu confirm semua tahu sebahagian alat daripada permainan badminton. Tetapi ini bukan badminton. Malah lebih seronok lagi. So, meh aku cerita permainan yang diasaskan oleh aku ini. Permainan yang dipelopori oleh aku telah bermula semenjak zaman Tok Kaduk dulu. Fuh, dah tua rupanya aku nih. Tok Kaduk tu abad ke berapa eh? Ntahlah. Aku dah tua sebab tu nyanyuk. Tapi disebabkan aku gian untuk bermain permainan ini atau yang lebih dikenali sebagai ping pong atau table tennis, aku telah melampiaskan segala gianku di meja ping pong yang berhadapan bilik usang. Fuh, seram sejuk aku main tadi. Disebabkan aku coach kepada member aku yang bakal bertanding di dalam sukan-sukan peringkat UIA, terpaksalah aku memberi chance kepada beliau untuk menang dan menyebabkan beberapa kali bola ping pong itu termasuk ke dalam bilik yang penuh misteri itu. Fuh, berdobar-dobar den. Dan akhirnya, sebiji bola tidak dapat diselamatkan. Dan kami hanya membiarkan ia bersendirian di situ. Aku tak nak cerita pasal bilik yang penuh kisah berpenunggu itu. Aku nak cerita pasal aku main ping pong. [Siapa suruh cerita, ye dak?] Setelah tamat satu game, beliau selaku member aku mengajak aku bermain lagi satu game. Adoih! Nenek dah tua cu. Aduh~ Disebabkan beliau akan bertanding, aku gagahkan jugak. Dan disebabkan aku tak mahu memalukan sekolah aku yang telah menjadikan aku sebagai wakil sekolah, aku teruskan jugak. Malangnya aku tak mampu nak spin dan potong malam ini. Tetapi yang aku pasti kaki ku masih pantas bergerak seperti dulu. Wah, confirm esok aku terlantar saje di bilik. Arghh! Penat weh~
Ini aku bagi sikit cerita sebenar sejarah ping pong ni.

Pada mulanya permainan ping-pong merupakan satu kegiatan masa lapang yang digemari oleh penuntut-penuntut universiti di Britain.Corak atau bentuk pertama permainan ini telah didaftarkan pada tahun 1891 oleh Charles Barter dari Gloucestershire dan lebih kurang pada masa yang sama James Gibb-salah seorang pelopor Persatuan Olahraga Amatur Britain-membawa balik bola mainan seluloid dari Amerika yang diperkenalkan sebagai alternatif kepada bola getah atau gabus yang digunakan pada masa itu.Tindakan itu membawa kejayaan kepada pengilang seperti Gossima,Whiff Wall,Flim Flam dan Table Tennis.
Apabila raket yang disaluti velum diperkenalkan ,istilah ping-pong dicipta,ia diambil daripada bunyi 'ping' yang dihasilkan apabila bertembung bet dengan bola dan 'pong' yang terhasil apabila ia melantun di atas meja.
Pada tahun1902,seorang profesor pelawat Jepun telah membawa balik permainan ini ke Jepun dan memperkenalkannya kepada pelajar-pelajar universiti di sana.Tidak lama kemudian seorang penjual berbangsa British,Edward Shires telah memperkenalkan permainan ini kepada orang-orang Vienna dan Budapest.Dengan ini benih perkembangan sukan ini telah tersemai dan menarik minat orang ramai.
Kejohanan Sedunia yang pertama telah diadakan di London pada tahun 1927.Pemenangnya ialah seorang berbangsa Hungary iaitu Dr. Jacobi.Pada sekitar tahun 30-an pasukan Hungary telah menguasai kejohanan dunia.Pada masa itu pukulan 'spin' telah masyhur di kalangan para pemain.Pada tahun 1950-an,pemain Jepun telah menguasai dunia ping-pong dengan corak permainan dan cara cekak pen (pen holder) yang mementingkan corak menyerang dan gerak kaki yang pantas.Pasukan lelaki Jepun telah menjadi johan dari tahun 1954 hingga 1959.Dalam tahun 1960-an negeri China muncul sebagai sebuah negara ping-pong yang handal.Mereka menguasai dunia ping-pong menerusi penggunaan corak permainan laju dan dekat kepada meja.Pada tahun 1970-an pemain-pemain Eropah menunjukkan kebolehan mereka bertarung dengan pemain-pemain dari Asia.
Pada tahun 1980-an pemain-pemain Eropah dianggap lebih handal daripada pemain-pemain Asia.Pada tahun1927 Persekutuan Ping-pong Antarabangsa (ITTF) hanya mempunyai 9 ahli sahaja,tetapi pada taun1990,ITTF mempunyai 145 persatuan di bawahnya.Disamping itu ada pula 4 persekutuan peringkat dunia ,Recognized Continental Federation di bawah naungan ITTF.Persekutuan tersebut ialah:-)African Table Tennis Federation,Asian Table Tennis Union,European Table Tennis Union dan South American Table Tennis Confederation. -sumber: Tripod

La..bukan aku rupanya. So, aku tersilap taip la tadi ye.wahaha~ Member-member aku tanya, awat hang tak masuk? Tiga tahun lepas, wakil sekolah pun aku tak nampak hang. Jawapan aku ringkas je. 'Aku malas dah la. Nak bagi chance pada budak-budak lain pulak la' wahaha~ Aku dah penat. Esok ada sesiapa yang nak lawan dengan aku? Jom2~ Majulah sukan untuk negara.

p/s: Sebenarnya aku tak tahu macam mana aku boleh reti main table tennis nih. Aku belajar dalam mimpi ka?
p/s 2: Hangpa jangan percaya bulat-bulat sudah. Nampak takbur pulak dah. wee~
p/s 3: Kalau caya, memang sami'na waato'na.  سمعنا وأطعنا la korang ni kan.wahaha~
read more "Pernah Main Raket Kecil Berbalut Velum?"

02 Januari 2011

Bahagian 1:Cinta dan Pengorbanan

Pagi yang hening, waktu untukku menjadi kerani sementara bonda. Memandangkan bonda di sisi, aku bersuara.
"Bonda, anakanda nak tanya ni. Kalau calon menantu bonda tu kerja kilang je bagaimana?"

Bonda tersenyum dan bersuara. "Kenapa kerja kilang?"
Aku tersengih. "Takdela bonda.Intro je tu. Sebenarnya dia ni kerja wiring tapi katanya nak kerja kilang pula sebab nak pulang ke kampung".
"Umurnya berapa? Orang mana?"
"29. Perak"
"29!!!! Mana boleh jauh sangat bezanya. Lain jadinya nanti"
Aku terdiam. Betul juga.Usiaku yang baru sahaja menjangkau 22 tahun agak sukar untuk kami mempunyai chemistry dengan erti kata lain berbeza cara pemikiran lebih-lebih lagi dia bukan dari kalangan orang yang berpendidikan. Pasti aku akan dikerjakan habis-habisan. Atas alasan, takut aku besar kepala.
"Umur dah 29 tapi kerja tak tetap lagi, macam mana nak tanggung anakanda. Anakanda kan belajar lagi. Dia merokok tak?"
"Tak. Mana la anakanda pernah dapat yang merokok. Anakanda takut mati cepat"
Pelbagai persoalan yang diajukan oleh bonda. Dan aku hanya menjawab tenang. Dari setiap kata-kata bonda, aku tekad untuk memberi kata putus bahawa aku tidak akan meneruskan perhubungan ini ke peringkat seterusnya. Tidak!
*  *  *
Ting!
Tanda mesej masuk.
Aku membaca sekilas.
'Aduh, malasnya nak mesej time ni', getus hatiku. Memang aku sebolehnya menjauhkan diri dari telefon bimbit apabila berada di rumah. Aku membalas ringkas menyatakan bahawa aku ingin menjamu selera dahulu.
Usai mengalas perut di malam itu, aku segera membuka televisyen apabila melihatkan jam sudah menunjukkan 8.30malam. Malam ini ada perlawanan di antara Selangor dan Kelantan. Akhirnya aku terlupa akan seseorang yang menanti aku untuk mesej. Jam menunjukkan 11malam. Telefon bimbitku memecah kesunyian bilikku itu.
'Alamak, lupa nak mesej.Aduhai~' Aku segera menjawab panggilan dan akhirnya herdikan yang aku terima. Padan muka!
"Kenapa buat macam ni? Janji tadi pergi makan je. Ni makan ke apa?"
"Er..er..tengok bola tadi"
"Hah, bola lagi penting? Ni nak ke tak nak? Inilah perempuan, kalau dah dapat, dia buat endah tak endah je"
Amboih, dia salahkan perempuan pulak. Macamlah aku terhegeh-hegeh sangat. Aku tak cakap apa-apa pun lagi. Apa daa.
"La..kan orang dah cakap. Orang ikut cakap mak"
"Owh..kalau mak tak setuju, nak tinggalkan orang ni macam tu je? Senang-senang je dia nak buang"
Esh..memeningkan kepala betul la. Siapa suruh tangkap cintan cepat sangat. Akhirnya aku beri kata putus.
"Okey2, esok orang tanya mak la. Dah, dah. Pi tidoq sana" Aku menamatkan panggilan.
*  *  *
Aku tiba di rumah sewaku terus sahaja mataku tercari-cari sahabat yang paling petah berbicara.
'Mana pula Tasya ni pergi?' Tiba-tiba wajah Tasya tersembul di muka pintu.
"Hah, kau pergi mana? Weh, tolong aku. Aku rasa kau je yang pakar dalam bab ni"
"Apa benda kau ni. Cuba cakap satu-satu"
Aku pun menceritakan setiap perkara yang terjadi. Dari kejadian malam tadi apabila diherdik dan kejadian pagi tadi apabila bonda memberi kata bantahan dengan pilihanku. Tasya pantas menaip mesej cuba menggunakan kata sesopan mungkin agar penerima tidak mengherdik dan memaki. Namun Zamri pantas menghubungiku. Hatiku semakin gusar. Adakah dia akan memaki aku pula? Akhirnya aku mengangkat panggilan itu. Seperti yang kusangkakan sedari awal lagi, dia memakiku bukan sahaja aku, malah bonda juga dipersalahkan. Aku cukup benci orang yang berlaku tidak sopan terhadap bonda dan ayahandaku. Kemudian Zamri bertanya, "So, macam mana ni? Nak ke tak nak?"
'Ceh, dah kutuk-kutuk, boleh tanya lagi?' Tapi bukan penolakan yang aku berikan tetapi aku hanya mampu berdiam diri kerana aku seorang yang mudah berasa simpati. Aku menanti tindak balas Tasya. Tasya menggeleng menandakan bahawa beliau tidak setuju jika aku meneruskan perancangan yang tidak direstui. Apatahlagi, beliau mahu membawa aku lari dari keluarga. 'Argh, apa yang aku kejar jika sesuatu itu tidak diredhai? Aku tekad dan mengatakan tidak atas alasan orang tua ku.
 Setelah menamatkan talian, aku terasa seperti melepaskan lelah. Seperti hilang segala beban. Teman-temanku membuat kesimpulan, jika itulah yang aku mahu, pasti aku bakal menjadi penuntut di Universiti Tanjung Rambutan. Ya, aku tidak pernah menang apabila berkata-kata dengannya. Dan aku hanya menjadi pendengar dan bukan pemberi pendapat. Aku hanya menurut dan tidak pernah membantah. Aku sungguh tertekan tetapi aku tidak pasti di mana lebihnya dia itu. Sejak itu, Zamri sering menjadi igauan ngeriku. Dia bagaikan tidak mahu melepaskan pemergianku dengan menggunakan pelbagai cara. Dan aku tidak pasti berapa banyak sim kad yang telah digunakan. Mungkin ini adalah kali kedua dan kali terakhir aku bersahabat dengannya. Ya, kali kedua dan aku tidak pernah serik setelah perpisahan kali pertama. Aku tak pasti mengapa. Mungkin aku sangka dia akan berubah.
Namun, kali ini aku tekad untuk tidak menghubunginya lagi.
*  *  *
"Anakanda cubalah berkenalan dengan ustaz tu"
"Anakanda cubalah jumpa ustaz tu"
Ayahanda sering mengusikku semenjak pilihanku tidak diterima. Aku hanya memandang sepi. Malas untuk memikirkan lagi. Enam bulan berlalu, aku masih menyendiri.
Tiba-tiba aku terlihat nombor yang sudah lama tidak aku hubungi. Ya, Faiz!
Aku hanya mampu menghantar mesej. Segan rasanya untuk berhubung semula setelah menyepi angkara dilarang oleh Zamri yang bukan kekasihku itu. Tiba-tiba aku terasa seperti diperbodohkan oleh Zamri dahulu.
Ah, biarlah.Perkara yang sudah berlalu tidak patut diulang tayang.
read more "Bahagian 1:Cinta dan Pengorbanan"

Lambaian Terakhir Buat Korang

Hurm..nampak gayanya, dah tiba masa untuk aku stop sementara dalam dunia blogging disebabkan sudah tiba masa untuk aku memulakan study. [Macam hangat-hangat tahi ayam je] Boleh ke aku hidup tanpa blog? Eh, silap2. Boleh ke blog hidup tanpa aku? wahaha~ Disebabkan bulan Disember adalah bulan terakhir aku bercuti, telah menyebabkan aku ter'over' active dalam semua yang berkaitan dengan blog. Aku ibarat aktif setiap hari. Tahun 2009 entry aku yang bermula bulan Mei sehingga Disember hanya sebanyak 53 entri. Tetapi bermula Januari sehingga Disember 2010, entri aku mencecah 132 entri. Melihatkan entri bulan Disember adalah yang terlalu aktif, memang tak mustahil, setiap entri member-member yang lain aku akan memberi respon. Bukan niat untuk spam okey. Aku pun tak tahu apa itu spam. Tapi memang hakikatnyalah, aku suka jadikan kotak komen sebagai ruang sembang, bukan lagi kotak sembang aku yang menggunakan chatbox atau shoutmix. Sebab shoutmix dan chatbox bakal hilang, kotak komen tetap ada. Antara blog yang aku terlalu aktif ni, Mijie, Aried, Decrewz, Ijam, dan Baom. Mijie confirm tak kisah kot sebab member. Yang lain aku tak pasti la. Maybe dorang marah agaknya. wahaha. Ntah-ntah Mijie pun marah. [Hah, sudah!] Kenapa korang rasa aku selalu boleh reply komen korang? Sebab aku suka subscribe. Tapi yang aku tabik ni, blog Matah@w. Aku jarang tinggal komen and jejak pun susah nak buat, tapi backlinks dia sangat tinggi.Mengalahkan blog aku sendiri cahayamylife.tk. Tu yang aku pelik. Encik Haw ni pakai apa eh? Hah, kebanyakan mereka yang aku suka komen ni member-member baru. Baru nak kenal, ceritanya pun macam orang baru nak kenal la. Except Mijie. hee~Adeh! So, blogger-blogger sekalian, Majukan blog di persada dunia! 
p/s:Hah, ayat macam aku nak stop blogging eh? Erm..let me think first.
p/s2: Apa motif aku letak gambar tu eh? Takde kene mengena langsung!
read more "Lambaian Terakhir Buat Korang"

Kenapa ada koma tetapi tiada noktah?

Sebenarnya tak pernah lah pula aku tengok ejaan nama untuk simbol ',' ni kan. So, aku anggap kome je la ye. Adeh~ mengantoikan diri bahawa subjek Bahasa Melayu tak lepas.huhu. Tapi kan, noktah aku tahu la ejaannya. Kalau banyak-banyak title cerita, takde la pulak cerita pasal kome ni. Yang ada pasal noktah. Tajuk lagu pun pakai noktah je. Mana ada kome. Kenapa ye? Sebab kome tu berhenti sekejap je kot. Tapi kome juga ada membawa maksud kamu kan? Negeri Perak ye dak? hihi. Hah, yang tu lagi aku tergelak bila fikir. Tadi tetibe terfikir kenapa dorang pakai kome eh? Kenapa tak pakai noktah jugak. Berkemungkinan ianya ditukarkan daripada perkataan kamu. Dan yang agak nakal sikit aku pikir tadi. Mungkin ejaannya koma. Kalau koma mesti lawan dia sedar. Hah, agaknya ada relationship dengan sedara la tu gamaknya. 
Adoih~ Entry mengarut di pagi minggu. Abaikan.hee~

p/s: Maaf kepada cikgu BM terutama my mom kerana buat entry tanpa research. Nama pun santai daaa~
read more "Kenapa ada koma tetapi tiada noktah?"

01 Januari 2011

Faizal Yusof Diserang Sakit Jantung

Fuh, rasa macam tak patut je aku buat entri tahun baru dengan cerita begini. Tapi ini lah sumber yang aku rasa patut dikongsi pasal esok konpem member2 aku tanya. Adeh~
Faizal Yusof,32, yang mana seorang pelakon telah meninggal dunia kira-kira jam 1.45 petang atau 2.30 petang di Pusat Rawatan Islam, Jalan Tun Razak. Kenapa ada dua masa tu? Sebab banyak sangat sumber dan aku tak pasti yang mana satu betul. Aku baca kat sini, 2.30. Kat sini, 1.45. So, kalau nak tahu gi la telefon PUSRAWI sana na. Beliau dikatakan telah pengsan di Anjung Villa Bandar Baru Sentul yakni rumah beliau dalam 9 pagi akibat serangan jantung dan kemudian dibawakan ke PUSRAWI. Allahyarham meninggalkan seorang isteri, Rosmunira Rashid, 27, yang kini sedang mengandung 5bulan. Aduh~ Tang ni aku rasa sebak. Kesiannya dengan isteri beliau. Hah, beliau juga merupakan bekas suami kepada penyanyi Siti Nordiana dan hasil pernikahan, mereka dikurniakan anak yang bernama Mohd Rayyan Nakhaie berusia 2tahun sembilan bulan. Jenazah akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Batu Muda, Batu Caves, pada jam 10 pagi esok InsyaAllah. Ini Encik Shaiful Yusof yang cakap. Abang kepada allahyarham. Pelakon yang dikenali dari slot Adamaya, Manjalara dan Tiramisu ini mungkin memberi sedikit kejutan buat semua kerana usia yang muda sebegitu, beliau telah menghidapi penyakit yang mungkin tiada siapa sangka akan itu.

p/s:Janji Allah itu pasti. Bila sampai saat kita, jangan ngade-ngade nak mintak postpone. Kita yang masih hidup ni mesti meneruskan kehidupan, ambil iktibar. Orang lain hanya mampu berdoa, tak mampu membantu sebagaimana yang kita harap. Peringatan untuk tukang tulis. :D
read more "Faizal Yusof Diserang Sakit Jantung"
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP